Бързите и експресни влакове между София и Варна/Бургас трябва да се извадят от договора за обществена услуга и да се развиват на свободен принцип.
Възможно е цената леко да се увеличи с около 20-30%, но това ще зависи от оператора. Един частен оператор ще има много по-ниски оперативни разходи от “БДЖ-Пътнически превози” и рентабилността ще бъде по-висока.
Това коментира пред "Сега" експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт д-р Людмил Иванов.
Под известен натиск от Европейската комисия транспортното министерство предложи да раздели процедурата в три лота. Предвижда се в два отделни лота да бъдат направленията София - Варна през Горна Оряховица и София-Бургас през Пловдив, а в третия лот остава всичко останало.
Това отделяне на дългите рамена, които имат потенциал да бъдат рентабилни, и всичко останало, поражда конспиративни теории, коментира Иванов. Според него е по-добре България да бъде разделена на четири зони - две на север от Стара Планина и две на юг.
Според Иванов не е вярно, че към експресните и бързите влакове по направленията София-Варна и София-Бургас няма да има търговски интерес. “Това, че само един оператор е заявил търговски интерес, не означава, че няма такъв. Много от корпоративните намерения са скрити и ще излязат постфактум”, счита Иванов. Той даде пример с Испания, в която по линията Мадрид-Севиля пътуват няколко частни оператора с много различни цени и качество на услугата.
Иванов е категоричен и че следва да се даде възможност за ревизия на бъдещите договори за обществена услуга на всеки две години, с цел да се отразява актуалният интерес към услугата. “Ще дам пример - линията, по която преминава влакът София-Бургас, в следващите 5 години ще е в реконструкция и ще има по-слаб интерес от страна на пътниците. Около 2030 г. се очаква тя да бъде завършена и влаковете да се движат със скорост от 130-160 км. в час. Това ще повлияе на интереса”, коментира Иванов.
Според него България закъснява много сериозно със съпътстващата инфраструктура, като показателно за това е заделянето на огромен ресурс по новата програма “Транспортна свързаност” за стари забавени и фазирани проекти. Заради това фазиране няма да стартира изграждането на железопътни линии като София-Перник-Радомир, защото парите са използвани за довършване на вече започнали проекти. “Силно закъснява и изпълнението на плана за възстановяване и устойчивост, като накрая може да се наложи да платим новите мотриси с национален ресурс”, коментира Иванов.

S&P 500 и Nasdaq записаха трета поредна печеливша сесия
Заплахите в Черно море повишават застраховките "военен риск" за собствениците на кораби
Британско разследване: Путин е наредил отравянето на бившия руски шпионин Сергей Скрипал
Европа и Китай запазват икономически прагматизъм, но геополитическите бариери растат
Германия е най-големият потребител на газ в ЕС, но не е най-зависима от вноса му
Кадър на деня за 4 декември
Рецепта от тефтера на баба: Пита с праз
Мед, лимон или сироп: Кое е по-ефективно срещу кашлица
Късна емисия
Рецепта от тефтера на баба: Дунавска туршия
Огромни слънчеви петна тревожат учените
Късна емисия
Претендентите за титлата във Формула 1 твърдят, че са спокойни
Лацио изхвърли Милан от Купата на Италия
Болоня започна успешно защитата на Купата на Италия
Мнението на Gol.bg: Сега е лесно да се критикува съставът на Левски, Веласкес допусна друга грешка
Не сте виждали Веласкес толкова афектиран! Ето какво каза след загубата на Левски
Славия свали Левски на земята! Битката за титлата се завързва
Дневен хороскоп за 5 декември, петък
10 поверия за Никулден
Ето го цвета на 2026 година според Pantone
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Празнични разядки с кисели краставички
Бърнаут или липса на витамини? Ето как тялото ви подсказва
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
91 души са станали милиардери по наследство до април 2025 г
Мощни бури в едното полукълбо генерират перести облаци в другото
Antares събра $96 млн. за разработване на ядрени реактори за Земята и Космоса
Междузвездната комета 3I/ATLAS е покрита с криовулкани?
Теоретично: Животът на Земята може да е възникнал в определени гелоподобни слоеве
В Африка откриха изолиран клон на Homo sapiens
Последното пълнолуние за 2025 г.: Кога да го гледате