Учени от Медицинския и стоматологичен университет в Токио, Япония, са установили, че доматеният сок е полезен за сърцето, пише сп. "Фууд сайънс енд нютришън".
Авторите на настоящото изследване са открили, че консумацията на напитката без добавянето на сол понижава кръвното налягане и нивото на "лошия" холестерол в организма - два ключови фактора за повишен риск от сърдечносъдови заболявания.
Изследването е обхванало 184 мъже и 297 жени, които в продължение на една година е трябвало да консумират доматен сок в увеличени количества. Степента на консумация е била определяна от всеки доброволец по негова преценка.
Преди и след края на изследването учените са помолили доброволците да предоставят кръвни проби за двуетапна оценка на показателите за кръвно налягане и нива на липопротеините с ниска плътност (LDL) или т.нар. "лош холестерол" в кръвта.
LDL холестеролът се счита за "лош", тъй като при излишъка му в стените на кръвоносните съдове се появяват плаки, които могат да ограничат движението на кръвта през тях. Това на свой ред повишава опасността от атеросклероза и сърдечносъдови заболявания (коронарна болест на сърцето, инфаркт), и инсулт.
Друг значим рисков фактор за подобни патологии е високото кръвно налягане (хипертония).
Резултатите от изследването показват, че пиенето на доматен сок значително е понижило кръвното налягане при 94 участници с нелекувана прехипертония или хипертония.
Наблюдавано е и понижаване на нивата на "лошия холестерол" при 125 от участниците.
Изследователите отбелязват, че благоприятните ефекти са наблюдавани както при мъжете, така и при жените. Освен това доматеният сок е бил ефективен за понижаване на кръвното налягане и нивата на LDL в различни възрастови групи. Това означава, че продуктът може да се използва за превенция на сърдечносъдови заболявания при повечето хора.
(БТА)

Китай бърза да обезвреди тиктакаща бомба със закъснител за имотния пазар
ЕС все още няма емисар, който да участва в преговори с Русия за Украйна
Тръмп иска да засили икономическия натиск върху Иран, какви са вариантите му?
Кадър на деня за 16 август
АЕЦ "Козлодуй" работи без промяна в графика, предприети са мерки заради ниското ниво на Дунав
Спортните залози набират популярност в плановете за забогатяване на поколение Z
Емоции, грация и медали: България се представи отлично във Франкфурт (СНИМКИ)
Илияна Йотова: Българският трибагреник отново е на световния връх в художествената гимнастика
ЦСКА разби "Ботев" (Вр) с 5:0 с човек по-малко
Рецепта за точени питки с масло на тиган
Треньорът на Ботев Враца посочи грешката на отбора му срещу ЦСКА
В Испания: Сити и Барса се разбраха за Родри!
Янев коментира Иту и отсече: Изпълнихме много добре плана
10 от ЦСКА попиляха Ботев Враца и си вдигнаха самочувствието за ОФИ
ЦСКА – Ботев Враца 5:0
Респектиращо! АЕК плаши Левски с нов от Ла Лига
Таро карта за 17 август, понеделник - Луната
Дневен хороскоп за 17 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 - 23 август: Емоции за Лъва
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Езиковата мрежа на мозъка е по-голяма, отколкото се смяташе, откриха учени
ЦИК: Машините, на които ще гласуваме през октомври, са с изтекла гаранция
Портних: Дори картинките не са на Коцев. Ние му ги оставихме. Той просто ги наследи.
Златен медал: Стилияна Николова е световна шампионка на бухалки
На 28 юли 2061 човечеството ще види Халеевата комета
През това лято във Варненска област данъчните са разкрили над 250 нарушения на търговци