След като стана ясно, че около 55% от близо 500 хиляди касови апарата у нас са били подготвени за работа с лев и евро, въпросът за техническата готовност на бизнеса стана особено актуален.
"В сервизите в момента работим и през уикендите, и извън работно време, за да можем да насмогнем с работния процес. Самата пренастройка на касовите апарати от наша страна минава през няколко етапа - първо, производителите трябваше да сертифицират фискалните си устройства в БИМ, след което, след получаването на новия сертификат, ние вече имахме достъп до устройствата - тези, които позволяват това единствено по втори канал. По първи канал самите устройства изпращат цялата информация към НАП - обороти, дневни отчети и т.н. А когато сега трябва да се направи тази пренастройка, НАП се съгласиха да ни отворят втория канал, за да можем да комуникираме с устройствата и да зареждаме новите настройки дистанционно", обясни председателят на Асоциацията за дистрибуция на фискални устройства Павлин Грозданов.
Техническото предизвикателство се състои основно в сертифицирането на устройствата от производителите и последващото им пренастройване. Сложността се увеличава от факта, че много от апаратите на пазара са от по-старо поколение и не могат да бъдат обновени дистанционно.
В предаването “България сутрин” Грозданов добави., че сезонът на отпуските също допринася за затрудненията - търговските обекти, които временно не работят, са изключени от мрежата и не могат да бъдат регулирани дистанционно, а това допълнително забавя целия процес.
"Производителите са ни дали ценова листа, с която работим - цената за самия ъпдейт на фискалното устройство е между 60 и 72 лева. При някои устройства, закупени преди 2019 година, се налага и подмяна на фискалната памет", каза още Грозданов.
Той бе категоричен, че не се изисква допълнително обучение за персонала на търговските обекти. Устройствата ще продължат да работят по обичайния начин, като от 8 август върху касовата бележка ще се изписва както сумата в лева, така и в евро, заедно с обменния курс.
Председателят на асоциацията увери, че необходимите настройки ще бъдат направени само веднъж чрез текущия софтуерен ъпдейт и не се очакват допълнителни разходи за поддръжка. Той подчерта още, че фирмите в сектора са взели ситуацията на сериозно - отменени са отпуски, екипите работят извънредно, включително през почивните дни, за да може срокът от 8 октомври да бъде спазен.
Относно т.нар. "софтуерна застраховка", пред Bulgaria ON AIR Грозданов заяви, че сервизните организации към момента не предлагат такава услуга и тя не е част от процеса по актуализация на устройствата.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.