Те ограничиха скоростта, промениха вида на улиците, премахнаха колите от ключови места и направиха живота с моторни превозна средства труден. Сега всички тези мерки дават резултат - през 2019 година Хелзинки и Осло не са регистрирали нито една смърт на пешеходец.
Хелзинки не регистрира смърт на пешеходец за първи път от 1960 година, когато започва да се води статистика. През 90-те броят на загиналите на пътя е между 20 и 30 човека. Осло също не регистрира смърт на пешеходец или велосипедист, но не само - нито едно дете под 16 години не е загинало в автомобилна катастрофа в цялата страна. Само за сравнение - 57 пешеходци умират по улиците на Лондон през 2018 година. Статистика за 2019 г. предстои да бъде публикувана.
Но какво направиха двете най-малки столици в Европейския съюз, за да постигнат това?
"Политиците в Осло решиха да направят използването на кола в града изключително трудно. Отнема ти повече време да стигнеш от едната част на града до другата, а цената за използването на пътя е по-голяма", обяснява Кристофър Стийн от норвежката организация за безопасност на пътя Trygg Trafikk .
През 2017 година има 30% скок на данъците за автомобили, което води до 6% спад в трафика.Таксите за паркиране също скачат с 50% в центъра на града и с 20% в покрайнините. Хиляди паркоместа са премахнати, за да се направи място за велоалеите. Ограничението за скоростта е сведено до 30 км/ч и са създадени зони, където карането е забранено. Очаква се в следващите 4 години броят им да стигне 100.
Заместник кметът на града Арил Хермстад твърди, че е имало хора, които са се противопоставили на идеите колите да не бъдат разрешени на някои места в града. Ала щом те са видели какъв резултат дава това, никой не е поискал автомобилите да бъдат върнати обратно в Осло.
"Искаме да редуцираме трафика с 30% до 2030 година. Трудно е, но мисля, че не е невъзможно", казва Хермстад.
Подобни са мерките, взети в Хелзинки - през годините ограничението на скоростта става все по-малко и по-малко. Сега е 30 км/ч в централните части, 40 км/ч в кварталите и 50 км/ч на по-големите булеварди.
"Разбира се, не става въпрос само за ограничение на скоростта, въпреки че експертите казват, че това е най-важното нещо. През последните няколко години сме се фокусирали върху това как да преустроим вида на улиците си. Така колите са добре отделени от велоалеите и пешеходните зони. Най-широката лента не е тази за коли", обяснява Ани Синемяки, заместник-кмет по градска среда в Хелзинки.
Освен всичко това, в Хелзинки са създадени много кръгови и са поставени "легнали полицаи", за да се редуцира още повече скоростта.
По целият свят картинката изглежда така:
Най-безопасната държава в света е Хелзинки, като смъртта по пътищата там е 5,3. Във Великобритания тя е 10,9, а във Финландия е 16,9.
Най-опасните държави в Европа са Румъния с 105,2, Хърватия с 87,9 и Сърбия със 73,8. В Норвегия и Финландия е приет нов начин на работа, според който отговорни за катастрофите не винаги са шофьорите, а и онези, създали архитектурата на пътя.
Целта отново е нулева смъртност. Но за жалост тя още не е постигната. В Хелзинки трима души умират в катастрофи, а в Осло - един. Тази година е убит и един пешеходец.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Оптимизъм за подновяване на работата на администрацията в САЩ заля и Wall Street
А. Петров: Изкуството на младото поколение гради доверие между България и Северна Македония
Дейли от Фед: Трябва да се избегне грешката лихвите да бъдат задържани твърде дълго
ЕК ще обособи нов клас автомобили, за да направи достъпни електромобилите
Инвестиционният фонд Apollo става мажоритарен акционер в Атлетико Мадрид
Уорън Бъфет ускорява темпото на даренията за децата си, "докато е още жив"
Предните стъкла на колите вече надминават смартфоните
Високопротеинови закуски в студеното време
Как да се справим с косопада през есента
Радев: Искам да ви се извиня за Бюджет 2026
Ефективни начини да изградим по-силна връзка с шефа
Такси блъсна младо момиче в Благоевград
Бившата на Роналдо и Балотели е бременна от футболист + СНИМКИ
Експерименти? Нагелсман иска първото място за Германия
Абонданца: България разполага с много интересен и перспективен отбор
Марица Пд скочи срещу съдия от родния елит + ВИДЕО
Чиликов не литна в облаците след триумфа в дербито на Втора лига
Куман похвали дебютант и проговори за ас на „червените дяволи“
Канадската сензация Джонатан Рой се завръща с концерт в Зала 3 на НДК през януари
Дневен хороскоп за 11 ноември, вторник
Как технологиите променят професиите – поглед отблизо с Базар на професиите 2025
Ретрограден Юпитер в Рак на 11 ноември – грижим се повече за себе си
Разпознаване на есенната депресия: Какво е сезонно афективно разстройство
Поверия за Свети Мина
Токът спря по време на интервю на Зеленски в Киев
Мечка нападна мъж докато бере гъби
Фратрия загуби от Дунав във Втора лига
Тъжна вест! Почина шампион по плуване
Синдикатите се срещат с ГЕРБ заради Бюджет 2026
Организират протест тази неделя във Варна
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия
Portal Space Systems представи сателитната платформа Starburst
Новите технологии могат да спасят астронавтите от космическо прилошаване
Vast изведе на орбита демонстратора на първата частна космическа станция Haven-1
Учени разкриха какво се случва с времето на Венера
Има ли вода на спътника на Сатурн – Енцелад