Квалификацията "учител" ще се придобива с повече и различни часове подготовка. Промените са заложени в приета от Министерския съвет Наредба, която влиза в сила от учебната 2017/18 година.
Обучението ще продължи да се провежда в редовна и задочна форма, каквато е практиката в момента, но е предложено да се организира и в дистанционна форма, която е търсена от хора, които заемат длъжността "учител", но нямат изискуемата квалификация.
Досега държавното изискване за придобиване на професионална квалификация включва образователния минимум от 390 часа за теоретична и практическа подготовка при редовно обучение и 40 на сто от тях при задочно обучение. Според управляващите обаче това е крайно недостатъчно.
За това вече ще са необходими общо 555 часа теоретична и практическа подготовка в редовна форма на обучение и 50 на сто от часовете в задочна форма.
Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. С Наредбата се предлага обучаващите се задължително да изучават една факултативна дисциплина с хорариум от 15 академични часа.
Факултативните дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения в различни научни области в съответствие с интересите на студентите.
Увеличението на часовете на задължителните дисциплини е продиктувано от необходимостта от допълнителни знания по психология и умения за справяне с конфликти, превенция на насилието и агресията, на различните форми на зависимост, осигуряване на оптимален брой часове по дидактика. Увеличени са часовете за прилагането на ИКТ в обучението и работа в дигитална среда.
За пръв път е включено "приобщаващо образование" (обучение за придобиване на знания и умения за работа с деца и ученици със специални образователни потребности или от уязвими общности, за работа в мултикултурна среда и др.) като учебна дисциплина с минималния хорариум от 15 часа.
С Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“ се увеличават и часовете за практическата подготовка от 150 на 180 академични часа.
Като аргумент за промените се посочва и това, че първоначалната подготовка на учителите е един от факторите за насочването на млади хора към професията и за задържането им в системата на образованието.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.