Всекидневният прием на аспирин може да забави когнитивния упадък при възрастни жени, изложени на висок риск от сърдечносъдови заболявания, сочат данни от шведско проучване.
Учените проследяват здравето на 500 жени в продължение на пет години. Mенталният им капацитет е тестван в началото и в края на проучването. Участничките са изследвани с помощта на теста MMSE, широко използван за откриване на когнитивни нарушения.
Установява се, че приемът на аспирин за петгодишен период е свързан с по-добри резултати на когнитивните тестове.
Научният доклад констатира още, че докато аспиринът може да забави промените в когнитивните способности при жени с висок риск от сърдечен удар или инсулт, употребата му не влияе на степента деменция, която развиват жените, уточняват психиатри.
Резултатите от проучването дават интересен поглед към значението от здравето на сърдечносъдовата система за когнитивните способности.
Не се препоръчва обаче хората да прибягват към самолечение с аспирин, за да предотвратят деменция, казва д-р Саймън Ридли от британския институт за изследване на Алцхаймер.
Необходими са още изследвания за потвърждаване на резултатите, уточняват учените.
Проучването е отразено в сп. BMJ Open.
Според някои експерти приемът на аспирин може да се използва като профилактика на болест на Алцхаймер.

SpaceX пише история с рекордно IPO и набрани 75 млрд. долара
Отмяната на атаката на САЩ срещу Иран окрили щатските индекси
Кадър на деня за 11 юни
Световното първенство по футбол не оправдава очакванията на туристическия сектор в САЩ
Васка Бакларова: Подготовката на кадри изисква активното отношение на бизнеса към училищата
Нарастващите жилищни разходи оставят все повече европейци без дом
Църковен празник на 12 юни и поверия за днешния ден
Хороскоп за 12 юни 2026 г.: Спокойствие за Телците, нови контакти за Везните
Рецепта за домашна лимонада с мента
10 кожни проблема, при които алое вера може да помогне
Съвети за подреден гардероб с дрехи
Испанска рецепта за люти чушлета
Канада – Босна и Херцеговина
Южна Корея – Чехия
Спортът по телевизията днес, 12 юни
Мачовете по телевизията днес, 12 юни
Мексико откри Мондиал 2026 с победа 2:0 над Южна Африка и три червени картона
Мексико - Южна Африка 2:0
Таро карта за 12 юни, петък
Пълнозърнесто тесто за диетична пица
Дневен хороскоп за 12 юни, петък
Какво означава, ако видите сойка? Скритата сила и синьото перце
„Тъмната вещица“ от Нора Робъртс
3 напитки, които стимулират метаболизма веднага след ставане
Прецедент: Цял континент разреши шофиране след употреба на марихуна
Чудо: Момиче падна от 12-ия етаж и оцеля (ВИДЕО)
Магнитна буря ще удари Земята в петък
Награждават призьорите от Националния литературен конкурс „Този безкраен свят“ във Варна
Над 250 участници се включиха в Националния форум на социалните услуги край Варна
Олимпик (Варна) са доволни от деветото място в Североизточната Трета лига
Как се е появил полът: AI моделира интимния живот на първите животни на Земята
Нова генна терапия за аутизъм показва обещаващи резултати
Лунен метеорит разкрива историята на три древни сблъсъка
Могат ли милион сателита с AI да предизвикат хаос в орбита? Мъск не мисли така
Вулкан в Антарктида изхвърля злато всеки ден
Фосили на 5 млн. години: Откриха най-голямото китово гробище в Индийския океан