Увеличава се броя на инциденти на пътя у нас, в които са участвали мотоциклетисти. Общо 140 тежки катастрофи с 14 жертви от началото на годината са се случили по вина на мотористи. 23-ма любители на машините на две колела са загинали при произшствия. А за цялата 2018 година смъртта си са намерили 41 любители на мотоциклетите.
На какво се дължи тази черна статистика? Според неврохирурга и любител на моторите д-р Асен Цеков, това се дължи на невнимание при шофьорите. "Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", каза той пред БНТ.
Подобна теория има и шофьорът на лек автомобил Лъчезар Панков, но за него вината е в мотористите: "Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат", посочи той.
"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години", коментира Мария Ботева от "Пътна полиция". Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.
"Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване", допълни Ботева.
Според мотоциклетиста Георги Янчев обаче често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.
"В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите", допълни д-р Асен Цеков, който е преживял няколко катастрофи. Според него не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.
"В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза още лекарят моторист.
Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията, крият регистрационните си номера или карат без такива, добавят обаче от МВР.
"Не редки са случаите, особено напоследък, да се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", изтънка инспектор Ботева.
Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска. "Законът за движение по пътищата задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", подчерта тя.
"Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача", каза и д-р Цеков.
За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.
"Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята, са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", съветва Георги Янчев.
Някои шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.
"Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите - не", коментира Елизабет Дамянова, която кара такси.
"Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди", допълва друг шофьор - Даниел Михайлов.
"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри", потвърждава Янчев.
Той съветва преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително да проверите превозното средство.
"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", каза мотоциклетистът.
Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.
"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков.
Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.
При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.
"Когато има инцидент с мотор, в нашата Facebook група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо, се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА", посочи докторът.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Анализ: Правителствата действат на сляпо по отношение на климатичните разходи
МЗХ обмисля помощ „де минимис“ за засегнати производители на аквакултури
МЗХ увеличи с 30 млн. евро бюджета за инвестиции в технологична и екологична модернизация
Димитър Хаджидимитров: Очаквам 6-месечно отлагане на санкциите срещу „Лукойл“
Приходите на германската химическа индустрия се свиват през третото тримесечие
ВМА излезе с позиция за лекаря Ненад Цоневски, прегазил и убил куче в София
"Асимилация и съпротива на жените мюсюлманки" - изложба за неизказаните истории
Бюджет 2026 и еврото: Експертите предупреждават за прегряване на икономиката (ВИДЕО)
Как да разпознаем инсулта навреме: Симптоми и първи 4 часа за спасение
Моуриньо е струвал цяло състояние на Фенербахче
Гол модел започва кариера в ММА + СНИМКИ
Странно, но факт: Ето кога ЦСКА винаги бие Левски във Вечното дерби
Анчелоти със съвет към пейка на Реал Мадрид
Голям трансфер! Ливърпул намери заместник на Салах
Най-накрая добра новина за Левски след Вечното дерби с ЦСКА
Милена Милотинова: Фолклорът е магия, която ни събира, където и да сме по света
Вълшебен компрес с рициново масло помага при перименопауза
Салата с риба тон и бял боб
Поверия за Свети Мина
Гаранция за уют с eMAG Black Friday
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
ОИК-Варна се произнася за Коцев до края на месеца
Кристиано Роналдо обяви кой ще е последния му голям турнир
Изписаха от болницата Албена, която пострада на ралито във Варна
Турски военен самолет се разби в Грузия
Общинският съвет във Варна обжалва решение на съда за наредбата за преместваемите обекти
Хороскоп за 12 ноември 2025
Наблюдаваме пика на метеорния поток Северни Тауриди
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса