Как и колко трябва да се променя образователната ни система? Откъде е проблемът с традиционно ниските оценки по математика? Доколко ефективно е Националното външно оценяване след 7 клас? Обективно ли е оценяването по шестобалната система?
Dnes.bg зададе тези въпроси на доказали се преподавателите по математика от СМГ - Линка Минчева, Илиана Цветкова, Румяна Караджова и на директора Антоан Тонев.
За да се постигне нещо в областта на математиката, а и на другите предмети, трябва да се вложат средства в учителите, а не промяна на форматите. Колкото повече се облекчават нещата, толкова по-ниско ще става общото ниво и учениците ще знаят по-малко. Около това мнение се обединиха преподавателите от СМГ.
"Нещата с образователната система са доста сложни и дано не ги развалим, като се опитваме да ги поправим, но да се олекотява учебната програма не е правилно, особено по математика", категорична е Илиана Цветкова.
В момента системата не дава възможност да се съобразяваме с конкретните условия, среда, мотивация, с личните възможностите на учениците, смята тя.
Да, учениците в езиковите, математическите гимназии в страната, както и в СМГ, са мотивирани, работят, но има други училища, където това не е така и тези деца би трябвало да могат да учат на малко по-ниска скорост, по-малко неща, но да напредват и да се развиват, вместо да им се изсипе всичко и те да не могат да го научат.
Ако олекотяваме неща, изваждаме материал, защото на децата им трудно, учениците ще знаят още по-малко, допълва Линка Минчева.
Откъде идва проблемът с традиционно ниските резултати по математика?
Особено по математика в 5 клас на учениците им е изключително трудно и, като не успяват да се справят, децата се демотивират и спират да учат. Трябва да се даде възможност на всички да напредват със скоростта, с която могат да се движат в образованието. Проблемът го има в средното образование, но коренът му е в началното образование – от първи до 4 клас, смята Цветкова.
И припомня - преди години имаше експеримент децата да тръгват на училище 6-годишни и заради това се промени учебната програма – децата в 4 клас работеха по материала за 3 клас. Но малко родители пускаха децата си на 6 години, експериментът спря, но промяната в учебната програма остана.
В началния курс, особено по математика, се учат малко неща, децата бързо ги усвояват, дори им доскучава, и решават, че математиката е само аритметика, смятат големи числа или им се дават безкрайно много еднотипни задачи, обяснява математикът.
В 5 клас крачката е много голяма, преподава професионален математик, а и самият клас е труден – нови учители, нови предмети, и там нещата започват рязко да се влошават.
Колегите от начален курс по никакъв начин не са съгласни да им се даде допълнителен материал, обяснява тя.
5 клас трябва да бъде разтоварен, за да има по-плавен преход от малките класове и да не загубим тези деца за математиката.
Резултатите в 4 клас показват, че 90% от децата показват почти отлични знания по математика на малките матури. Не можем да твърдим, че в 4 клас децата са умни, а в 5 клас същите деца стават глупави. Явно в 4 клас материалът е много лек, щом няма разпределение на децата около средна оценка.
Другият проблем според математиците - учителите трябва да имат свобода да преценяват кой материал е задължителен да се предаде, кой може само да се обясни, кой може и да се пропусне. И на всяка цена - за знанията, които са важни, да има повече часове за упражнение.
Ако погледнем графиката на НВО след 7 клас тя е изкуствена – най-много са резултатите в долната и горната част на графиката (между 90 и 100 точки). Една нормална графика на изпит трябва да изглежда като камбана. Най-много точки би трябвало да са между 50 и 60 точки, обясняват математиците.
Ако болшинството са във високия или ниския процент точки – нещата не са наред, допълва директорът Антоан Тонев. Тази година в НВО-то след 7 клас имаше 371 пълни 100 точки, дава за пример той.
"Оценяването с точки е по-адекватно и в училище, убедена е и Илияна Цветкова – колкото и да са добри класовете ни в СМГ, не е нормално по един предмет всички да имат шестици. Или трябва да са проценти, защото когато има оценка 5.56 се закръгля на 6 и така губим мотивацията на силните", дава за пример преподавателят.
Друг недостатък на НВО-то след 7 клас е, че деца със 100 точки по математика не могат да попаднат в математическите гимназии. Много добри математици не влязоха при нас тази година, защото по БЕЛ имаха няколко стотни по-ниска оценка, която им попречи да се класират, казват още учителите.
Сред парадоксите от тази година е - дете, което е на второ място на Националната олимпиада по математика, но не е прието в СМГ, защото по БЕЛ има 73 точки.
Насищането с високи и ниски резултати означава, че нещо не е наред - няма я средата.
