IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Търговските вериги на нож срещу данък "чипс", изкривявал пазара

Налогът ще удари по-бедните българи, много ще останат без работа, предупреждават те

Снимка: архив, Ройтерс

Снимка: архив, Ройтерс

Търговските вериги "скочиха" срещу въвеждането на данък "вредни храни". Според тях то ще доведе до поскъпването и на други храни, както и до увеличиване на сивия сектор и намаляване на приходите в бюджета.

Позицията им беше оповестено от становище на Сдружението за модерна търговия (СМТ), обединяващо 11 от най-големите търговски вериги в страната, съобщава вестник "Стандарт".

Въвеждането на "Данък за общественото здраве" ще навреди на един от най-важните сектори на икономиката - хранителната индустрия, и в същото време няма да генерира очакваните позитивни ефекти, посочват от сдружението.

От СМТ смятат, че новият данък ще доведе до повишаване на цените на редица храни, които са част от ежедневното меню на много българи с по-ниска покупателна способност. Така те ще потърсят тези храни на по-ниски цени и ще купуват от производители в сивия сектор, които поради неплащане на данъци и осигуровки имат ценово предимство от поне 30%.

Логичният ефект ще бъде по-малко приходи в хазната, се посочва в становището.

От сдружението предупреждават, че това се е случило в Унгария - според проучване на PricewaterhouseCoopers, облагането на определени храни е довело до "посивяване" на сектора с около 10%, а загубата на приходи от ДДС се оценява на 25,6 млн. евро.

"Данъкът изкривява пазара на храни и ограничава свободния избор на потребителите като дискриминационно се опитва да контролира тяхното поведение в противоречие с принципите на пазарната икономика", пише в становището. Освен това ще бъдат закрити работни места поради намалените продажби, най-вече в малки и средни предприятия, заявяват от СМТ.

"Не допълнителното данъчно облагане, а информираният избор ще помогне за изграждането на по-добри хранителни навици у хората. За това са необходими две условия: потребителите да знаят кои храни са здравословни и какво купуват", коментира изпълнителният директор на СМТ Йордан Матеев. "По отношение на информацията, в България се прилагат изискванията на ЕС за етикетиране. Сега остава да работим още по-активно за образоване на хората", допълни той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата