Движенията на цените на световните пазарите се променят много рязко. Това се дължи, разбира се, на геополитическата обстановка. Интересна тенденция се наблюдава при златото, което поскъпва и не спира да го прави. Тази или следващата година златото ще достигне 3000 долара за тройунция. По-тревожно е, че тази зима в България съществува риск от недостиг на енергоизточници и по-конкретно - електроенергия. В Европа назрява сериозен проблем с автомобилната индустрия. Китай цели да превземе европейския автомобилен пазар. Това каза Боян Рашев, партньор в EY Denkstatt, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.
Среброто също вече е индустриален метал, който се ползва за производството на фотоволтаични панели, технологии, свързани с изкуствения интелект и навсякъде, където е нужна свръхбърза проводимост. „Годишният дефицит на сребро в световен мащаб е огромен“, коментира гостът.
„Ситуацията в Китай е непредсказуема, но икономиката на страната очевидно изпитва сериозни затруднения. В същото време китайското правителство не може да си позволи криза, тъй като икономическият ръст там е наркотик. Спирането на ръста там е немислимо. Това ще се отрази на цените на медта, цинк, олово, както и на нефта. Китай е най-големият потребител на всички изброени суровини“, каза Рашев.
Според него все повече държави изграждат стратегически петролни резерви – Индия, Китай, САЩ и други. Преди 5 години война в Близкия изток автоматично означаваше увеличаване на цената на нефта, но сега не виждаме това. Не бива обаче да забравяме, че не виждаме военни действия на територията на държава, която произвежда големи количества нефт. Малко вероятно е Израел да удари иранската нефтена инфраструктура преди американските избори.
През зимата потреблението на електроенергия в България се увеличава многократно. „Спирането на работа на ТЕЦ „Марица Изток 3“ създава риск от настъпване на енергийни проблеми в страната“, предупреди гостът. Това важи с особена сила при много ниски температури. В нашата електросистема вече няма място за повече соларни панели. Трябва да се инвестира в други видове ВЕИ – вятър, водна енергия и други.
„Свидетели сме на голяма вълна от инвестиции в батерии. Хората виждат, че все по-често има нулеви цени през деня и по-високи цени вечер. Има батерии, които ще позволят на потребителите да се възползват от това, но те не са евтини. А точно от това зависи дали една такава инвестиция ще е печеливша. Не бива да забравяме, че в България 50% от времето цената на ток се образува от цената на природния газ“, каза Рашев.
В България липсва потребление, което да гарантира пазар за нов голям блок в АЕЦ „Козлодуй“. Ако в България се реализират инвестиции в дата центрове, тогава може да възникне такава нужда. Точно това правят в момента Microsoft, Google и Amazon. „Ако погледнем към България, положението в „Топлофикация София“ ЕАД положението е едно и също. В Пловдив топлофикация е частна, а в София – държавна. Това е една от причините за проблемите в столицата“, припомни Рашев.
„Проблемите на европейската автоиндустрия не възникнаха вчера, а се натрупаха с времето. Европа въвежда все повече изисквания към всяка кола, която се продава тук. Това оскъпява процеса и прави все по-невъзможно за производителите да произвеждат в Европа. Най-тежкият фактор е европейската политика в посока електрификация, което изтри столетия преднина между Европа и Китай при автомобилостроенето“, каза експертът.
Не бива да има съмнение, че всичко това се случва със сериозна подкрепа от държавата за китайските автомобилни компании. Въвеждането на мита е някакъв опит за спечелване на време. „Изискват се сериозни политически промени, които да дадат възможност на европейските производители да се върнат към печелившия модел“, подчерта Рашев.
Вижте целия коментар във видеото.

След като обяви, че НАТО е в „мозъчна смърт“, Макрон предвижда и края на Г-20
Европа настоява, че има още работа по мирния план на Тръмп за Украйна
Кадър на деня за 22 ноември
Кризата с учителите в Европа няма да се реши само с пари за заплати
ОАЕ планира да инвестира 1 млрд. долара в AI инфраструктура в Африка
Gemini 3 – новият водещ AI модел на Америка, който засенчи конкуренцията
Чист въздух у дома: Практични съвети за премахване на токсини и прах
Рецепта за хрупкави хапки карфиол без пържене
Финансов късмет за 6 китайски зодии на 23 ноември
Антон Станков за Коцев: Раздава се правосъдие чрез мерките за неотклонение
Героят за ЦСКА разкри кое е най-важно за отбора
ЦСКА е жив и гладен! Звярът се върна по-силен!
Нюкасъл шокира Ман Сити
Голям удар по Атлетико Мадрид
Питас профука дузпа, но Годой избухна и ЦСКА обърна инфарктно Ботев при дебюта на Херо
Леден душ на "Анфийлд"! Форест прегази грохналия Ливърпул
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Любовен хороскоп за 24 – 30 ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Често задавани въпроси за първото бебешко легло
МЕГА Черен петък от VITAGOLD! Отстъпки, които не са за изпускане!
Седмична нумерологична прогноза за 24 – 30 ноември
Седмичен хороскоп 24 ноември - 30 ноември 2025
Продадоха златна тоалетна за 12 милиона долара
Загуба за хандбалния Спартак
Украйна и САЩ обсъждат плановете за мир в Женева
Илиев: Не принуждавахме противника да бяга, това ни коства и загубата
Киселова за референдума за еврото: Пак бих постъпила така!
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила
Алтернатива на SLS: Blue Origin ще създаде по-мощна версия на ракетата New Glenn