А в момента тестовете за след 7 клас по математика са направени за средно ниво, реално матурата не разделя учениците по техните знания, смята Румяна Караджова.
Предложението на математиците е да има изпит за изход и изпит за вход.
Какъв е проблемът да има автономност на училищата? Кое училище иска да учи слаби деца. Изходът на НВО ще оцени минимумът знания, а на изпита за вход всяко семейство и децата ще преценят в кое училище искат да продължат. Сега колегите се опитват да помогнат на добрите, да избутат слабите и то с малкото часове, които имат. Има и друг проблем - нивото на самия изпит се смъква с всяка изминала година, което е изключително деструктивно. В момента на тестовете за НВО по математика се дават леки задачи, за да се хване средното ниво, анализира математикът.
Изходното ниво трябва да е със задачи от учебника и тогава няма да има частни уроци. Допълнителни уроци ще има за тези, които ще искат да отидат в СМГ, НПМГ, МГ, езиковите гимназии. Включването и на останалите предмети в НВО няма да реши проблемите в образованието – по-скоро ще свали нивото, още ще затлачи нещата и това ще рефлектира върху цялото преподаване.
Входът за гимназиите трябва да е автономен за всяко училище – както беше в НПМГ – всеки решава дали ще учи боилогия, химия, физика и се явява на такъв изпит. И тогава няма едно дете да кандидатства в 100 училища, както имаше случаи тази година. Това означава, че това дете се опитват да го закачат някъде, смята Караджова.
А какво би променил директорът Антоан Тонев в СМГ?
Със сигурност идеята е да се оптимизира системата, в която се работи. Бих се опитал децата, които ги приемаме най-силни по бал след 7 клас, да ги изкараме най-силни по бал и на матурите след 12 клас, което включва по-фундаментална подготовка по БЕЛ и литература.
Познаването и боравенето с родния език до голяма степен оформят начина на мислене и помагат да бъдат добри във всяка една друга сфера.
"Смятам, че това е нещото, което бихме могли да подобрим. Другите неща за промяна са по-дългосрочни, но това нещо може да се случи в 5-годишен период, другите промени са свързани с промени в системата, които не засягат само СМГ. Математическите гимназии имат лоби в България, но то не е достатъчно силно, което да промени системата" допълва Тонев.
"Например НВО-то не дава реална представа кои деца могат да учат реално в математически гимназии. Колегите са категорични, че трябва да има отделен изпит за такива гимназии, но общественото мнение е на противоположна позиция. Не знам дали ще можем да го извоюваме", каза директорът.
Относно базата основният проблем е, че не може да се стигне до обучение в една смяна, което е много по-ефикасно. Но това е проблем и в София, който най-рано би се решил след 7-8 години, обобщава той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
От Евровизия до олимпийски игри - Русия връща съветската традиция за паралелен свят
Съдът може да промени начина, по който Тръмп използва любимото си оръжие за натиск
Можем ли да вярваме на инвестиционните съвети на ChatGPT?
Повишават ли цената на тока вятърните турбини и соларните панели?
Украйна ще има нужда от финансова подкрепа още в началото на 2026 г.
Компаниите в САЩ вече не се колебаят да съкращават служители
Вселената работи в полза на 4 зодии на 3 ноември
Смирението е превърнало Иван Рилски в закрилник на българите
Събарят бившата резиденция на Ахмед Доган в "Бояна" (+СНИМКИ)
Камен Кенов: Съществуват най-малко четири "Европи"
Секси учителка обучава Трент + СНИМКИ
Разкриха кои са лидерите на Левски
Хулио Веласкес обяви рецептата за бой над ЦСКА
Директор на ЦСКА се скъса да хвали Ицо Янев, не се плаши от Левски
Шамар за Левски: Звезда на "сините" виси за дербито с ЦСКА
Лудогорец трепери: Левски с нова крачка към титлата, идва ред на ЦСКА
Дневен хороскоп за 3 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 3 – 9 ноември
Седмична нумерологична прогноза за 3 – 9 ноември
Любовен хороскоп за ноември
Възстановяване на самочувствието след раздяла – какво помага?
3 упражнения, с които да намалите мазнините около талията при перименопауза
Силно земетресение уплаши хората в Турция
Палестинци излязоха на протест във Варна
Близки, приятели и общественици изпратиха Иван Тенев
Кремъл: Няма нужда от среща между Тръмп и Путин
Хиляди варненци остават без вода в понеделник
Хванаха за ден 33-ма шофьори с алкохол или наркотици
„Космически океан“ край черна дупка: Откриха най-големия воден резервоар във Вселената
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship