Резултатът от референдума във Великобритания провокира редица коментари в социалните платформи и медиите по света. Основната част от тях бяха фокусирани върху бъдещето на европейския политически съюз, който е напът да се раздели с един от членовете си. Това за пореден път активира дебата имаме ли Европа на две скорости. И с право, въпросът е резонен предвид икономическите реалности на Стария континент след 2008 г. Резонен, но некоректен, тъй като в годините от създаването на Европейската икономическа общност през 1957 г. съюзът винаги е бил на толкова скорости, колкото члена има.
Вече всички го виждат – страните членки на ЕС не може да бъдат поставяни в една и съща политическа рамка. Битовите, културните, социалните, образователните – всички различия са огромни в отделните краища на континента. Съвсем естествено и европейските икономики не се движат с еднаква скорост. Това неминуемо води до необходимостта от различен подход.
Именно тук се откроява и най-големият дефект на Обединена Европа – адаптацията към специфичните проблеми на членовете. В годините след 2008-а това се видя най-отчетливо в отношението спрямо Португалия, Ирландия, Италия, Гърция и Испания, станали известни с нарицателното PIIGS (Portugal, Italy, Ireland, Greece, Spain).
Техният модел на възстановяване беше проектиран централно, по матрица, от дистанция, без съобразяване с националните специфики. В резултат Ирландия на север изплува от блатото и дори отчете едно от най-големите повишения на брутния вътрешен продукт в ЕС за 2015 г. През това време Португалия, Италия, Гърция и Испания на юг продължиха с опитите поне да върнат икономиките си към растеж.
Проблем ли е Европа да се движи на много скорости? Твърдо не. Едно от най-големите богатства на ЕС е вътрешната конкуренция между отделните страни. Макар че политическият елит в България обича да се хвали с ниския данък от 10%, ставката далеч не е такава, когато добавим всички допълнителни осигуровки, такси, бюрокрацията, корупцията и риска от спорното правораздаване. Въпреки това страната ни има и своите преимущества, които надали щяха да са налице, ако освен политическата и данъчната рамка в Европа беше единна.
С подобни плюсове могат да се похвалят и други държави от Общността. Ако през десетилетията от 1957 г. насам имаше изцяло единни политики във всички области, надали администрацията в Естония щеше да е електронното чудо, в което се превърна за кратко време.
Германският народ надали щеше да е сред най-спестовните в света. Надали пък скандинавските страни щяха да са толкова социални, колкото си позволяват да бъдат в момента. Надали, надали, надали...
Да накараш всички 28 страни да са едно мнение е почти невъзможно. Това прави Стария континент недостатъчно гъвкав в сравнение с останалите големи икономики в света. Паралелите със Съединените щати се оказват безпочвени, тъй като отвъд Океана говорим за една нация с обща история, пазар и традиции от над 200 години.
Доказателство, че Европа не е на една скорост най-малкото е и наличието на еврозона и страни извън нея. В момента 10 от 28-те страни, сред които и България, са извън валутния съюз. Великобритания и Ирландия са щастливи извън границите на Шенген. Дания се отдалечава от Общата политика за сигурност и отбрана. Поляците се присъединиха към британците в отказа си от Хартата на основните права, докато чехите са извън фискалния пакт.
Реалността показва, че Европа никога не е била на една скорост. И Слава Богу. Оттук нататък пред европейските лидери има един път – децентрализация на решенията и институционализиране на Европа на много скорости. Досегашният маниер на взимане на решения - централно, по матрица, от дистанция, доказа, че не работи.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Светът се отклонява от обещанието си за ограничаване на емисиите от метан
Мерц: Европейските банкови регулации са твърде строги
Новите договори за финансов лизинг се увеличават с над 10% към края на септември
Чиполоне от ЕЦБ се обяви против идеята дигиталното евро да е достъпно само офлайн
Chevron проучва възможността да придобие международните активи на „Лукойл“
В София има значително по-малко бездомници, отколкото в Букурещ и Будапеща
Късна емисия
Chevron проучва опции за купуване на активи на "Лукойл"?
Мет Гала 2026: С какви тоалети ще ни зашеметят звездите
Руснак разнебити Адриан Андреев в Испания
Лошо ни се пише, Грузия се закани да ни смачка пак
Бивш на Литекс и ЦСКА: Взеха ме от барбекю, за да играя в Англия
Скандално! Мбапе иска 240 млн. евро обезщетение от ПСЖ
Стана ясно защо България само пада и не може да вкара в правилната врата
Сашо Димитров се закани: Излизаме да бием Грузия
Дневен хороскоп за 18 ноември, вторник
5 лесни трика при висока кръвна захар
„Един наивник на средна възраст“ по Bulgaria ON AIR ще зарадва любителите на шпионски трилъри
Задължителни ястия за 21 ноември – Ден на семейството
Когато щастието се измерва в покупки – пазаруването като бягство от реалността
Голяма промяна за 4 зодии на новолунието на 20 ноември
Спецов: Доставките на горива няма да бъдат прекъсвани
Тъжна вест! Почина актрисата Елена Жандова
Александър Димитров поиска спокойствие от футболна България
Бивш президент призова за оставка на правителството на Украйна
Тежка катастрофа затвори пътя Варна - София
3,5 по Рихтер в Благоеврад
Мангровите гори се оказаха неочакван източник на метан
Луната се променя в реално време пред очите ни
Китай официално стартира програма за космически туризъм
Траекторията на междузвездната комета 3I/ATLAS е определена с рекордна точност
Не пропускайте да видите Леонидите тази вечер
SpaceX изстреля сателит за мониторинг на морското равнище: Мисия на НАСА и Европа