IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Голямото предизвикателство за София - колоезденето

Как да се подобри инфраструктурата на столицата, мислят холандци

Голямото предизвикателство за София - колоезденето

Едно от големите предизвикателства за София е да популяризира и превърне колоезденето в практичен вид транспорт, коментираха за БТА холандските експерти Том Ходефрой и Вим ван дер Вайк, които са в столицата за инициативи на българо-холандския проект "Всички на колело".

Ходефрой е старши съветник в Холандското велосипедно общество, което е публично-частна мрежа, работеща в сферата на градското планиране и мобилността. Ван дер Вайк работи в бизнес отдела на консултативна група за градска мобилност.

Инициативата е с подкрепата на холандското посолство в София, като партньори са организацията "Taofes", Холандското велосипедно общество и сдружението "Велоеволюция". Целта е да се измислят нови идеи за увеличаване броя на велосипедистите и подобряване на инфраструктурата в столицата.

Според холандските експерти един от големите проблеми за колоездачите в София е липсата на свързаност между началната и крайната точка на техния маршрут. Същевременно законовите разпоредби и липсата на пространство на пътя представляват пречки за построяването на подходяща инфраструктура.

Амстердам се е сблъсквал с подобни проблеми в резултат на увеличаващия се брой колоездачи в Холандия от седемдесетте години на миналия век насам. За целта е проведен референдум през деветдесетте, на който гражданите трябваше да решат дали да се въведат ограничения за коли в центъра на града.Мнозинството гласува "за" и това превърна колоезденето в практичен вид транспорт. Днес в Амстердам, колоездачите разполагат с най-удобното пространство на пътя, разказа Ходефрой.

Ван дер Вайк и Ходефрой посочиха кражбите на велосипеди като най-големия проблем за холандските колоездачи. Преди около 15 години средно се крадяха малко под един милион колела годишно, сега тези случаи са сведени до около 500 000, казаха те, като обясниха, че една от ефективните мерки за този напредък е предоставянето на вело-паркинги, където хората могат да заключват велодипедите си. Въпреки това, кражбите на велосипеди продължават да са голям проблем в Холандия, признаха те.

Михаела Райкова от "Велоеволюция" коментира, че велосипедите стават все по-популярни в София. Според преброяване на колоездачите, извършено през лятото и есента на миналата година, е имало средно по 220 колоездача в пиков час на една от главните софийски велоалеи. Друго развитие в сферата е, че някои големи компании у нас се включват активно в това да насърчават служителите си да използват велосипеди като средство за транспорт. Някои дори безплатно предоставят колела за ползване на служителите си, каза Райкова.

Сдружението "Велоеволюция" поощрява колоезденето в страната, като организира уроци по безопасност на движението в училища и масови карания на колела всеки последен петък на месеца. Според Райкова една от пречките за развитието и подобряването на вело-инфраструктурата в София, е липсата на комуникация между различните звена на общината. Въпреки всичко, местните власти изявяват желание да се работи в тази посока, но опитът липсва.

Според данни на Столичната община по-малко от един процент от софиянци използват редовно велосипеди, но велоентусиастите се борят да променят статистиката с подкрепата на местните власти и помощта на холандски експерти. Целта е България да черпи от холандския опит в тази сфера, и при наличие и желание за бъдещо сътрудничество, градоустройството да стане удобно за велосипедистите. Експертите са единодушни, че пари се харчат за пътна инфраструктура, но въпросът е как да бъдат разпределени: да включват велосипедисти на пътя или да се концентрират главно върху МПС-та.

Райкова, ван дер Вайк и Ходефрой са единодушни, че София трябва да вземе решение дали и как да насърчава колоезденето като вид транспорт. Те казаха, че когато става въпрос за колоездене, хората се делят на четири групи: заклет шофьор, който винаги ще кара кола независимо от алтернативите, любопитен шофьор, който е наясно с другите видове транспорт и би ги пробвал, велосипедисти, които карат колело от време на време, и заклети колоездачи. Според експертите двете средни групи хора представляват интерес, защото биха могли да се убедят и да се присъединят към нарастващия брой колоездачи.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
София
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата