Източноевропейците се чувстват експлоатирани. И наистина - никак не е лесно да се обяснят огромните разлики в заплащането на Изток и на Запад, пише "Нойе Цюрхер Цайтунг", цитиран от Дойче веле.
Вече близо три десетилетия известната чешка марка "Шкода" е част от германския концерн "Фолксваген". Но чехите могат само да си мечтаят за заплати като германските, коментира "Нойе Цюрхер Цайтунг" и дава пример с 23-те хиляди служители на „Шкода" в Млада Болеслав, които изкарват средно по 12 евро на час, докато колегите им от германските предприятия на "Фолксваген" получават поне три пъти повече. В тази връзка изданието пояснява, че производителността на чешките заводи не е по-ниска от тази в Германия. Точно обратното: дори е по-висока заради по-дългото работно време в Чехия.
Защо плащат на източноевропейците по-малко пари?
Случаят „Шкода" е показателен. И дава обяснение защо темата толкова силно занимава източноевропейските страни-членки на ЕС, посочва швейцарското издание и продължава: "Макар че страните от бившия Източен блок междувременно наваксаха в икономически план, там цари недоволство, а много от хората се чувстват експлоатирани от западните концерни. Първо, защото те изтеглят навън големи печалби, натрупани в страни като Чехия, Полша или Унгария. И второ, защото заплатите там са все още много по-ниски, отколкото на Запад. В Чехия това предизвиква особено силно недоволство - местните синдикални дейци говорят за „Желязна завеса" по отношение на заплащането, а социалдемократите настояват да се сложи "край на евтиния труд".
Дори либерални икономисти проявяват разбиране за това недоволство, пише по-нататък швейцарското издание. „Трудно е да се приеме фактът, че при една и съща производителност на труда някои получават само една трета от обичайното заплащане", е цитиран да казва Ян Швейнар, един от водещите експерти по темата за икономическото развитие на страните в преход.
Разликите в заплащането на Изток и на Запад действително изправят икономистите пред загадка. Лесно може да се обясни защо един фризьор в Прага получава по-малко от колегите си във Франкфурт или в Цюрих - подобни услуги не се търгуват трансгранично и затова заплатите се ориентират по производителността на местната икономика. А тя все още значително изостава в сравнение с германската например. Но с този аргумент не може да се обясни по-ниското заплащане на работниците от "Шкода", с чийто труд се произвежда чиста проба експортна стока. Какво е обяснението тогава?
Възможните причини
Изданието предлага няколко възможни причини: на първо място различната покупателна способност на населението, поради която с едно евро в Чехия могат да се купят повече стоки и услуги, отколкото в Германия. Но това е слаба утеха за източноевропейците, които също купуват произведени навън стоки - например германски автомобили, италианско вино или айфони. За всички тези неща те заплащат цените на световния пазар. Затова в региона често казват: "Получаваме източни заплати, а плащаме западни цени".
Друга причина за по-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се търси в обстоятелството, че дълги години след краха на социализма в тези страни имаше висока безработица. Така работодателите разполагаха с много налична работна ръка, което на свой ред ограничи повишаването на заплатите, пише "Нойе Цюрхер Цайтунг".
По-нататък вестникът се пита дали в контекста на дебата за по-ниското заплащане на Изток действително може да се говори за експлоатация от страна на западните концерни. Според изданието на този въпрос следва да се отговори отрицателно. "Нойе Цюрхер Цайтунг" цитира в тази връзка изследвания, от които става ясно, че западните концерни в Източна Европа плащат значително по-високи заплати от местните фирми.
По-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се обясни и с недостатъчното влияние на местните синдикални организации. Тъй като играят по-скоро второстепенна роля, те не са в състояние да се преборят за такава закрила на работните места и за такива повишения на заплатите, каквито има в Западна Европа.
Не на последно място роля играе и този факт: в повечето случаи същинската конкуренция на източноевропейските производители се намира не в Германия например, а в развиващи се страни като Китай или Индия. А това ограничава потенциала за покачване на заплатите в Централна и в Източна Европа, коментира в заключение „Нойе Цюрхер Цайтунг".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
От протест към адаптация: как социалните мрежи приеха австралийската забрана за тийнейджъри
Канада: Светът може да постига напредък и без САЩ
Ще има ли София заведения със звезди Michelin?
DHL залага на експанзия в Саудитска Арабия с център в Рияд за 130 млн. евро
На манията по матчата ѝ трябва отношение като към шампанското
Властта е против промени между двете четения на бюджета, опозиция и синкидати готвят протести
Иван Лишков: По-трудно е да опитомиш жито, отколкото живо същество
Иззеха 30 кг канабис и задържаха 7 души в Стара Загора
"Лудогорец" се завърна към победите в дебюта на новия треньор
Хьогмо: Много съм доволен, титлата е възможна
Слаб Лудогорец победи в дебюта на новия треньор
Парма прекъсна "сушата" и продължи кризата във Верона
Секси Алиша лъсна топлес + СНИМКИ
Шифрин продължава да мачка - победа №103 за Световната купа е факт
Киву преди дербито: "Миналото не ме интересува!"
5 зодии с късмет в любовта в последната седмица на ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
20 знака, че някой не обича да помага
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Създават нов вариант на регистъра за електрически превозни средства
Патриарх Даниил: Живеем в политически бурно време
Пенсионерите в Гърция получават увеличение на пенсиите със 250 евро, а в България кога?
Министерството на Мъск вече е в историята
Михаил Миков: Възниква по-големият въпрос за това накъде върви България
Очакваното мегаземетресение в Турция би било катастрофа и за България
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила