800 лв. е средното обезщетение, което претърпелите неудачи пътници успяват да докопат от авиокомпаниите.
Това научи „Телеграф“ след проучване в няколко родни кантори, специализирани в това да защитават потърпевши от отменени и закъснели полети, както и такива с отказан достъп на борда. Пътят до обезщетението е лесен, ако авиокомпанията има желание да сътрудничи, и дълъг и труден, ако не, обясняват адвокати.
Съгласно еврорегламент всеки пътник има право на обезщетение при закъснение в точката на кацане от 3 и повече часа. Изключение са случаите на непреодолими за авиокомпанията сили, като лоша метеорология, проблеми с въздушното движение или рискове за сигурността. Обезщетенията са 500 лв. за полети на разстояние 1500 км и по-кратки, 800 лв. за полети от 1500 до 3500 км и 1200 лв. за разстояния над 3500 км. Заради географските дадености най-често исканото от българи обезщетение е от средната група – 800 лв.
Голяма част от канторите у нас, специализирани изцяло в борбата за защита на пътническите права, директно бяха затворили през периода на пандемията заради липсата на самолетен трафик в Европа. Тези пък, които имаха и друга съпътстваща дейност, се съсредоточиха върху нея. След постепенната отмяна на ограниченията за пътуване в Европа обаче авиобизнесът се събуди и това веднага е създало много работа. Причината е, че в периода на пандемията много авиокомпании са съкратили служителите и са направили редица реорганизации с цел да намалят разходите си при напълно изчезнали приходи. Сега обаче те не могат също толкова бързо да се настроят към увеличения брой пътници, като това най-силно важи за нискотарифните превозвачи.
Официална статистика за закъсненията на родните летища няма, тъй като те не поддържат такава. Авиокомпаниите пък го правят, но нямат интерес да споделят данните с обществеността заради риска за имиджа си. Неофициално обаче се знае, че преди пандемията средногодишно по около 100 полета до летище София са закъснявали с по над 3 часа.
Първоначално всеки пътник е съветван да поиска обезщетение директно от авиокомпанията. Понякога превозвачът плаща парите без разправии, особено когато вината видимо е негова. Често обаче авиокомпаниите отказват с мотива, че закъснението не е било по тяхна вина. „Особено през последната година това наистина бе де юре така, защото цялата пандемия представлява един голям форс мажор. В тези случаи ние нямаме никаква възможност да извоюваме обезщетение за клиентите си“, обясни опитният в сектора адв. Александър Иванов. След отпадането на ограниченията обаче повечето отменени или закъснели полети са по вина на превозвача. Отказите за допускане на борда пък са основно заради лоша организация и свръхпродажба на местата в самолета, което води до дублиране на места. Във всеки случай срещналите отказ от обезщетение от авиокомания могат да се насочат към някоя от специализираните кантори, които поемат проблема му в свои ръце. Тогава до извънсъдебно споразумение се стига в около половината от случаите, а другата половина се решават от съда.
У нас обичайният хонорар за обезщетение при полет е 25%, като той винаги се заплаща чрез удържане от вече спечелено обезщетение. Така пътниците не дължат нищо, ако не спечелят. Правилото „без пари напред“ е абсолютно утвърдено. „Искат ли ви пари в аванс, бъдете напълно сигурни, че става дума за измама, и след като платите парите, никой няма да защитава правата ви“, категорични са от бранша.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Анализ: Правителствата действат на сляпо по отношение на климатичните разходи
МЗХ обмисля помощ „де минимис“ за засегнати производители на аквакултури
МЗХ увеличи с 30 млн. евро бюджета за инвестиции в технологична и екологична модернизация
Димитър Хаджидимитров: Очаквам 6-месечно отлагане на санкциите срещу „Лукойл“
Приходите на германската химическа индустрия се свиват през третото тримесечие
ВМА излезе с позиция за лекаря Ненад Цоневски, прегазил и убил куче в София
"Асимилация и съпротива на жените мюсюлманки" - изложба за неизказаните истории
Бюджет 2026 и еврото: Експертите предупреждават за прегряване на икономиката (ВИДЕО)
Как да разпознаем инсулта навреме: Симптоми и първи 4 часа за спасение
Моуриньо е струвал цяло състояние на Фенербахче
Гол модел започва кариера в ММА + СНИМКИ
Странно, но факт: Ето кога ЦСКА винаги бие Левски във Вечното дерби
Анчелоти със съвет към пейка на Реал Мадрид
Голям трансфер! Ливърпул намери заместник на Салах
Най-накрая добра новина за Левски след Вечното дерби с ЦСКА
Милена Милотинова: Фолклорът е магия, която ни събира, където и да сме по света
Вълшебен компрес с рициново масло помага при перименопауза
Салата с риба тон и бял боб
Поверия за Свети Мина
Гаранция за уют с eMAG Black Friday
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
ОИК-Варна се произнася за Коцев до края на месеца
Кристиано Роналдо обяви кой ще е последния му голям турнир
Изписаха от болницата Албена, която пострада на ралито във Варна
Турски военен самолет се разби в Грузия
Общинският съвет във Варна обжалва решение на съда за наредбата за преместваемите обекти
Хороскоп за 12 ноември 2025
Наблюдаваме пика на метеорния поток Северни Тауриди
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса