За феновете на авиацията унищожаването на най-големия търговски самолет в света беше едно от ключовите изображения в началото на руската инвазия в Украйна. През февруари Антонов АН-225 беше нападнат в базата си в Хостомел, близо до Киев.
"Мечтата никога няма да умре", написаха в Twitter производителите, когато самолетът беше унищожен. И изглежда, че те са останали верни на думата си - компанията обяви, че плановете за възстановяването му вече са в ход.
С прякор "Мрия" ("мечта") - масивният самолет е построен през 80-те години на миналия век, за да носи съветската космическа совалка.
Неговият по-късен живот, макар и по-малко бляскав, беше също толкова емблематичен - той беше най-големият товарен превозвач в света, с около два пъти по-голям капацитет от Boeing 747, спечелвайки култов статус сред самозваните авангарди. Той се простираше на 84 метра, с най-дългия размах на крилата от всеки напълно работещ самолет. Към днешна дата това е най-тежкият самолет, създаван някога.
Унищожаването му беше обявено на 27 февруари 2022 г., като украинският външен министър Дмитро Кулеба написа в Twitter, че "Русия може да е унищожила нашата "Мрия", но тя никога няма да може да унищожи нашата мечта за силна, свободна и демократична европейска държава".
Компанията "Антонов" заяви тогава, че не е в състояние да провери състоянието на самолета, докато журналистът от CNN Васко Котовио отбеляза, че носът очевидно е получил "директно артилерийско попадение" и е бил "напълно унищожен", когато го е видял по време на посещение през април.
"Имаше големи щети по крилата и някои от двигателите. Задната част беше пощадена от всякакви големи удари и има няколко дупки, причинени или от шрапнели, или от куршуми", каза той по това време, прогнозирайки, че ремонтът ще бъде малко вероятен .
В понеделник обаче компанията Антонов обяви в Twitter, че проектът за реконструкция вече е започнал, като "дизайнерската работа" вече е в ход. Въпреки че имаше прогнозни разходи за ремонт, компанията прогнозира сметка от над 500 милиона евро, за да го върне във въздуха, обещавайки повече информация "след победата".
Компанията вече разполага с около 30% от компонентите.
Първоначално украинската държавна отбранителна компания "Укроборонпром", която управлява "Антонов", беше издала изявление, оценяващо възстановяването на над 3 милиарда долара и обеща да накара Русия да плати. Възстановяването ще отнеме най-малко пет години, казаха от компанията тогава тогава.
Впоследствие Антонов потвърди пред CNN, че работи по проекта.
"Процесът на възстановяване на "Мрия" се разглежда като международен проект с участието на авиационни предприятия от различни страни по света", се казва в имейла. "Разглежда се възможността за привличане на финансиране от различни източници и се разглеждат предложения от много организации, които са готови да се включат в проекта."
Компанията казва, че ще координира проучването, проектирането и сглобяването и потвърди, че все още има основни модули на корпуса на нов самолет, които не са унищожени.
"Програмата се развива в посока на извършване на експертна оценка на тези агрегати за последващи изчисления и проектни работи", пише в изявлението им до CNN. "Изграждането ще се проведе „веднага след победата на Украйна".
Съобщението съвпада с откриването на изложба, посветена на самолета на летище Лайпциг/Хале в Германия, което е дом на пет други самолета Антонов. "Светлина и сянка: Историята на Антонов" показва снимки на самолета преди и след унищожаването му, като се фокусира върху инженерната мощ, която е загубена, когато е бил атакуван. Тя ще бъде там до края на декември.
При откриването Олексий Макеев, посланикът на Украйна в Германия, обяви, че въпреки че е летял на "почти всички самолети "Антонов" "Мрия" си остава мечта за мен".
"Надяваме се да бъде възстановен и отново да видим тази могъща птица в небето", добави той.
Междувременно, ако ви липсва "Мрия", можете да изградите свой собствен - или поне свой собствен модел. Украинският стартъп Metal Time продава работещи комплекти за механичен дизайн на AN-225. Всеки струва 99 долара, а печалбите отиват направо при "Антонов" за финансиране на реконструкцията на "Мрия", както и пренастаняването на служители на Антонов, чиито домове са били разрушени от руската инвазия, и обучение за нови украински пилоти и авиационни инженери
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
От Евровизия до олимпийски игри - Русия връща съветската традиция за паралелен свят
Съдът може да промени начина, по който Тръмп използва любимото си оръжие за натиск
Можем ли да вярваме на инвестиционните съвети на ChatGPT?
Повишават ли цената на тока вятърните турбини и соларните панели?
Украйна ще има нужда от финансова подкрепа още в началото на 2026 г.
Компаниите в САЩ вече не се колебаят да съкращават служители
Напитките, които съсипват кожата ни
"Черно море" спря "Лудогорец" за радост на "Левски"
Ремонт унищожи известната резиденция на Доган (СНИМКИ)
Централна емисия
Еуфория на "Герена": Лудогорец с нова издънка
Карлос Насар с първи думи от Бахрейн
Съдия контузи звездата на Лудогорец
Шоу в Търново: Вратар вкара гол от собственото си наказателно поле
Арина Сабаленка победи италианка за пети пореден път
ЦСКА с нова победа, мачка с 3:0
Дневен хороскоп за 3 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 3 – 9 ноември
Седмична нумерологична прогноза за 3 – 9 ноември
Любовен хороскоп за ноември
Възстановяване на самочувствието след раздяла – какво помага?
3 упражнения, с които да намалите мазнините около талията при перименопауза
Силно земетресение уплаши хората в Турция
Палестинци излязоха на протест във Варна
Близки, приятели и общественици изпратиха Иван Тенев
Кремъл: Няма нужда от среща между Тръмп и Путин
Хиляди варненци остават без вода в понеделник
Хванаха за ден 33-ма шофьори с алкохол или наркотици
„Космически океан“ край черна дупка: Откриха най-големия воден резервоар във Вселената
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship