Електромобилите са една голяма измама. Литият за батериите се добива чрез страшно мръсна технология. Залежите са недостатъчни и скоро ще свършат. Компонентите за електрическите коли се събират от цял свят и производството им всъщност замърсява повече, отколкото бензиновите и дизеловите двигатели.
Чували сте поне част от тези твърдения. Може би дори всичките. В епохата на най-изобилна и най-малко достоверна информация подобни неща се разпространяват по-бързо от горски пожар. Част от цитираните "истини" почиват върху преувеличени и изопачени факти. Друга част изобщо не почиват върху факти. В две поредни статии ще се опитаме да хвърлим малко по-обективна светлина върху литиево-йонната батерия, от която в съвсем близко бъдеще ще зависят не само автомобилите, но и домовете ни, и цялата световна икономика.
"Мръсен" ли е литият?
За разлика от повечето други метали, литият се открива най-вече в подпочвени находища под формата на солен разтвор (литиев хлорид). Добивът се състои в изпомпването на този разтвор в големи плитки резервоари, където слънцето да изпари водата - горе-долу същата технология, с която се добива и морска сол. После чрез електролиза или с химически агенти литият се извлича от останалата гъста каша и се превръща в литиев карбонат и хидроксид, за да се транспортира.
Процесът не е съвсем чист, разбира се, но не е и описаната минна дейност с взривяване, изкопаване и опустошаване на големи площи с киселини.
При това най-големите находища на литий се намират в пустинята Атакама в Чили и в солниците Уюни в Боливия - места, където не само няма население, но и няма живот. Учени от NASA изследваха района Юнгай в Атакама и не откриха живот дори на микроскопично равнище.
Частите за електромобилите идват от цял свят
Помните как Джеръми Кларксън описваше пътя на един хибрид - суровината се изкопава в Китай, праща се в Канада за обработка, оттам отива в Япония, за да се превърне в батерия и да се вгради в автомобила, и накрая пристига в Европа при купувача. Това е самата истина - но тя важи за всички стоки, в които се използват батерии. В Чили например SQM, най-големият производител на литий, го праща в Китай, оттам готови модули се изпращат в САЩ за производство на индустриални батерии, и накрая те се връщат за нуждите на SQM, на 12 км от мястото, където литият е изкопан.
Тези околосветски пътешествия на компонентите за електромобилите несъмнено добавят доста към въглеродния им отпечатък. Но по същия начин пътуват и много от частите за конвенционалните автомобили, с бензинов и дизелов двигател. Един съвременен европейски бензинов хечбек може да има компоненти от Канада, САЩ, Китай, Япония, Европа и дори Южна Африка.
Като цяло така функционира съвременната икономика. И вие също се включвате в нея, когато си поръчате нещо за 1.99 долара от Alibaba, или си купите половин кило аржентински круши от кварталния супермаркет.
Литият ще свърши съвсем скоро
Това е друг най-често цитиран мит: че с очаквания бум на електромобилите нуждата от и без това редкия метал ще нарасне рязко и той ще се изчерпи за броени години.
Преди всичко литият съвсем не е рядък метал. В океаните има около 230 милиарда тона, разтворени в морската вода. В някои райони, примерно с подводни термални комини, концентрацията му е почти същата, като в находищата в Атакама.
Освен това батериите - не само за автомобили, но и за смартфони, таблети и всякакви други - в момента са по-малко от половината от годишното потребление на литий. Той се използва широко в стъкларската индустрия, за производството на лубриканти, в климатиците и в различни метални сплави.
Няма съмнение, че нарастващото търсене от автомобилния сектор ще се отрази на цената му. В Китай например покрай актуалния бум на електрически машини литиевият карбонат поскъпна два пъти за по-малко от година. Част от обяснението е и във факта, че добивът е в ръцете на само четири големи компании - чилийската SQM (контролирана от бившия зет на Пиночет), американските Albemarle и FMC, и китайската Tianqi.
Поскъпването на суровината обаче ще отключи един друг процес - преработката на стари батерии. Макар и по-сложна, отколкото при другите типове батерии, тя е съвсем постижима. В момента под 10% от литиево-йонните батерии се преработват, но една британска консултантска компания изчисли, че ако литиевият карбонат поскъпне още с една четвърт, този процент ще достигне почти 50%.
Още новини за автомобили четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Слабият юан задвижва износа на Китай и предизвиква критики
Ще гарантира ли бюджетът фискалната устойчивост на държавата
Надеждите за понижаване на лихвите не успяха да задържат оптимизма на борсите в Европа
Какво се промени в Сирия след падането на режима на Асад?
Rheinmetall прогнозира силно търсене в следващите 10-15 г. - Част 2
Русия бързо адаптира износа към санкциите срещу "Лукойл" и "Роснефт", но парите намаляват
Как кв. "Изгрев" успява да избегне кризата с боклука в София
Радев към Насар: Истинският триумф изисква себеотрицание и много труд
Експерти: Бюджетът за 2026 е трагичен и без нови политики
Централна емисия
Политолози: Протестът диктува правилата и всички политици искат да го яхнат
Треньорът на Лудогорец проплака след издънката срещу Славия
Треньорът на съперник на Атлетико Мадрид се преклони пред Чоло Симеоне
Ас на Фламенго смени миска със секси гримьорка + СНИМКИ
Радост за Левски: Славия сложи прът в колелото и на Лудогорец, разградчани с нова голяма издънка
Лудогорец – Славия 1:1
Левски отговори: Внушения са, че Пеевски е наредил да сме шампиони
Поверия за ангелската дата 12/12
5 хитри трика, за да ухае домът на Коледа
От България до Южна Корея – истински истории от една българка в Далечния изток
Кога кашлицата трябва да ни притеснява?
Задължителни ястия за Света Анна
3 рецепти за закуски под 300 калории
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
Награждават участвалите в евакуацията на танкера "Кайрос"
Какво ще бъде времето във вторник?
Нужен е още 1 млн. лева за допълнителни ремонти в СК "Локомотив" във Варна
Европейски лидери подкрепиха Зеленски и Украйна
Хороскоп за 9 декември 2025
Метеорният поток Геминиди ще достигне своя връх в нощта на 14 декември
Единствена по рода си: В Индонезия се роди бебе от вида гигантска панда
Учените са изумени: Кометата 3I/ATLAS носи ключова за живота молекула
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури