Любовта на германците към автомобилите е изправена пред изпитание – според социологическото проучване на Deutschland Trend, най-голям процент от жителите на страната са притеснени от глобалното затопляне. А кой е вторият най-голям причинител на замърсяване? Автомобилите.
За 48% от германците, главният проблем не само на страната, но и на света, е глобалното затопляне. Именно вариантите за решаването му ще определят, за кой ще гласуват те на предстоящите избори за Европейски парламент. Но въпросът разделя Германия.
От една страна са младите, които настояват за по-нисък въглероден отпечатък. От другата – възрастното поколение, израснало в икономика, задвижвана от въглища и автомобилостроене.
Германия вече е обещала, че ще намали емисиите с 40% от следващата година, в сравнение с тези от 1990 година, до 2030 г. те трябва да са с 55% по-малко, а до 2050 г. - с 95% по-малко. Не е ясно обаче как страната ще постигне подобни резултати.
За сега най-големият замърсител е производството. За да спази обещанието си, Германия ще затвори всички централи, които работят на въглища и ще ги замени с възобновяеми източници на енергия зо 2038 година. Но следващият проблем е транспортът... и той удря директно в сърцето на германците и техните политически и културни виждания.
Германия е домът на BMW, Volkswagen и Daimler-Benz. През 2017 година, там са произведени близо 5,5 милиона автомобила, а работещите в отрасъла са 820 хил. Производството на коли генерира 20% от промишленото производство в Германия. Аутобанът без лимит на скоростта е рай за всеки шофьор, обичащ високите скорости и бързите автомобили.
Но индустрията в последните години бе ударена силно – не само от активистите в борба за климата, но и от Дизелгейт. Спада на продажбите на замърсяващите дизелови автомобили бе посочен като причината за свиващия се брутен вътрешен продукт на Германия, който докара страна на прага на рецесия.
"Много хора разбраха, че климатичните промени са най-голямата заплаха. И тъй като света се старае да намали емисиите, производителите на автомобили трябваше да променят старите си модели и да се отдалечат възможно най-много от старите си методи“, казва автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер пред CNN.
“VW, BMW и Mercedes твърдят, че искат да са "климатично неутрални“. Ние нямаме друга опция, освен да преминем напълно към електричеството“, допълва той.
В плана за действие до 2050 година, правителството обещава, че ще намали замърсяването от транспорта с 95 милиона тона до 2030 г. Но той не включва краен срок за това, кога колите на германците трябва да са напълно природосъобразни. Липсват му и предложенията за по-строги правила и контрол върху емисиите на новите автомобили. Според плана, този въпрос ще бъде решен не на национално ниво, а от Европейският съюз.
Но за активистите тези действия са прекалено малко и са дошли прекалено късно. Според младите хора, бъдещето им далеч не е по-голям приоритет на правителството, пред бъдещето на VW. А това кара все повече и повече хора да гласуват за "Зелената“ партия, която само до преди няколко години бе изключително непопулярна в Германия.
Ала докато обществото подкрепя действия за спиране на климатичните промени, последните социологически проучвания показват, че германците не знаят по кой път да поемат.
Според ARD, 84% от хората са "за“ действия относно вредните емисии, но само 34% подкрепят въвеждането на въглеродна такса.
Не всички са убедени, че промените в климата са проблем – кампанията на крайно-дясната партия AfD за Европейските избори обещава, че ще спаси дизела, а не климата.

Сенатът на САЩ е отхвърлил мярка за възобновяване заплащането на федералните служители
К. Георгиева: България ще е по-привлекателна за инвеститорите с въвеждането на еврото
Пшеницата и царевицата в САЩ поскъпват през седмицата заради силния износ
М. Кос: Кандидатките за членство в ЕС ще трябва да изберат страна в глобалното противопоставяне
САЩ подкрепят ЕС да използва замразените руски активи за Украйна
Трагедията със загиналите мигранти: Съдът решава за ареста на румънския шофьор
Охранителни камери са засекли изчезналата Стефани
Йотова: Ако загубим "Лукойл", ще се окажем в трудна ситуация
Кекс със сини боровинки
"Корона за княгинята" разказва историята на сестрата на Иван Шишман - Кера Тамара
Ливърпул тресна Реал Мадрид с характер, идва ред на Ман Сити
Гуардиола се предаде, отписа и Ливърпул: Арсенал ще е шампион!
ЦСКА не се шегува, ще мачка Левски с най-доброто
Тухел клекна пред Белингам: Нямам проблем с него, нямам проблем с характера му
Мани Пакиао потвърди: Водят се преговори за мегасблъсък с Ломаченко
Шамар за Левски: Ради Кирилов аут от мача с ЦСКА
Седмична нумерологична прогноза за 10 – 16 ноември
Дерматолог: Да губим до 100 косъма на ден е нормално, но не и повече
Паста пене за 15 минути
Любовен хороскоп за 10 – 16 ноември
Нумерологична прогноза за 8 ноември
Днес отбелязваме Архангеловден
Иновация: Българси създават батерия от утайка от кафе (ВИДЕО)
Кристалина Георгиева: С еврото България ще стане по-привлекателна
Почина един от откривателите на ДНК
Разстрел на пет кучета в Добричко разбуни чуждестранната общност у нас
Ути завива сарми в Генерал Тошево
Закопчаха нашенец погрешка на летище в Лондон
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя
Най-старият и най-голям храм на маите е построен, за да изобрази Космоса