Само дни след като Didi Global Inc., китайската версия на Uber, стана най-големият листинг в САЩ от китайска компания от 2014 г. насам, местната администрация за киберпространството (CAC) в азиатската държава нареди платформата да бъде премахната от магазините за приложения на родния си пазар, след направена от регулатора проверка. Това не попречи на компанията да продължи работа - нейните половин милиард вече изтеглили приложението потребители, продължиха да го използват. Самата санкция обаче е още една причина китайските интеренет компании да чувстват несигурност, тъй като регулаторите все повече налагат контрол върху Big Tech.
1. Какво е Didi?
Didi предлага широка гама от услуги в Китай и в над 15 други международни пазара, като ежедневно събира огромни количества данни за мобилността в реално време. Компанията използва част от данните за технологии за автономно шофиране и анализ на трафика.
Didi извади Uber от пазара в Китай още преди пет години. Нейното IPO на 30 юни е второто по големина в САЩ от компания, базирана в Китай, след Alibaba Group Holding Ltd през 2014г., а това донесе на Didi пазарна стойност от около 68 млрд. долара.
2. Какво точно се разследва?
Все още не е много ясно. Два дни след публичното предлагане китайската администрация за киберпространството заяви, че започва преглед на киберсигурността на компанията, за да предотврати ситуации, свързани със сигурността на данните, да защити националната сигурност и обществения интерес. Само два дни по-късно стана ясно, че Didi е извършила сериозни нарушения при събирането и използването на лична информация и регулаторът е наредил изтеглянето на платформата от магазините за приложения в Китай. Все още няма информация върху какво точно се фокусира разследването, кога и къде са настъпили нарушенията или дали ще има още наказания.
3. Какви са коментарите?
The Global Times, медия, следваща държавната линия, пише в своя статия, че Didi несъмнено разполага с изключително подробната информация за пътуванията на лица, част от големи интернет фирми и изглежда има ресурс да извършва „анализ на големи данни“ за индивидуално поведение и навици. За да защити личните данни, както и националната сигурност, Китай трябва да бъде още по-строг в надзора си върху сигурността на данните на Didi, тъй като двамата му най-големи акционери са чуждестранни компании, добави той.
4. Единичен случай ли е Didi?
Не. Китайският регулатор разшири разследването си, като се насочи към още две компании, регистрирани в САЩ - Full Truck Alliance Co. и Kanzhun Ltd. Didi просто бе първата сред тях. През ноември 2020 г. Китай постави спирачки на първичното публично предлагане на Ant Group, оценено на 35 милиарда долара, а през април страната наложи рекорднатa глоба от 2,8 милиарда долара на Alibaba Group, след като антимонополно разследване установи, че технологичният гигант е злоупотребил с пазарното си господство.
5. Не стана ли всичко прекалено бързо?
През май антитръстовият регулатор на Китай нареди на Didi и девет други компании, лидери в сферата на транспорта, да преразгледат своите практики, своите цени и отношението към служителите си. Иначе казано, Пекин е в процес на мащабни репресии срещу големите компании в страната, с цел да се ограничи нарастващото им влияние.
6. Как се справя компанията?
Компанията отчита нетна печалба от 837 млн. долара през първото тримесечие на 2021 година. Твърди се също, че Didi планира много скоро да разшири услугите си и в Западна Европа.
7. Накъде сега?
По отношение на Didi най-важният въпрос е какво точно е установил китайският регулатор по отношение на потребителските данни. Анализаторите обаче разглеждат и вероятността рестрикциите да са по-големи. Това са ключови въпроси, тъй като има вероятност тази ситуация да обезсърчи останалите китайски технологични компании да се насочат към чужди пазари. Didi от своя страна направи изявление, като отбеляза, че ще сътрудничи изцяло на разследването. Забраната за регистриране на нови потребители по време на разследването обаче би могла да доведе до катастрофални последици, добави още компанията.
Още новини четете на Bloomberg TV Bulgaria

Валутите на Централна Европа ще отстъпят от върховете си през 2026 г.
Делян Добрев: Ремонтът на бюджета не е за сметка на социалните придобивки
Макрон заплашва Китай с мита заради търговския дефицит
Чуждестранните инвеститори пак са привлечени от китайските AI компании
Инсталация, вдъхновена от Кристо и Жан-Клод, е сред задължителните за посещение места през 2026 г.
Швейцарската банка UBS може да съкрати още 10 хил. работни места до 2027 г.
Оля Ал-Ахмед: От куршумите може някога да поникне цвете
Катастрофа със загинал затвори пътя Габрово - Севлиево
МОСВ започна спешна проверка на морските води заради блокирания танкер Kairos
Доставиха храна на екипажа на танкера Kairos край Ахтопол
Ландо Норис: Изглеждам като загубеняк, но е страхотно
НА ЖИВО: Спартак Варна - Левски
Берое не успя да победи и Септември
Везенков и компания продължават без грешка в Гърция
Макс направи каквото трябваше, но все пак титлата във Формула 1 е за Ландо!
ЦСКА 1948 обяви голям мач в Турция
Дневен хороскоп за 8 декември, понеделник
Седмичен хороскоп за 8 – 14 декември
Коледните сладки на Марая Кери
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Коледни подаръци, които означават повече от парите
Седмична нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран