Емисиите на въглероден диоксид от частни самолети са скочили с почти 50 процента за четири години, установи проучване, водено от промяна в навиците за пътуване на богатите след пандемията, включително голям брой полети, обслужващи големи глобални събития, пише Financial Times.
Най-честите частни пътници генерират годишни емисии, които са стотици пъти по-големи от общия въглероден отпечатък на средния човек, според проучване на повече от 25 000 самолета между 2019 г. и 2023 г.
Изследването, публикувано в четвъртък в списанието Communications Earth & Environment, подчертава стотиците полети до и от високопоставени международни събирания - включително срещите на върха на UN COP за климата, където страните настояват за ограничаване на глобалното затопляне. Голямото покачване ще засегне длъжностни лица, които се готвят да се съберат в Азербайджан за климатичната конференция COP29 следващата седмица.
Констатациите подчертаха устойчивия бум на сектора, след като богатите потребители преминаха към частна авиация, за да продължат пътуванията на дълги разстояния, когато Covid наложи блокиране по целия свят.
Те също така показаха „фундаментално пренебрежение към изменението на климата от върховете на обществото“, каза Щефан Гьослинг, водещ автор на статията и професор в училището по бизнес и икономика на шведския университет Линей.
„Частните самолети се използват като таксита в много случаи, без значение климатичните последици. По-широкото население няма да разбере защо трябва да намалят емисиите, ако горната част не е регулирана – или да дава пример.“
Гьослинг и колегите му изследваха данни от тракера от 18 655 789 частни полета на 25 993 регистрирани частни самолета от реактивен тип между 2019 г. и 2023 г., представляващи по-голямата част от дейността в сектора. Те изчислиха емисиите на CO₂ за всеки полет, като използваха рекламирания разход на гориво за всеки самолет.
Изследователите изчисляват, че полетите са произвели 15,6 милиона тона CO₂ като директни емисии през 2023 г. Това представлява 46% увеличение от цифрата за 2019 г. и представлява около 1,8% от общите емисии от търговската авиация миналата година.
Световното първенство по футбол през 2022 г. в Катар беше свързано с 1846 полета; Световният икономически форум в Швейцария миналата година с 660; и конференцията COP28 в ОАЕ с 291. Най-големите индивидуални емисии — въз основа на анализ на регистрационните номера на въздухоплавателни средства — са произвели над 500 пъти повече CO₂ от полети от общите средни глобални емисии на човек, въз основа на данни на Световната банка за 2020 г. , установиха изследователите.
Много богати хора продължиха да използват частни самолети след края на пандемията, привлечени от поверителността, персонализираното обслужване и удобството. Нарастването на компаниите, предлагащи частична собственост или резервации за полети с препозициониране на „празни крака“, също направи индустрията по-достъпна.
Имаше 5,1 милиона частни полета през 2023 г., с 15 на сто повече от 2019 г., според данни на авиационния консултант WingX.
Някои части от индустрията се опитаха да станат по-устойчиви, главно като предлагат на клиентите компенсации за въглеродни емисии или по-чисти „устойчиви авиационни горива“ на техните полети.
Victor, базирана в Абу Даби чартърна компания за частни самолети, каза, че повече от 500 клиенти са избрали да добавят допълнителни £1000 към сметките си, за да намалят емисиите от своите полети, като използват някои по-чисти горива.
Въпреки че въздушният транспорт не е най-големият източник на замърсяване, като представлява 3 процента от глобалните емисии, екологичните групи призоваха частните самолети да бъдат обложени с много по-тежки данъци. Горивото, използвано в частната авиация, обикновено не се облага с данъци по света.
Миналата седмица Обединеното кралство обяви по-високи данъци върху някои полети на частни самолети в бюджета си, което според индустрията няма да възпре летителите.
Гьослинг призова секторът да бъде „регулиран, за да расте с по-ниски темпове“, като например чрез увеличаване на таксите за кацане, за да се обезсърчат както по-кратките полети, така и полетите без пътници до летища, където таксите са по-ниски.
Емисиите от частната авиация вероятно биха били два или три пъти по-високи, ако се вземат предвид другите парникови газове, каза Феликс Кройциг, ръководител на група в базирания в Берлин изследователски институт Mercator за глобалните блага и изменението на климата.
Призовавайки за по-голямо регулиране на сектора, той каза, че „свръхбогатите хора са модели за подражание и техният избор има значение отвъд индивидуалния им отпечатък“.
Емисиите на частни самолети скачат с почти 50% за четири години
Полетите са произвели 15,6 милиона тона CO₂
08.11.2024 | 07:09 ч. Обновена: 08.12.2024 | 09:48 ч.
Снимка: БГНЕС/ EPA
Напиши коментар
Към коментарите
-
Ново при пътуване до Острова - специални разрешителни за влизане
-
Може ли джихадист да стане държавник - какво се знае за лидера на сирийските бунтовници Ал Джолани
-
Сирийски бунтовници влязоха в президентския дворец в Дамаск
-
Крайнодясната кандидатка за канцлер – говори мандарин, живее с жена от Шри Ланка
-
Основни храни и някои зеленчуци поскъпват у нас
НОТИФИКАЦИИ
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата