Учители трябва да участват в колективите за написване на новите учебници по всички предмети, защото "те държат ръка на пулса на образователния процес, коментира за БТА Евелина Гечева - управител на образователния портал "Академика БГ", който от 14 декември 2014 г. започна дискусията "Какво да променим в учебниците".
По думите й учителите най-добре знаят учениците какво възприемат, как го възприемат и как най-добре да им бъде поднесено. "Затова най-добрите автори на учебници са учители или бивши учители и не мога да разбера, как може да пише учебник автор, който няма и един ден в класната стая", коментира тя. Според нея сега близо 100 процента от авторите на учебници "не са влизали в клас", а на учителите им се разрешава да участват в екипите, които пишат учебните помагала.
Инициативата "Какво да променим в учебниците" продължава и всеки ден в "Академика БГ" пристигат предложения и сигнали от родители, в които те съобщават за "буквални безумия в учебниците", заяви управителят на образователния портал. Сред предложенията за промени в учебниците преобладават мненията на преподаватели по история и по български език и литература, защото според тях в учебниците по тези предмети "нещата са катастрофални", коментира Гечева.
Тя каза, че още от първи клас започват "безумията в учебниците", но добави, че са получени и сигнали от студенти за недобре написани учебници. "Студенти ни сигнализираха за учебник за специалността "Българска филология", който е пълен с чуждици", каза Гечева. И уточни, че студентите се оплакват от думата "дискурс", която я има във всеки ред от този учебник. Не са добре написани и учебниците за университетската специалност "Културология", която е сравнително нова специалност, каза управителят на образователния портал.
Според нея голяма част от авторите на учебниците са обладани от идеята да изглеждат по-учени и употребяват думи, които използващите учебника, трябва да ги проверяват в речник, за да разберат конкретния текст.
"Затова най-добрите автори на учебници са учители или бивши учители и не мога да разбера, как може да пише учебник автор, който няма и един ден в класната стая", коментира тя. Според нея сега близо 100 процента от авторите на учебници "не са влизали в клас", а на учителите им се разрешава да участват в екипите, които пишат учебните помагала.
Според нея часовете по БЕЛ трябва да се увеличат двойно, за да няма 45 процента "двойки" на държавния изпит.
Часовете по български език са недостатъчни в целия среден курс, в горния курс почти не се учи граматика, а се набляга основно на литературата, заяви Гечева. Сега часовете по български език и литература са различни по брой за всеки клас, но трябва да се увеличат двойно. Ако например, за даден клас часовете по български език са два часа седмично, трябва да станат четири часа, а ако са три часа - да се увеличат на шест часа седмично, е мнението на Гечева.
Тя предположи, че вероятно скоро няма да може да се направи промяната в учебниците, защото първо трябва да се приеме Законът за училищното и предучилищното образование. След това ще се направят новите учебни програми и в тях трябва да залегнат бъдещите промени в учебниците, отбеляза Евелина Гечева.
Тя препоръча законът се приеме по-бързо, но предположи, че приемането му ще е бавно, защото в него има "конфликтни неща", свързани с интереси в сферата на образованието. "Тези интереси са огромни, защото парите за издаването на учебници не са малко и това е един почти гарантиран пазар", коментира Гечева. Според нея, всеки, който издаде учебник, се бори за един сравнително гарантиран пазар, като това не е същото, когато се издава книга. Тогава няма гаранция, че някой ще купи тази книга, защото издаването й не се дотира, както е при учебниците, посочи Гечева.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.