Заради ръста в цените на природния и компресирания газ интересът към горива като метана се срина, докато в същото време потреблението на пропан-бутан се е увеличило в пъти. При него обаче България разчита на 70-80% внос и може да се сблъска с логистични проблеми и повишаване на цените през зимата, тъй като той е един от малкото заместители на природния газ. Това коментира Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация, в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.
"Намаленият акциз и 25-те стотинки, които се дават като помощ, направиха пропан-бутана много интересно гориво, което от една страна радва търговците на пропан-бутан заради засиления интерес, но сега възникват въпроси за логистика, пренастройване и колко дълго ще продължи това. Има затруднения в логистиката на всички продукти, нямаме достатъчно водачи. От друга страна постоянните ремонти по пътищата създават допълнителни проблеми“, казва той.
Към това се прибавя и постоянното говорене от страна на европейските политици за ограничения и забрана на традиционните горива до 2030 г. и 2050 г., което е довело до значителен спад в инвестициите през последните години.
По думите на госта компресираният газ е стигнал до цени от 6лв./кг, с което потреблението е спаднало 5-6 пъти, а метанът е изцяло заменен с пропан-бутан и мазут.
"Самото пренастройване не е много лесно. За да сложиш пропан-бутанова уредба, вече има записвания до Коледа и няма доставки. Не бяхме подготвени за такава вълна“, отбелязва той.
Според Терзиев в бъдеще пропан-бутана ще продължи да се качва като потребление, но той призовава хората да не прибързват с решението си да преминават на това гориво, тъй като в зимния период пропан-бутанът е почти единственият заместител на природния газ и това може да доведе до увеличение на цената му.
"При дизеловите горива и пропан-бутанът надали ще се запазят низходящите цени, тъй като те са единствената алтернатива на газа. Ръстът ще бъде осезаем. За октомври ще има 30% спад в цената, от 6 лв. до около 4 лв. за кг, но това отново е ужасяваща цена, ние помним цени от 1,20 лв./кг с акциз и ДДС. Последните години в България има 1200 товарни автомобила, работещи с компресиран природен газ. Когато един камион струва 120 000 евро пропан-бутанът е безалтернативен, това е един вид спасение“, посочва Терзиев.
Важен е и дали България е готова да приеме доставките на този продукт. „За пропан-бутан ние отдавна сме надскочили възможностите си и разчитаме на 70-80% внос. Региона ни ще изпита трудности при осигуряването на този продукт. Аз обаче вярвам, че търговците ще се справят с търсенето, смята той.
Терзиев смята, че на 5 декември България би трябвало да усети удобствата от дерогацията, която получихме от европейските санкции срещу руския петрол. Европа ще трябва да спре вноса на нефт с изключение на Словакия и Унгария, които могат да ползват тръбен нефт, и България, която може да внася по море. За това обаче е много важно рафинерията в Нефтохим да работи нормално. Тя произвежда достатъчно, за да захранва Балканите и дори по-далечни страни, но ако не може да функционира нормално ще имаме проблеми, смята Терзиев.
„За потребителя всичко е скъпо, но като се огледаме в региона можем да стигнем до извода, че българският потребител успява да получи по-нормална цена - това са възможностите за момента“, казва той.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
Надзорният съвет на НЗОК одобри проекта за бюджет на касата за 2026 г.
Кадър на деня за 7 декември
Половината швейцарци подкрепят предложение за таван на населението до 10 млн. души
Рецепта за питка "ветрило" с прясно мляко
Кимчи прави чудеса за имунитета
Мъж загина при челна катастрофа на изхода на Велинград
Вселената изпраща знаци на четири зодии на 8 декември
Чиприан Чуку е новият кмет на Букурещ - според първите резултати от екзитпола
И бижуто Кенан не спаси трагичния Юве срещу Наполи
Къса клечка за "биковете": РБ се натресе на Байерн за Купата
Болезнено поражение за Мъри и Гьозтепе в Турция
ПАОК бие, Десподов влезе от пейката
Веласкес си взе поука и врътна Левски на 360 градуса
Дортмунд с кротко, но важно 2:0 над Хофе
Дневен хороскоп за 8 декември, понеделник
Седмичен хороскоп за 8 – 14 декември
Коледните сладки на Марая Кери
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Коледни подаръци, които означават повече от парите
Седмична нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Спартак загуби от Левски с 1:3 под дъжда на "Коритото"
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната