Последните неуспехи за възстановяване на въздушните пътувания пораждат опасения, че кризата отново надвисва над авиационната индустрия, пише Bloomberg.
Второ загубено лято заради коронавирусната пандемия вероятно ще доведе до повече фалити на компании, заедно с повторение на спасителните мерки от 2020 г., съкращенията на служители и отменените полети, смятат от IBA Group.
През миналата седмица оптимизмът, който насърчи покачването на индекса Bloomberg World Airlines до най-високото ниво от началото на пандемията, се изпари, пише BloombergTV.bg.
TUI - най-големият туристически оператор в света, съкрати летния си график, за да отрази пиковия сезон, който ще започне едва през юли - поне два месеца по-късно от обичайното. Ryanair Holdings уведоми в рамките на брифинг клиентите си, че ще могат да променят безплатно полетите и ги призова да не се “паникьосват” от негативните заглавия.
"Почвата се променя от днес за утре", заяви Стюарт Хачър от IBA.
“Правителствата са наясно, че отлагането на пътуванията ще значи повече болка за авиационната индустрия, но са разтревожени от нивата на заразени, дори когато усилията за ваксинации продължават”, отбелязва той.
Европейските превозвачи са особено засегнати заради нарастващия брой на новозаразени с COVID-19 и новите блокади. Компаниите от сектора на пътуванията, като TUI и Ryanair, обикновено използват първите три месеца от годината за направата на летни резервации, което им предоставя средства да изпълняват операциите си.
Междувременно всяка допълнителна възможност бързо изчезва. TUI, която превозва германски и британски туристи, заливащи Средиземноморието през горещите месеци, заяви в четвъртък, че има достатъчно ликвидност поне “до края на лятото”, без да предоставя повече детайли. IAG, собственикът на British Airways, си осигури нов заем, използвайки слотовете за излитане и кацане на Heathrow като обезщетение.
Юли или банкрут
“Пътуванията трябва да бъдат подновени сериозно до 1 юли или превозвачите рискуват да изпуснат ключови месеци, които ще генерират значителен дял от годишните им печалби”, заяви главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бен Смит.
"Критичното за юли е, че третото тримесечие е ключово за мнозинството от европейските превозвачи и оцеляването им през годината", коментира Смит. Ръководената от него група настоява за бързо одобрение на т.нар. ваксинационни паспорти и край на карантините, които удрят търсенето.
"Въпреки че 45 авиокомпании не оцеляха през 2020 г., много повече се надяваха на възстановяване на пазара", коментира Хачър. Това изглежда все по-малко вероятно с напредването на годината, като Международният съвет на летищата заяви в четвъртък, че очаква глобалният пътнически трафик да остане на близо 50% под обичайните нива през тази година.
Въпреки че повечето превозвачи могат да оцелеят на отлагане на летните почивки, цената за това ще бъде значителна. Дори преди последния отлив в търсенето Международната асоциация по въздушен транспорт заяви, че авиокомпаниите ще се нуждат от още 80 милиарда долара правителствена помощ през тази година.
Повече фалити
В Европа Air France-KLM търси допълнителна помощ, въпреки че получи 10,4 милиарда евро (12 милиарда долара) под формата на заеми и грантове миналата година. TUI, която получи 4,8 милиарда евро помощ от германското правителство, не предостави финансова прогноза на годишната си среща по-рано тази седмица.
Авиационният сектор също ще се нуждае от държавна подкрепа, твърдят от ACI, като предупреждават, че дори големите хъбове изпитват трудности. Индустрията е “в несигурна ситуация точно сега”, коментира икономистът Патрик Лукас.
Нискобюджетните превозвачи като Ryanair, EasyJet Plc и Wizz Air имат силни позиции по отношение на ликвидността и лесни възможности за увеличаване на резервите чрез продажбата на самолети и сделки за отдаването им под наем.
Възможно е също така да има увеличение от 50 милиарда долара на подкрепата за индустрията в САЩ и подобни мерки да бъдат взети за временно освободените служители в Европа и по света. Дори в такъв случай авиокомпаниите ще трябва да преминат към по-дълбоки съкращения на разходите.
Повече превозвачи също така вероятно ще потърсят опции за защита срещу банкрут, където това е възможно, следвайки компании като Norwegian Air Shuttle ASA и Virgin Atlantic Airways.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Потребителите вече не избират между магазини и онлайн търговия, а искат комбинация от двете
Климатичната среща COP30 завърши със сделка, от която много страни са недоволни
Представители на САЩ, Украйна и ЕС преговарят в Женева по мирния план на Тръмп
Защо Америка печели надпреварата при улавянето на въглерод?
След като обяви, че НАТО е в „мозъчна смърт“, Макрон предвижда и края на Г-20
Европа настоява, че има още работа по мирния план на Тръмп за Украйна
С премиерата на "Андре Шение" в Стара Загора откриха Фестивала на оперното и балетното изкуство
Цената на хляба трябва да е като в 2009 г., ако зависеше от стойността на пшеницата
След протестите идват стачките: Синдикати искат промяна в изчислението на заплатите
ОИК Варна отложи решението за отстраняването на Коцев като кмет
Рекордни приходи за Дерби дела Мадонина
Ботев скочи на "компроментирания" Волен Чинков
Легенда на Милан: В дербито с Интер няма фаворити
Реал Мадрид краде защитник на Байерн
Пол Погба: Облекчен съм, че отново играя футбол
Спалети призна, че е объркал смените
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
20 знака, че някой не обича да помага
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Таро карта за 23 ноември, неделя
Тръмп е с 1,1 млрд. долара по-беден
ИПИ: Варна е пример как образованието дава стимул за развитие
44% от брутната ни заплата през 2026 г. ще отиват за данъци
Николай Денков: Не можете да направите българския народ на луд
Заради катастрофа е ограничено движението в изпреварващата лента на АМ "Хемус" към Варна
Благомир Коцев остава кмет на Варна
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила