Подсладените газирани напитки могат да нанесат непоправимо увреждане на белия дроб, сочат данните на ново изследване, съобщи сп. "Сианс е авнир".
Ежедневната им консумация несъмнено има неблагоприятен ефект върху здравето. Свързана е с епидемията от затлъстяване, която понастоящем засяга Европа и САЩ, и е също в основата на чернодробни увреждания, са заключили учени от университета Тъфтс в САЩ.
В рамките на изследването 2634-ма участници, мъже и жени, трябвало да отговорят на въпроси, свързани с консумацията им на газирани напитки, независимо дали съдържат или не съдържат кофеин.
Участниците били разделени на три групи в зависимост от това дали консумират 1 газирана напитка месечно, седмично или дневно. След това учените изследвали мазнините в черния дроб на всеки участник с помощта на рентгенова компютърна томоденситометрия.
Оказало се, че редовните консуматори на газирани напитки са с 55 на сто по-голям риск от развитие на неалкохолна стеатозна болест на черния дроб - натрупване на триглицериди в черния дроб, независимо от пола, възрастта, индекса за телесна маса и начина на живот на участниците.
Честата консумация на диетични газирани напитки обаче не увеличава този риск.
Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Hepatology, пише БТА.

S&P 500 и Nasdaq затвориха на по-ниски нива, повлечени от технологичните акции
Оптимизмът сред малкия бизнес в САЩ спада до най-ниското си ниво от 2024 г.
Експерти: Ниските лихви ще подкрепят пазара на имоти у нас
Пенсионните фондове ще съобразяват стратегиите си с пазарни индекси
BYD: Скоро делът на електромобилите в Китай ще достигне 80%
Кадър на деня за 9 юни
Токсична риба превзема Средиземно море и плаши рибарите
Забрани за църковния празник на 10 юни: Не се канят нечетен брой гости на трапезата
Времето днес: Летни температури до 32° и следобедни бури
Хороскоп за 10 юни 2026 г.: Приятни изненади и добри новини за част от зодиите
10 негативни последици от продължителното седене
Рецепта от тефтера на баба: Варени гевреци
Англия - Коста Рика
Серина Уилямс се завърна с победа на корта
Кими Антонели влезе в елитна компания след поредния си триумф
Спортът по телевизията днес, 10 юни
Мачовете по телевизията днес, 10 юни
Треньорът на Никс мрънка от съдийството, играчите обаче не
Нумерологична прогноза за 10 юни
Дневен хороскоп за 10 юни, сряда
Гръцка бугаца (Bougatsa): сладка баница с крем
Лесен трик, с който доматите ще раждат два пъти повече
Семейният филм „Ема и Шоколандия“ с онлайн премиера
5 дизайнерски трика, с които холът става два пъти по-голям
Куриер де Балкан: България блести на международната сцена с Джирото и победа на Евровизия
Голяма бяла акула е заснета в централната част на Средиземно море
Световните конфликти достигнаха връх през 2025 г.
Директорът на „Евровизия“ : България впечатли с изключително бързата реакция на институциите
Зеленски пред „Гардиън“: Русия губи инициативата, а войната постепенно се обръща в полза на Украйна
Доклад: Над 100 души в България са починали за година след употреба на фентанил
Учени предлагат необичайна защита от слънчевите бури
На 9 юни 1985 г. спускаемият апарат „Вега-1“ се отделя за историческа мисия
Първият чех ще лети до МКС през 2027 г.
Обновиха правилата: Ето как светът трябва научи, ако бъде открит извънземен разум
Изненадва ли НАСА с имената в екипажа на мисията „Артемида III“
Мощен вятър излиза от гигантската черна дупка – какво означава откритието на астрономите