Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по-видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.
Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.
Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година.
Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.
"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.
"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.
Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.
Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.
Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни. Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".
"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Почти няма добри примери на толкова големи региони в Европа, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."
Трамваите се разглеждат като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".
Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.
Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20 век, уточнява той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
AI ще даде тласък на иновациите в бъдеще
Защо пазарът е толкова критичен към Disney?
Havas и две инвестиционни компании имат интерес към гиганта WPP
Berkshire Hathaway продаде още акции на Apple и разкри дял в Alphabet
Германците губят търпение към неуверения си канцлер
Голямата миграция на богатство в Китай
Ахмед Доган учредява нова партия (+СНИМКИ)
Обедна емисия
257 пияни шофьори за ден при масови проверки по пътищата
"Справедливост за Мая": Протести заради убийството на кучето от Ненад Цоневски
Желязков от Силистра: Правителството работи за пълен мандат
Ваня Григорова: Столичната Втора градска болница е пред разпад и ГЕРБ блокира ремонта
Куман е разочарован от Нидерландия
Илия Груев се амбицира преди мача с Турция
Карлос Алкарас с голямо признание
Почина легендарен български треньор
Ас на ЦСКА преживя истински кошмар
ОФИЦИАЛНО: Локо София взе бивш играч на Ливърпул
4 вкусни рецепти за Коледните пости
11 идеи за елегантни маникюри (+Снимки)
Седмична нумерологична прогноза за 17 – 23 ноември
„ЙОШУКУ“ – Японското изкуство на манифестирането от Азуми Учитани
Нумерологична прогноза за 15 ноември
Таро карта за 15 ноември, събота
Взирането в екрани съсипа зрението на децата! 1/4 от малчуганите недовиждат
Докъде стигнаха ремонтите по магистралите?
Премиерът обеща: Подкрепата ни за общините ще бъде постоянна и последователна
Обвиниха единия от задържаните митничари на ГКПП "Калотина"
Над 110 млн. лв. ще похарчат българите за черния петък
Путин имал непълнолетна любовница? (СНИМКИ)
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята