Откриването на високоскоростна железопътна връзка, свързваща Париж с Берлин, която се очаква да влезе в експлоатация още през декември, е началният етап от идеята за интегрирана железопътна Европа - основен приоритет на Европейския съюз. За постигането на тази цел обаче остават още много пречки, пише Франс прес.
"През идните години трябва да се даде приоритет на планирането, финансирането и изпълнението на основен план за свързване на европейските столици с високоскоростни влакове", пише бившият италиански премиер Енрико Лета - автор на доклад за европейския единен пазар от април тази година.
"Железопътната система на 21-ви век е европейска", заяви германският министър на транспорта Фолкер Висинг при откриването на изложението "ИноТранс" (InnoTrans) - водещ международен търговски панаир за транспортни технологии, посветен на градския и железопътния транспорт, в Берлин по-рано тази седмица.
Висинг допълни, че трябва да има план за свързване на най-големите градове на Стария континент.
"Железопътните компании трябва да изпълнят своята роля. Трябва да оборудваме цялата мрежа със стандартизираната Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS), за да избегнем прекомерната сигнализация", заяви Висинг.
Германия, Дания, Италия и Нидерландия са изпреварили Франция с въвеждането ѝ. Унифицирането на системата е в ход, но тя е скъпа. Пример за това е модернизацията на високоскоростната линия между Париж и Лион, на стойност 820 милиона евро, като финансирането частично е осигурено от ЕС.
Има няколко малки пречки
Френските влакове се движат отляво, а германските - отдясно, междурелсието е по-голямо в Испания и Португалия, отколкото в останалата част на Европа и няма общ език, който да позволи на машинистите да комуникират помежду си, както е при управлението на въздушния трафик.
В тази връзка Фолкер Висинг заяви, че не трябва да се стига до смяна на машинистите заради граници, защото няма да бъде ефективно. Проблем би възникнал и при честите смени на локомотиви.
ЕС си постави за цел да удвои международния високоскоростен жп трафик до 2030 г. и да го утрои до 2050 г., за да изпълни ангажиментите си по отношение на климата.
В момента на Стария континент има 11 300 километра високоскоростни железопътни линии. Ще са необходими още 32 хиляди километра до 2050 г., за да бъде изпълнена целта на ЕС, каза Майкъл Питърсън, директор на "Дойче бан" (Deutsche Bahn), отговарящ за транспорта на дълги разстояния.
Продължават да съществуват и търкания между различните компании, опериращи по европейската железопътна мрежа. Испанското правителство, например, обвини Франция, че пречи на железопътния оператор "Ренфе" (Renfe) да стигне до Париж.
"Ренфе", която започна на осъществява връзка между Барселона и Лион, а след това и между Мадрид и Марсилия през юли 2023 г., възнамерява да се конкурира с френската държавна железопътна компания Ес Ен Се Еф (SNCF) на испанска територия. "На всички е ясно, че Франция прави всичко възможно, за да предотврати истински процес на либерализация на своя пазар", заяви Оскар Пуенте, министър на транспорта и устойчивата мобилност на Испания, опасявайки се, че железопътната свързаност с Париж през 2025 г. няма да може да бъде осъществена. / БТА

ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
Акция на седмицата: „Доверие обединен холдинг" АД
AI треската води до криза с доставките на чипове за памет
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
Ванеса Филипова за мисията "доброволец": Трябва да си апатичен и отдаден
След 18 години без вода - Атанас Зафиров откри новия водопровод в Едрево
Десетки загинали при атака с дронове върху детска градина и болница в Судан
Бурно море и лошо време: Танкерът край Ахтопол остава блокиран
Медицина на дълголетието: Генетика, епигенетика и как да забавим стареенето
Ръст на цените на плодове и зеленчуци - домати и краставици поскъпнаха с над 17%
Експерименти? Ясна е групата на Левски за Спартак
Милан ли го чака? Рамос скъса с мексиканския Монтерей
ЦСКА може да извлече ползи от боя от Черно море
Лука Дончич стана баща за втори път, отново на момиче
И Радо Янков отпадна на осминафиналите в Милин
Тръмп и Селби в класика на финала в Йорк
Седмична нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
20 цитата на Габор Мате, с които да опознаем себе си
8 златни правила за плосък корем
Защо продължаваме да избираме сходен тип партньори в любовта
Таро карта за 7 декември, неделя
Нумерологична прогноза за 7 декември
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран