Европейската комисия обяви днес допитване до гражданите и фирмите в Европа дали искат да се отмени лятното и зимното часово време. Във въпросник, публикуван на интернет страницата й, всеки може да се изкаже до 16 август по два варианта – отпадане смяната на часовниците или нейното запазване.
„Ще решим в едната или другата посока, но решението ще е еднакво за всички държави членки“, поясни говорител на Комисията.
Той изключи възможността някои европейски държави да продължат да въртят часовниците два пъти годишно, а други да не го правят, тъй като това ще навреди на функционирането на общия пазар.
Допитването беше поръчано на Еврокомисията от парламента, където евродепутатите настояват за неговата отмяна. Те изтъкват, че ползите от лятното и зимното време вече не са толкова важни за икономиката, а в същото време причиняват сериозни затруднения на транспорта и докарват стрес и дискомфорт на гражданите, които трябва да адаптират ежедневието си.
През февруари Европарламентът дори прие нарочна резолюция, в която заявява, че няма категорични доказателства, че смяната на времето помага на икономиката, но според тях вредите за човешкото здраве са безспорни.
След приключване на допитването Еврокомисията ще реши дали да предложи промяна на сегашния регламент, който ще подлежи на одобрение от Европарламента и от страните членки. Малко е вероятно законодателният процес да може да приключи преди края на мандата на Комисията и на ЕП догодина.
ЕС има специална директива, която формулира условията за промяната на часовото време. Според нея само отвъдморските територии на ЕС в момента са освободени от едновременно местене на стрелките. Директивата е приета през 2001 г., а лятното и зимното часово време са въведени през 1998 г. На всеки 5 години Еврокомисията публикува график на датите за едновременна промяна на часа, за да не се местят стрелките произволно от всяка държава, предизвиквайки хаос в транспорта и съобщенията.

За ЕС победата на Русия ще коства много повече, отколкото подкрепата за Украйна
Има ли компания, която може да измести Nvidia?
Устойчиви в мрежата: защо телекомите са ключов играч за устойчивото развитие на България
Кога държавните ценни книжа ще изземат „спящия“ капитал за финансиране на проекти у нас
Wall Street започва декември с понижения*
Новите регистрации на Tesla се сриват на ключови европейски пазари през ноември
България търси €3,2 млрд. от ЕС за отбрана чрез инструмента SAFE
От 50 лева глоба за стари коли в нискоемисионните зони в центъра на София (ВИДЕО)
274 нови случая на ХИВ в България: Пълноценен живот е възможен с прием на лекарства
Кошмар по пътищата: 32-ма пияни и четирима дрогирани шофьори за едно денонощие
България търси пари от ЕС за домове за възрастни хора с качествени грижи
България в Еврозоната: Да не бъдем много щедри в плановете си
Гуардиола изригна: Манталитет не се печели с една победа
Джиро д'Италия в България ще ни изстреля сред най-големите
БФС отново посече най-много ЦСКА
Новият световен кикбокс шампион Вито Косар излиза на SENSHI 29
Кой срещу кого на Мондиал 2026
Турция е в краката му, Мъри Стоилов със силни думи
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Вълшебни карти разкриват какво да очакват зодиите през 2026
Какво означава, ако сънувате, че намирате монети?
Biocell: Красива отвътре и отвън
Дневен хороскоп за 2 декември, вторник
Приказка в Брюксел – Магията на коледните базари
Зеленски след срещата с Макрон: Украйна се нуждае от устойчив мир
Христо Димитров: Общинският съвет няма друг шанс освен диалог
Новият световен кикбокс шампион Вито Косар излиза на SENSHI 29
Тежка катастрофа със загинал
Министерството на труда: Средната заплата е скочила с 12 процента за година
4-годишната Жасмина получи специализирана детска количка
Астероидът Бену: Възможно ли е животът да е дошъл на Земята от Космоса
Какво ни разкриват седем десетилетия търсене на извънземен живот
На Луната: Космонавт посочи къде хората трябва да строят своите селища
Учени откриха необичаен начин да бъде спасен Гълфстрийм
Марс изненадва с този факт: Колко време планетата е била годна за живот
Автомобилни застраховки от бъдещето – какво ни очаква на пътя след 2040 г.