През последните 30 години правителствата в България пренебрегват автомобилния сектор и не разбират значението на остарелия автомобилен парк като елемент от националната сигурност. Няма среда, която да благоприятства обновяването на автомобилния парк, а в новата икономическа ситуация ще има спад на средствата за насърчаване на електромобилност - процес, който в България дори не е започвал. Макар да има стремеж за развиване на местно производство, не може да има реалистични очаквания за големи външни инвестиции в сектора. Това коментира автомобилният експерт Калоян Желев в ефира на предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.
"Имаме нужда от модернизация и обновяване на автомобилния парк и най-вече започване на промяна, защото промяна няма - досега има по-скоро продължаване на бездействието.", смята гостът.
Данните за продажбите през първите месеци на 2022 г. (около 6 хил. нови автомобила, около 60 хил. втора ръка; 50% от колите на възраст над 20 години) отразяват нулевата политика и разбиране за ролята на държавата, каза Желев.
"Няма ги макро предпоставките, за да очакваме сериозен инвеститор. Не можем да не отчетем, че секторът на автомобилните доставчици по нашите български стандарти в последните десетина години забележимо нарасна. Това обаче съвсем не ни прави потенциален автомобилен производител - производството на компоненти и сглобяването на крайния продукт по един икономически обоснован и печеливш начин са много различни задачи. Далече сме от създаването на екосистема, която да благоприятства подобно производство, а и не мисля, че би трябвало да се стремим към това. Нека създадем качествена среда и добра екосистема и [инвеститорите] сами ще дойдат."
Напускането на Renault на Русия е емблематично за някои от предизвикателствата пред световната автомобилна индустрия в настоящата ситуация, каза Желев.
"Никой не смята да си тръгва от Русия завинаги. Това е индикатор за отношението на всички към Русия - напускат панически, най-вече по репутационни причини, а и в момента руският автомобилен пазар е в тежък колапс с близо 80% спад през април... Това паническо напускане ще бъде обект на развитие - след като се уталожи конфликтът, производителите ще започнат един по един да се връщат", прогнозира той.
Спадът в продажбите на автомобили е не само в Русия, но в световен мащаб той е заради липсата на коли в дистрибуторската мрежа и производствен капацитет. Това е другата страна на медала, която се вижда в Китай и производството на Tesla в страната. Заради Covid ограниченията на работниците е забранено да напускат заводите на компанията в Шанхай и на практика спят до поточните линии, коментира Желев.
"На това се гледа като на временна мярка, която да не преустанови производството... Tesla е пример за страданията в друг регион на света, които отново влияят на тази сложна индустрия и в крайна сметка резултират върху множество кризи, които ще променят и нея и нас като потребители и може би света около нас.", допълни Желев.
Дефицитът на нови коли вдига цените на употребяваните автомобили, тъй като пренасочва търсенето към вторичния пазар.
Проблемите с чиповете започнаха още през 2020 г. и очакванията, макар и неубедителни, са за излизане от тази криза през 2024 г., коментира другата криза в сектора Желев. "Няма бързи краткосрочни решения, защото производството на полупроводници е бавна индустрия с дълъг цикъл", каза той и добави, че автоиндустрията се конкурира все по-ожесточено за чипове с умните устройства. Потреблението расте диспропорционално на новите мощности за чипове, които се нуждаят от високо квалифицирани кадри и достъп до сериозни водни ресурси, така че не може да се очаква скорошно разрешаване на кризата.
По думите му една от причините за кризата с чиповете е необичайната суша в Тайван, където е концентриран най-големият процент от производители. Една такава верига от наглед случайни и несвързани помежду си събития доведоха до дългосрочна тежка криза, която пък доведе до по-високи печалби за автомобилните производители, както видяхме от финансовите резултати за първото тримесечие.
Компаниите са преориентирали компонентите си към колите с най-висока добавена стойност в момента - електромобилите - които са силно субсидирани от държавите в световен мащаб. Някои от производителите са постигнали дори исторически рекордни финансови резултати с тази стратегия, коментира Желев. "Хем е страдание, хем прилича малко на пир по време на холера.", оцени той.
Променливите в индустрията са толкова много и толкова разностранни, че не може да се правят прогнози за бъдещето, каза Желев. Европейската комисия все още държи на целите си за премахването на двигателите с вътрешно горене, но с наближаването на крайните дати става все по-любопитно дали ще успее да ги изпълни.
"Дефицитите и рисковете са навсякъде - суровини, ресурси, енергоносители в контекста на военния конфликт в Украйна. Моята прогноза е, че бъдещето ще бъде по-скоро еклектично, отколкото електромобилно или фосилно. Ще надделее здравият разум, че за различни транспортни цели най-висока емисионна ефективност имат различен вид задвижване.", смята гостът.
Може ли България да се надява скоро да има собствено автомобилно производство, какво се случва с големите концерни като Volkswagen, Toyota и Stellantis може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Как Тим Кук избегна катастрофата на Apple тази година?
Оперативната печалба на Berkshire Hathaway записа ръст от 34%
Кадър на деня за 1 ноември
Как природните катаклизми могат да влияят положително на икономиката на САЩ - Част 3
Търговската война така и не успя да промени икономиката на Китай
Как природните катаклизми могат да влияят положително на икономиката на САЩ - Част 2
Централна прогноза
Ангел Найденов: В Европа има недостиг и съответно търсене на снаряди
Знаем ли какво празнуваме на 1 ноември и кои са нашите будители?
Руслан Стефанов: Една криза с "Лукойл" няма да се отрази на българския пазар непосредствено
Гърция губи милиони от жестоките летни пожари
Откриха мъртъв убиеца на 45-годишната жена в София
Ужасяващ момент за футбола ни! Дербито на Пловдив между Локомотив и Ботев беше прекратено + ГАЛЕРИЯ
ЦСКА с нова мощна селекция, взима поне трима чужденци
Бомба от Разград: Легендарен треньор поема Лудогорец
Ливърпул уволнява Арне Слот още този уикенд
Министър Пешев с остра реакция за скандала в Пловдив
В Пловдив бесни: За кого строим нови стадиони?
Дневен хороскоп за 2 ноември, неделя
Седмична таро прогноза за 3 – 9 ноември
С какво родените през ноември са толкова интересни?
Любовен хороскоп за 3 – 9 ноември
Протеинови палачинки с извара
3 картини разкриват какво ви очаква през ноември
Моторист загина в катастрофа в Пловдив
Обявен за починал преди години мъж бе открит жив и здрав в Пирин
Криминално проявен е задържан за нападение над фелдшер
Авария остави без вода стотици варненци
Мъжът, който уби жена тази нощ, е намерен мъртъв
18-годишен е "Будител на годината
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship
Космически апарат засне мощен взрив на обратната страна на Слънцето