Занаятчии, лекари със собствени кабинети, адвокати, нотариуси и редица собственици на малки фирми трябва да подадат годишните си данъчни декларации за доходите онлайн. От 2020 г. самоосигуряващите се граждани задължително подават данъчните си декларации само по интернет, напомниха от Националната агенция за приходи.
В петък, 10 януари, стартира кампанията за подаване на данъчните декларации за доходите и печалбите от 2019 г. Хората вече могат да разпечатат от сайта на НАП новите формуляри, да ги попълнят и подадат в офиса на НАП по постоянен адрес или да ги изпратят по пощата.
Може да подадат декларациите и онлайн с Персонален идентификационен код (ПИК), който може да бъде взет безплатно от всеки офис на НАП.
Но ако изчакат до началото на месец март и подадат декларацията си онлайн, хората ще могат да се възползват от нова електронна услуга на НАП – във формуляра предварително ще бъдат попълнени получените доходи от заплати, хонорари и граждански договори. Хората само ще трябва да проверят дали данните са верни и да изпратят онлайн формуляра.
При автоматично попълване на формулярите гражданите сами ще трябва да въведат само данни за доходите, за които в НАП няма информация – например от наем за отдаване на имот на физическо лице, от търговия с валута или с ценни книжа, които не са регистрирани на фондовата борса, доходи от продажба на имоти, които са облагаеми и т.н.
В данъчните декларации хората сами ще трябва да попълнят и облекченията, които искат да ползват, например за намалена работоспособност, за деца, за ипотечни заеми за млади семейства и т.н. Към декларациите няма нужда да се прилагат копия на решения на ТЕЛК.
Към годишната данъчна декларация вече няма нужда хората да прилагат и служебни бележки за получени доходи от работодателите.
Цялата отговорност при подаване на декларациите е на гражданите, пише „Труд“. При подаване на данните в НАП някой работодател може да допусне грешка за изплатените доходи. Затова хората трябва да прегледат данните и крайния резултат – какъв данък трябва да внесат в хазната. Ако има грешки, всички данни в автоматично попълнените формуляри може да бъдат поправени. Едва след това човек трябва да подаде декларацията.
Новото за фирмите е, че до 28 февруари (нищо че годината е високосна) трябва да подадат в НАП справки за изплатените доходи. В справката за изплатени трудови доходи основният работодател към 31 декември трябва да посочи и изплатени доходи на съответния работник от предишни работодатели.
Отстъпка от 5% от данък върху доходите за довнасяне, но не повече от 500 лв., може да се ползва до 31 март. За целта гражданите трябва да подадат декларацията си онлайн и да внесат дължимия данък до 31 март, а освен това към момента на подаване на декларацията не трябва да имат просрочени задължения към хазната. Затова е добре предварително да проверят на сайта на НАП имат ли някакви стари задължения, което става с ПИК.
Плащането на данъка върху доходите може да стане по банков път, но и на ПОС-терминал в банковите клонове в офисите на НАП, като за тази услуга няма такса. Данъкът може да бъде платен и онлайн през сайта на НАП като за това също не се събира такса.


Книжата на SpaceX достигнаха най-високото си ниво от юни и отново направиха Мъск трилионер
Ръстът на технологичните акции тласна Nasdaq Composite до нов рекорд
Кредитният риск при френските банки нарасна над нивата за големите им конкуренти в Европа
Кадър на деня за 5 октомври
Румънският президент Никушор Дан номинира дипломата Лука Никулеску за премиер
Николай Стойков: Технологичните акции трудно ще избегнат натиска от кредитните пазари
Учени създадоха молекула, която възстановява паметта при Алцхаймер
Проучване сравни 10 популярни диети и посочи най-здравословното хранене
Рецепта за тост с тофу по Рубен
5 зодии с най-добър хороскоп от 5 до 11 октомври 2026
32-ма души загинаха при катастрофа на военен самолет в Нигерия (ВИДЕО)
Късна емисия
Мачовете по телевизията днес, 6 октомври
Конкурентите не очакват Ман Сити да бъде във Висшата лига през новия сезон
Бум, бам, прас! Резервите на Франция се развихриха в последните 10 мин
Селекционерът на Норвегия даде подробности за състоянието на Ерлинг
Италия пак удари Турция и излезе на второ място
Шанс за България за победа: Звездата на Люксембург е аут от мача
Дневен хороскоп за 6 октомври, вторник
Таро карта за 6 октомври, вторник – Паж на мечовете
Октомври носи промени за родените през тези 3 месеца
10 поверия за ангелската дата 10/10
Рецепта за чорбаджийска лютеница
Еспресо маникюр за есента: Шик, който Хейли Бийбър вече носи (+Снимки)
Д-р Анжела Стоименова: Един голям кариес може да доведе до ортодонтски проблем при детето
Назалните противогрипни ваксини под лупа
Силата на захвата като показател, свързан със здравето и дълголетието
Внезапен задух – кои причини трябва да се изключат първо?
FDA одобри Juvmo: първото от десетилетия ново допаминергично средство за лечение на Паркинсон
Здравното министерство завършва електронната платформа за специализанти
Огромен ръст на задържаните оръжия и злато, отчита от Агенция "Митници"
БАБХ засилва контрол върху картофите в големите търговски вериги
Подготвят основен ремонт на 25 улици в центъра на Варна
България и още 16 членки се обявиха за запазване на средствата на Кохезионната политика на ЕС
С 15% е нараснал броят на учителите у нас за последните 10 години
Зорница Христова представя две книги за деца във Варна