В последните няколко години столичното метро успя да се превърне в едно от основните средства за транспорт на столичани. Ако в самото начало на първата му линия бе погледнато с доза скептицизъм, то днес, в хода на проектирането на третия метродиаметър, ситуацията е коренно различна.
Според данни на Столична община между 60-80 хил. души дневно използват услугите на подземната железница. Повече от 30% от хората, които ползват градски транспорт в София, предпочитат вече подземния. Автомобилният трафик е спаднал осезаемо, в сравнение с периода отпреди откриването на първата линия на метрото. Според данни на Столичната община спадът стига около 20%.
Преди две седмици стана ясно, че идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който се предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1,4 млрд. лв., като за финансирането държавата отново разчита на ОП "Транспорт". "При осигуряване на финансирането третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16,5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).
С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат със 162 хил. дневно. Очакванията на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%.
Както стана ясно, трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.
След като бъде завършен и последният лъч на метрото, всички линии ще имат отклонение в периферията и по тях ще функционират шест маршрута, като по този начин общината се надява да постигне почти 70% обслужване на града.
Но по какво се работи в момента?
Междувременно вече се работи активно по изграждането на отсечката до най-голямата аерогата у нас - летище София, която е част от разширението на първия метродиаметър. Срокът, в който трябва да бъде завършен участъкът (с дължина от 5 км и 4 метростанции), е до април на 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище София.
Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата отново са по ресорната оперативна програма. След като новата отсечка бъде пусната в експлоатация, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 52 хил. дневно и така гражданите, които се возят в столичното метро, да надхвърлят 100 хил. всеки ден.
Цялата статия можете да прочетете в Investor.bg

Васил Караиванов: Доста нелогични прогнози се наблюдават в проектобюджета
Акциите на технологичните компании повличат надолу S&P 500 и Nasdaq*
Шефът на държавния резерв: Има достатъчно запаси от горива
Стилиян Запорожанов: Предприемачеството не е само процес на оптимизация, то е акт на визия
Пазарът на труда в САЩ през втората половина на октомври се е забавил спрямо началото му
Кои са най-добре представящите се договорни фондове в България през 2025 г.?
Горива в България има, гарантирани са на достъпни цени, увери енергийният министър
Гигантска коледна елха разпръсква празнична магия пред НДК (СНИМКИ)
Патриарх Даниил: Преобладава егоизмът - нека не се отричаме от любовта и вярата в Бог (+ВИДЕО)
18 г. затвор за брутално убийство с юмруци и ритници в Айтос
ВИДЕО: Селта - Барселона
Суле отново пренебрегнат от Аржентина, заиграва за Италия?
ВИДЕО: Лудогорец - Арда
ВИДЕО: Интер - Лацио
Франция - Украйна на 10-ата годишнина от Батаклан! Дешан недоволен
Левски го направи за първи път след боя от ЦСКА
Милена Милотинова: Фолклорът е магия, която ни събира, където и да сме по света
Вълшебен компрес с рициново масло помага при перименопауза
Салата с риба тон и бял боб
Поверия за Свети Мина
Гаранция за уют с eMAG Black Friday
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
Общинският съвет във Варна обжалва решение на съда за наредбата за преместваемите обекти
Хороскоп за 12 ноември 2025
Отстранена е аварията на тръбопровода във Варненското езеро
Петокласници от училище „Захари Стоянов“ посетиха Районния съд във Варна
В Дом за стари хора „Гергана“ отпразнуваха 100-годишен юбилей на Гена Енчева
Борисов: Може да има само минимални промени в бюджета
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия