Европейският парламент е силно разделен и нито една парламентарна група няма единна позиция по законодателния пакет за международните автомобилни превози “Мобилност I”. Това показа близо двучасовата дискусия по темата в Страсбург днес.
Дебатът се проведе въпреки, че председателят на парламента Антонио Таяни отложи гласуването, за да даде повече време на депутатите да се запознаят с внесените 1224 поправки.
“Ядосана съм, защото през цялото време дебатът не се водеше, както трябваше и стигнахме до текст, който предизвиква гняв у мнозина”, заяви в пленарната зала френската депутатка Мари-Пиер Вю от крайната левица.
Дебатът показа силно разделение в големите парламентарни групи на ЕНП и на социалистите, в които има както привърженици, така и противници на пакета.
Основните аргументи на депутатите, които искат бързо приемане на законодателния акт са, че той ще подобри условията на труд и заплащане за шофьорите, ще сложи край на незаконните практики на превозвачите-кутии и ще повиши безопасността по европейските пътища. Мнозина от тях предупредиха, че при липса на европейско решение, отделни страни ще предприемат собствени законодателни действия, за да си решат проблемите.
Противниците на гласуването на “Мобилност I” настояват, че предвидените промени са в интерес само на част от страните, че липсва широко съгласие по реформата и че парламентът, който ще се разпусне в края на април, няма време да намери задоволителни решения.
Трима български евродепутати се включиха в дебата. Петър Корумбашев от БСП благодари на председателя Таяни за отлагането на гласуването, което е било “единственото възможно решение” и определи риска от самостоятелни действия в отделни държави като изнудване. Илхан Кючук от ДПС заяви, че парламентът не може да си позволи “безотговорно да приеме пакета”, който ще има “разрушителен ефект върху милиони граждани”.
Андрей Новаков от ГЕРБ подчерта, че няма време за намиране на разумно и балансирано решение и че гласуването трябва да се отложи за след европейските избори.
Утре бюрото на парламента, в което влизат председателите на парламентарните групи, ще реши дали пакетът “Мобилност I” ще бъде подложен на гласуване на следващата пленарна сесия на 3 и 4 април в Брюксел.
Предстои да бъде насрочено заседанието на транспортната комисия, която трябва да отсее предложенията за промени, за да облекчи гласуването.
Нейната председателка Карима Дали заяви днес, че ще се бори до последно за правата на шофьорите на камиони, които според нея са “заложници на хора, които твърдят, че защитават страните си”. Тя нарече условията им на труд “съвременно робоство” и призова колегите си “да не гледат само интересите на своята страна”.
Докладчикът на парламента за командированите шофьори Меря Кульонен дори изпя в пленарната зала финландска бунтовна песен. Тя изрази надежда, че бюрото на парламента “ще има смелост да подложи на гласуване пакета следващата седмица”.
Финландската евродепутатка каза, че поправките, заради които беше отложено гласуването днес не са нови и че депутатите, които са имали интерес към тях, познават отдавна съдържанието им. Според Кульонен приемането на пакета ще “сложи край на нелегалния каботаж и нелоялните практики на компаниите” и ще подобри условията на труд на шофьорите.
Докладчикът за работното време и почивките Вим Ван де Камп посочи, че реформата на сектора ще реши проблема с недостига на 5000 шофьори в Европа като подобри условията им на труд и заплащане. А отговарящият за третата част от пакета - за достъпа до пазара на международни автомобилни превози, Исмаил Ертуг посочи, че ситуацията на европейските пътища е непоносима дори в източните държави, които са срещу него.
Европейската комисия призова депутатите да не отлагат законодателството за следващия парламент, тъй като това ще удължи несигурността в сектора за неопределено време. Еврокомисарят Кармену Вела предупреди, че изоставянето на пакета ще доведе до приемане на национално законодателство, което ще задълбочи проблемите на превозвачите и на шофьорите и ще доведе до фрагментиране на пазара. Според Комисията намереният в парламента компромис е добър и пакетът може да се гласува преди изборите.

S&P 500 и Nasdaq записаха трета поредна печеливша сесия
Заплахите в Черно море повишават застраховките "военен риск" за собствениците на кораби
Британско разследване: Путин е наредил отравянето на бившия руски шпионин Сергей Скрипал
Европа и Китай запазват икономически прагматизъм, но геополитическите бариери растат
Германия е най-големият потребител на газ в ЕС, но не е най-зависима от вноса му
Кадър на деня за 4 декември
В столично заведение: Храната се приготвя на плот до мишката на компютъра
Рецепта от тефтера на баба: Пита с праз
Мед, лимон или сироп: Кое е по-ефективно срещу кашлица
Късна емисия
Рецепта от тефтера на баба: Дунавска туршия
Огромни слънчеви петна тревожат учените
Янис се отърва от сериозна травма, но все пак ще е аут за седмици
Претендентите за титлата във Формула 1 твърдят, че са спокойни
Лацио изхвърли Милан от Купата на Италия
Болоня започна успешно защитата на Купата на Италия
Мнението на Gol.bg: Сега е лесно да се критикува съставът на Левски, Веласкес допусна друга грешка
Не сте виждали Веласкес толкова афектиран! Ето какво каза след загубата на Левски
Дневен хороскоп за 5 декември, петък
10 поверия за Никулден
Ето го цвета на 2026 година според Pantone
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Празнични разядки с кисели краставички
Бърнаут или липса на витамини? Ето как тялото ви подсказва
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
91 души са станали милиардери по наследство до април 2025 г
Мощни бури в едното полукълбо генерират перести облаци в другото
Antares събра $96 млн. за разработване на ядрени реактори за Земята и Космоса
Междузвездната комета 3I/ATLAS е покрита с криовулкани?
Теоретично: Животът на Земята може да е възникнал в определени гелоподобни слоеве
В Африка откриха изолиран клон на Homo sapiens
Последното пълнолуние за 2025 г.: Кога да го гледате