Учени откриха връзка между пиенето на хранителни добавки с витамини и минерали и по-високата смъртност сред по-възрастните жени, съобщи АФП. Специалистите подозират от известно време, че хранителните добавки може да са полезни само при някакъв недостиг в организма. Всеки излишък може да е вреден, показа изследването на финландски учени. Те установиха, че при жените, надхвърлили 50 години, смъртността е по-висока, когато пият добавки витамини и минерали. Смъртността се увеличава преди всичко от мултивитамините, фолиевата киселина, витамин В6, магнезия, цинка, медта и желязото. Калцият я намалява.
Обхванатите от изследването 38 000 американки са се хранели добре. Въпреки това много от тях пиели добавки.
Екипът на д-р Яко Мурсу от университета на Източна Финландия и колегите му от университета на Минесота настояват, че витамините и добавките трябва да се пият само тогава, когато има медицинска причина заради потенциала им да причинят вреда.
Хората би трябвало да получават всички витамини и минерали от здравословна и балансирана храна, съобщава още БТА.
Участничките в изследването са попълвали периодично въпросници след 1986 г. За периода от около 20 години
популярността на витамините се е увеличавала. Между 1986 г. и 2004 г. процентът на жените, пиещи витамини, нараснал от 63 на 85. Резултатите показват, че има "силна връзка" между желязото на таблетки и слабо увеличаване (2,4 процента) на риска от смърт. Връзката зависи от дозата - колкото по-голямо е приеманото количество, толкова по-голям е рискът. Подобна е връзката и с други добавки. Само калцият намалява смъртността, но и той трябва да се приема по лекарска препоръка.
Учените предполагат, че резултатите ще са валидни и за мъжете. Те съвпадат с по-ранно изследване, което показва, че в западните държави, където хората нямат недостиг на витамини, ползата от хранителните добавки е твърде малка. Възможно е изключение да е витамин D, за който предишно изследване установи, че помага на жените над 65 години да живеят по-дълго.
Изследването не доказва, че добавките са вредни, подчертават учените. "Изводът ми е по-скоро, че няма доказателства да са полезни", каза Яко Мурсу.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Китай бърза да обезвреди тиктакаща бомба със закъснител за имотния пазар
ЕС все още няма емисар, който да участва в преговори с Русия за Украйна
Тръмп иска да засили икономическия натиск върху Иран, какви са вариантите му?
Кадър на деня за 16 август
АЕЦ "Козлодуй" работи без промяна в графика, предприети са мерки заради ниското ниво на Дунав
Спортните залози набират популярност в плановете за забогатяване на поколение Z
Растения срещу комари и други насекоми
Емоции, грация и медали: България се представи отлично във Франкфурт (СНИМКИ)
Илияна Йотова: Българският трибагреник отново е на световния връх в художествената гимнастика
ЦСКА разби "Ботев" (Вр) с 5:0 с човек по-малко
Млад белгиец стана треньор на Шотландия
Чуковете пропиляха два гола аванс срещу Бърнли
Емоционално и с гордост! Президентът Илияна Йотова поздрави гимнастичките ни
Илиана Раева с много силни думи за грациите ни
Дунав обърна Локо Пд на Лаута
Треньорът на Ботев Враца посочи грешката на отбора му срещу ЦСКА
Таро карта за 17 август, понеделник - Луната
Дневен хороскоп за 17 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 - 23 август: Емоции за Лъва
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Езиковата мрежа на мозъка е по-голяма, отколкото се смяташе, откриха учени
ЦИК: Машините, на които ще гласуваме през октомври, са с изтекла гаранция
Портних: Дори картинките не са на Коцев. Ние му ги оставихме. Той просто ги наследи.
Златен медал: Стилияна Николова е световна шампионка на бухалки
На 28 юли 2061 човечеството ще види Халеевата комета
През това лято във Варненска област данъчните са разкрили над 250 нарушения на търговци