Шест оцветителя и консерванта увреждат непоправимо човешката ДНК. Учени от БАН са установили категорично това за няколко от разрешените Е-та, които се добавят в храните - оцветители, овкусители и консерванти, съобщи ТВ7.
Добавките се съдържат в консервите, месните и рибни продукти, в колбасите, в оцветените сладкиши, плодовите сокове, в десертите, както и в кафето.
Всяко едно увреждане в ДНК е потенциален носител на промени в клетката до злокачествената й трансформация, тоест превръщането й в рак, твърдят българските учени. Те започват работата си преди близо десет години. Експериментите са проведени в лабораторията по молекулярна генетика в Института по молекулярна биология под ръководството на доц. Георги Милошев.
„Ние очаквахме подобен резултат. Но за нас беше изненада, че приетите норми са 100 пъти по-високи, отколкото концентрациите, които наблюдаваме, че увреждат ДНК. Следователно за някои от тях трябва да се помисли дали не трябва да бъдат намалени концентрациите в хранителните продукти“, заяви доц. Милошев.
Учените са категорични, че изследването им не трябва да предизвиква паника.
Те не могат да кажат каква е вероятността концентрацията на тези консерванти и оцветители да предизвика рак. Данните от тяхното проучване са приети от международната научна общност.
Тези изследвания засега са правени само в епруветка. Трябва да се отчете тяхната реакция върху жив организъм, каза пред TV7 диетологът доц. Донка Байкова. Тя заяви, че проучването предстои да бъде обсъдено на европейско ниво.
Експертът препоръча да се храним колкото се може повече с натурални продукти.
Още интересни новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кадър на деня за 15 август
Руската блокада на Черно море срина износа на зърно от Украйна в разгара на жътвата
Военновременната икономика на Русия води до непосилен за компаниите ръст на заплащането
Симулация е разкрила уязвимост в доставките на алуминий за САЩ месеци преди войната с Иран
Роботакситата се сблъскват с най-непредвидимия фактор – хората
Летище Бургас има капацитет за засилен трафик за „Евровизия“
Времето днес: Предимно слънчево и почти без валежи в страната
Джон Стоунс с гол за "Интер" още в дебюта си срещу "Бетис"
Хороскоп за 16 август 2026: Нови възможности и късмет за няколко зодии
"Лудогорец" продължава без грешка след успех над "Ботев" (Пловдив)
Църковен празник на 16 август: Какви са традициите, обичаите и забраните
Следваканционен синдром: Защо изпитваме тревожност в края на лятото
Емил Велев: Звездата на Левски е отборът, срещу АЕК сините имат предимство
Томас Райс след петата поредна победа на Лудогорец: Трябва да сме готови да се борим за титлата
Георги Костадинов от Левски стана баща за втори път
ВИДЕО: ЦСКА 1948 – Черно море
ЦСКА – Ботев Враца
Арсенал – Манчестър Сити
Късмет за 3 зодии в седмицата от 17 до 23 август 2026
10 признака, че отлагате щастието си - и как да спрете
4 сутрешни напитки за бърз метаболизъм
Нискокалорично пиле със спанак и лек кремообразен сос
Нумерологична прогноза за 16 август
Таро карта за 16 август, неделя - Асо мечове
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Какво ще е времето днес?
Класация постави България сред най-добрите страни за пътуване на пенсионери
Пенсионните фондове с нов модел: Как да изберем между динамичен, балансиран и консервативен подфонд?
Проучване: Все повече българи предпочитат дрехи втора употреба
Изкуственият интелект назова професиите на бъдещето, някои от тях още не съществуват
Доктор: При прегряване човека трябва да се изведе на сенчесто място и да се охлади с мокри кърпи