Повече превозени пътници, повече маршрути, ръст на карго превозите, развитие на санитарната авиация и на бизнес авиацията. Такава е картината на гражданската авиация в България за 2015 г., представена на пресконференция днес от Асоциацията на българските авиокомпании.
Извън оптимистичните тенденции по-тревожното е, че намалява делът на превозените пътници с български авиокомпании на фона на жестоката конкуренция в сектора, която се очаква да се засили със стъпването на Ryanair през тази година. Изпълнителният директор на националния превозвач Bulgaria Air кап. Янко Георгиев е категоричен обаче, че по-ниските цени на горивата дават необходимата гъвкавост по отношение цените на билетите при осигуряване на качествена услуга.
Все пак известна част от българските самолети оперират целогодишно заради дейността им в трети страни, с което гражданската ни авиация си запазва капацитета, коментира Светослав Станулов, председател на Управителния съвет на Асоциацията.
Гражданската авиация – отново към „златните“ години
Данните на организацията показват, че авиацията ни е на равнището на „златните“ си години отпреди прехода. Общият брой на заетите в индустрията достига около 8 300 души, а капацитетът на парка – 4 400 места, което е близо до това от 1989 г. При превозените пътници с международни полети от и до България през миналата година ръстът спрямо 1989 г. достига 16 на сто.
По-голям е обаче капацитетът за ремонт и техническо обслужване на самолети. В момента България разполага с 9 хангарни места спрямо 6 през 1989 г. Това според Станулов ни нарежда сред най-забележимите доставчици на тази услуга в Югоизточна Европа и представлява експортна възможност за цялата ни гражданска авиация.
По думите му за индустрията 2015 г. не се отличава особено от предишната година. Запазват се тенденциите за намаляване на чартърните полети и ръст на обслужените пътници с редовни международни полети. По-голямата част от трафика се генерира от столичното летище, а при черноморските има спад основно заради по-слабия туристичеси сезон и по-малкия брой на руските туристи през миналото лято, обясни Станулов. За тази година картината на туристическия бранш изглежда по-оптимистична, особено със заявката за повече туристи от Германия, което се очаква да се отрази положително и на авиацията и летищата.
Статистиката
За миналата година общият брой на превозените пътници от и до България достига 7,463 млн. души, като спрямо 2014 г. ръстът е 1,4%. В тези данни не се включва Летище Пловдив, което за 2015 г. е обслужило само малко над 100 хил. души.
Превозените през миналата година пътници по редовни линии са 4,87 млн. души, като делът им от всички е малко над 62%. Пътниците, превозени с чартъри, достигат малко под 2,6 млн. души – с 6,2% по-малко в сравнение с 2014 г., а делът им от всички е малко под 38%.
Българските авиокомпании са превозили през миналата година 2,030 млн. души, като спрямо 2014 г. е отчетен спад от 5,2%. Пазарният им дял е малко под 28%, отчита асоциацията на авиокомпаниите.
Същевременно броят на превозените пътници от международни авиокомпании се увеличава с 4,1% през миналата година до 5,433 млн. души. Пазарният дял на чуждестранните играчи достига приблизително 73%.
Летище София – шампион по трафик
Лъвският пай от пазара е за Летище София, което през миналата година е обслужило почти 4,1 млн. души като се отчетат и вътрешните полети. Ръстът на пътникопотока надвишава 7% за годината. Пътниците, превозени с български авиокомпании, са 951 хил. души, као намаляват с 3,7% за годината, а с чужди авиокомпании – близо 3 млн. души, като се увеличават с 8,2%.
По редовни международни линии през миналата година през Летище София са преминали почти 3,8 млн. души, което представлява почти 8 на сто годишен ръст. От тях превозените от български авиокомпании са 896 хил. души – с почти 3% по-малко за годината, а от международни превозвачи – малко над 2,9 млн. души – с над 9% повече на годишна база.
Продължението на материала четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Георги Тахов: Над 1 млрд. лв. са субсидиите за земеделските стопани за тази година
"Газпром" ще преговаря да запази количествата газ, доставяни в Турция
Забавянето на енергийния преход дава пространство за растеж на въглеводородите
Meta записва спад на борсата заради големите разходи за AI, което повтаря разгрома на метавселената
Европейските борси се възстановиха от по-ранните спадове, приключвайки сесията с ръстове
Райън Коут: Киберсигурността да е приоритет на личностно, корпоративно и държавно ниво
Медведев: Действията на САЩ принудиха Русия да обмисля ядрени опити
Румен Христов: 558 хил. работят в публичния сектор, който харчи материални блага
Има скрит бюджетен дефицит, заяви Любомир Каримански
Желязков за бизнеса и бюджета: В кошера можем да жужим и жилим, но трябва да правим мед
От Лудогорец: Имаме сили да се противопоставим на Ференцварош
Вечното дерби наближава: Обявиха най-силните страни на Левски и ЦСКА
Исторически сезон за Левски: В Мечата прегръдка
Бившата на Ямал вече мачка чаршафите с друга звезда + СНИМКИ
Флик каза дали напуска Барселона
Троен шамар за ПСЖ
Дневен хороскоп за 6 ноември, четвъртък
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
5 кристала, които ще повишат вибрацията в дома ви
2 зодии с голям напредък до края на 2025
Милена Аврамова за филма „Рожден ден“: Вселената започва да работи, когато правиш нещо хубаво
Лесни трикове за намаляване на кортизола
Желязков: Работодатели, синдикати и правителство могат да работят само в своята пълнота
Варна отбелязва Нощта на театрите с концерт и марка с лика на Добри Христов
Българин е ранен в Косово
Талантите на Черно море до 14 г. победиха лидера и излязоха на първо място
Пияни и дрогирани шофьори ще плащат чуждата кола, с която са направили престъпление
Правителството предлага Деньо Денев за председател на ДАНС
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди
Американски физик за възможността 3I/ATLAS да има извънземен произход