IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Предлагат въвеждането на електронни винетки

БСК приветства решението на правителството за стартиране изграждането на магистрала „Тракия”

Предлагат въвеждането на електронни винетки

БСК приветства решението на правителството за стартиране изграждането на магистрала „Тракия” и смята, че това е едно добро първо решение по линията на публично-частното партньорство да бъде ускорено изграждането на магистралните пътища в страната, предаде БГНЕС.

Възниква обаче въпросът дали изграждането на тази магистрала следва примерите на „най-добра практика” в ЕС, се посочва в позиция на председателя на камарата Божидар Данев. Много страни от ЕС вече приемат електронната евровинетка и първите примери за подобно приложение са налице. Тя се прилага широко в Германия, а Унгария разруши всички тол-станции и изцяло премина към електронно отчитане.

В същото време, за магистрала „Тракия” се предвижда изграждането на тол-система, на принципа на разширения на магистралата, създаване на съответни павилиони – и по магистралата, и по отклоненията. По предварителни оценки инвестициите за изграждането на тол-система от този стар тип е около 80 млн. евро.

В тази сума са включени разходите за отчуждаване на земи (тъй като става дума за допълнителни разширения на магистралата) и за изграждане на павилиони. Недостатъците не са само в разходната част, която всъщност никак не е малка – с тези 80 млн. евро (предвидени само за магистрала „Тракия”) би могло да се въведе електронната евровинетна система в цяла България и да предопредели използването й и при другите инфраструктурни проекти, подчертава Божидар Данев.

По принцип, електронната винетна система носи редица други предимства. Първо, рязко се намаляват инвестиционните разходи и времето за въвеждане в експлоатация на съоръженията. Второ, съществено подобрява пропускателната способност на магистралите, тъй като се избягва спирането и задържането на превозните средства.

Третото, не по-малко предимство е, че се избягват евентуалните корупционни практики, породени от човешкия фактор. Четвъртият положителен момент е спестяването на разходи от поддръжка на тези съоръжения и възнагражденията на работещите по обслужването на системата. И, не на последно място, постига се точна и надеждна статистика на транспортния поток.

Например, като част от договора с португалската фирма, е предвидено при недостиг на транспортни средства, загубите от липса на постъпления да се погасяват от българската държава. При възникването на подобен проблем, неговото разрешаване ще може да се основава на точен резултат какъв е броят на транспортните средства, недеформиран от субективното участие на хората по тол-пунктовете.

Няма да се спирам на останалите предимства на точната транспортна статистика, се казва още в позицията. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата