Преди точно 43 години комбинацията от три главни букви преобрази Volkswagen. Компанията, която дотогава бе позната най-вече с достъпни, практични автомобили, представи първия Golf GTI - и внезапно се превърна в обект на желанието.
ДНЕС ГЕРМАНЦИТЕ ИСКАТ да използват почти същите букви, за да направят следващия голям обрат. Който е насочен към едно високотехнологично и чисто бъдеще.
GTE е новата линия плъг-ин хибриди на VW, която дебютира преди година с Golf и сега прави още една сериозна крачка напред с този Passat. Буквата I, от инжекция, вече е заменена от Е - електричество.
Разбира се, ако ви кажем, че този GTE е най-зеленият Passat в историята, вероятно ще посегнете да превключите канала. Но той има още една претенция, която ни се струва по-интересна - да е също и един от най-бързите. След малко ще видим доколко това има покритие.
РАЗБИРАМЕ НАПЪЛНО ХОРАТА, за които "хибрид" е синоним на скука. Но има съществена разлика между обикновените и плъг-ин хибридите.
Първите са блестящи инженерни постижения, които обаче се отбягват от ентусиастите шофьори и които дават обещаната икономия, само ако карате с японска дисциплинираност.
Вторите обаче приемат, че не всички хора са японци. И поради това наистина биха могли да направят градовете ни по-поносими.
Идеята е проста - зареждате своя плъг-ин от електрическата мрежа и го карате само на ток през седмицата, когато отивате на работа и до училище. Но в събота, ако решите да отскочите до Боровец например, имате нормален двигател и пълноценен автоматик с двоен съединител, вместо ръмжаща комбинация от мотор по цикъла на Аткинсън и CVT.
В СЛУЧАЯ С PASSAT GTE този двигател е добре познатият ни 1.4 турбобензин със 154 конски сили. Само че тук той има специално подсилени елементи, за да издържа на студен старт и да не страда от по-рядката употреба.
Негов съсед под капака е електромотор със 113 коня, а под задната седалка се мъдри 9.9-киловатчасова литиево-йонна батерия.
В зависимост как точно ги комбинирате, тези два мотора са способни на най-различни неща. Можете например да минете 50 километра само на ток. Ние постигнахме едва 30, но с включено парно и подгряване на седалките, така че числото от брошурата може би е близо до истината.
Можете също да спазвате съветите на компютъра и да карате по най-ефективния начин, и тогава едно зареждане на батерията и бензиновия резервоар ще ви стигнат за над 1000 километра.
А МОЖЕТЕ СЪЩО ДА НАСТЪПИТЕ здраво педала и да се изстреляте от 0 до 100 км/ч за 7.6 секунди - доста по-бързо от BMW 520d. Максималната скорост е 225 километра в час.
Зареждането на напълно разредена батерия от нормален контакт отнема четири часа. Но на нас ни трябваха само два, за да я докараме от 25 до 100 процента. Можете да програмирате предварително кога да започне зареждането, за да ползвате нощна тарифа. Можете дори да го направите от смартфона си, както и да пуснете отоплението десет минути преди да слезете в гаража. Едно зареждане по евтината тарифа ще ви струва към лев и десет стотинки. Сто километра само на ток - нормалният седмичен преход за София - излизат към 3 лева в реалния живот. Срещу минимум 12 лева за по-икономичен дизел.
АКО КАРАТЕ ПО ТОЗИ НАЧИН, може и наистина да постигнете обещания от Volkswagen среден разход от 1.7 на сто. Но ако периодично излизате извън града, забравете за него.
Този Passat има четири режима на работа.
При E-Mode карате само на електричество, с минимален разход на бензин.
При Hybrid компютърът сам определя кое задвижване е най-ефективно в момента. В такъв вариант за 90 километра преход успяхме да докараме разхода до 3.5 на сто. Смяната между двата мотора става плавно и почти неусетно. Шестстепенната DSG кутия всъщност има не два, а цели три съединителя - третият се грижи да откачи бензиновия мотор, когато не е необходим.
В РЕЖИМ BATTERY CHARGE бензиновият мотор задвижва колата и едновременно зарежда батерията - само че разходът вече надхвърля 10 на сто. Впрочем батерията се зарежда и от спирачно усилие.
И накрая имате режим GTE - при който окачването се втвърдява, воланът става по-тежък и всички запаси от мощност са на ваше разположение за по-спортно каране.
Бързаме обаче да си признаем, че това не е спортна машина. Вярно, управлението е много прецизно, а накланянето в завоите - нищожно. Вярно също, че намесата на електромотора ви дава много приятно ускорение. Но самата кола не подтиква към спорт. Това е комфортен, удобен семеен автомобил, с тегло над тон и седемстотин без пътниците.
ПОКАЗВА ГО И ВЪНШНИЯТ МУ ВИД. Passat винаги е бил за хора, които не търсят излишно внимание. GTE запазва тази дискретност, но добавя някои свежи нотки - примерно синята лайсна над фаровете и по-интересната форма на дневните светлини. Капачето за зареждане е хитро скрито в предната решетка. Вътре ще откриете сини шевове по кожата и сини детайли по стелките.
Интериорът няма да ви смае като дизайн. Но той е практичен, с хубави материали и видимо добра изработка. С две думи, Passat вече от доста време предлага качество като в премиум сегмента. Единственият малък проблем е, че и цената е като за там.
В СЛУЧАЯ С GTE ОБАЧЕ разликата не е толкова шокираща. Стартовата цена за България е 79 000 лева, което включва доста серийно оборудване. И е с почти 5 хилядарки под хибридното BMW 330e. Вярно е също, че аналогичен дизелов Passat ще ви струва с 13 хилядарки по-малко. Това е разлика, която повечето европейски правителства ще ви покрият от бюджета си. У нас на този етап държавата ще ви накара да платите десет пъти повече данък, отколкото за 20-годишен дизел. Но това е вече друга тема.
218 к. с. максимална комбинирана мощност
7.6 секунди ускорение 0-100 км/ч
400 Нм максимален въртящ момент
1.7 литра/100 км разход на бензин
Още новини за коли четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Слабият юан задвижва износа на Китай и предизвиква критики
Ще гарантира ли бюджетът фискалната устойчивост на държавата
Надеждите за понижаване на лихвите не успяха да задържат оптимизма на борсите в Европа
Какво се промени в Сирия след падането на режима на Асад?
Rheinmetall прогнозира силно търсене в следващите 10-15 г. - Част 2
Русия бързо адаптира износа към санкциите срещу "Лукойл" и "Роснефт", но парите намаляват
Как кв. "Изгрев" успява да избегне кризата с боклука в София
Радев към Насар: Истинският триумф изисква себеотрицание и много труд
Експерти: Бюджетът за 2026 е трагичен и без нови политики
Централна емисия
Политолози: Протестът диктува правилата и всички политици искат да го яхнат
Треньорът на Лудогорец проплака след издънката срещу Славия
Треньорът на съперник на Атлетико Мадрид се преклони пред Чоло Симеоне
Ас на Фламенго смени миска със секси гримьорка + СНИМКИ
Радост за Левски: Славия сложи прът в колелото и на Лудогорец, разградчани с нова голяма издънка
Лудогорец – Славия 1:1
Левски отговори: Внушения са, че Пеевски е наредил да сме шампиони
Поверия за ангелската дата 12/12
5 хитри трика, за да ухае домът на Коледа
От България до Южна Корея – истински истории от една българка в Далечния изток
Кога кашлицата трябва да ни притеснява?
Задължителни ястия за Света Анна
3 рецепти за закуски под 300 калории
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
Награждават участвалите в евакуацията на танкера "Кайрос"
Какво ще бъде времето във вторник?
Нужен е още 1 млн. лева за допълнителни ремонти в СК "Локомотив" във Варна
Европейски лидери подкрепиха Зеленски и Украйна
Хороскоп за 9 декември 2025
Метеорният поток Геминиди ще достигне своя връх в нощта на 14 декември
Единствена по рода си: В Индонезия се роди бебе от вида гигантска панда
Учените са изумени: Кометата 3I/ATLAS носи ключова за живота молекула
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури