Вдигането на туристическия данък в София трябва да става след диалог с бранша и в интерес на всички заинтересовани страни. Това пише в позиция на Българската асоциация на заведенията (БАЗ), изпратена до медиите.
БАЗ изказва пълната си подкрепа към писмото на Българската хотелска асоциация (БХА) относно вдигането на туристическия данък в София. Българска Хотелска Асоциация обединява хотелиери, които осъществяват около 30% от нощувките в страната и над 50% от отчетените приходи в бранша. В частност с близо 2000 хотелски стаи в 4* и 5* сегмент, в БХА са представени структуроопределящи данъкоплатци, брандове и двигатели на развитие на дестинация София и в частност на сектор хотелиерство в Столицата, пише в позицията.
На база на дългогодишният ни принос към икономиката на Столична община, изразяваща в дългосрочни инвестиции в сграден фонд и облагородяване на публични зони около нашите хотели, хиляди наети служители, огромни бюджети за промотиране на дестинацията, отправихме серия от предложение към общинската туристическа администрация в лицето на ОП Туризъм и ресорния зам. кмет, с цел подобряване на имиджа на столицата и привличане на повече туристи. За съжаление до момента всички тези предложения биват обсъждани на серия от безрезултатни срещи с много обещания и нулев резултат.
В тази връзка бихме желали публично да повдигнем следните въпроси към ангажираната администрация:
1. Защо ОП „Туризъм” отказва да осигури представителство на основните данъкоплатци в консултативния съвет към Общината? Въпреки направените заявки и обещания, представител на големите данъкоплатци от БХА не бе привлечен в консултативния съвет.
2. Защо ОП "Туризъм" се ангажира в серия от обществени обсъждания с представители на наемодатели на нерегистрирани апартаменти, таксиметрови компании и др., а бяга от това да се допитва до тези, които реално привличат туристи в град София и заплащат над 2 600 000 лв. само туристически данък годишно (без да се отчитат милионите допълнително внасяни в общината местен данък за самите сгради)?
3. Защо ОП "Туризъм" отказва да инициира проверки на нелегалното отдаване на апартаменти за туристически цели в столицата – според данните само в една от платформите – AIRBNB са регистрирани над 4500 апартамента, при регистрирани в СО под 1500? Ако включим и останалите платформи като Booking и др., говорим за над 6000 обекта, осъществяващи нелицензирана и необложена труистическа услуга.
4. Администрацията планира съществено увеличение на туристическия данък, заплащан от хотелите през 2025 г. Планираният ръст е 2,5 пъти над сегашния размер, като ръстът е най-голям като стойност при 4* и 5* обекти, които така или иначе са основните плащащи.
Хотелският бизнес в София многократно заяви, че е готов да заплати тази допълнителна данъчна тежест, само при условие на прозрачно разходване на средствата за позициониране на София като дестинация. В момента рекламата и позиционирането на столицата лежи изцяло на плещите на бизнеса, въпреки че ежегодно внасяме над 2 600 000 лв. затова към Столична община.
Рекламата на столицата липсва, като позициониране градът ни се представя съществено по-зле дори от Тирана и Скопие по отношение на привличане на събития и културен туризъм.
В серия от обществени обсъждания така и не успяхме да разберем функциите и приоритетите на ОП „Туризъм” /с над 23-мата назначени служители/. Разбрахме единствено, че тези служители са с прекалено ниски заплати и, за да работят ефективно, се налага да се инвестира в тях, чрез увеличение на тяхното възнаграждение.
Многократно искахме администрацията да излезе с ясен бюджет и график за работата на ОП „Туризъм”, така че да видим реален ефект за града от влагане на увеличения данък в реални рекламни дейности. Отговорите до момента варират от – „не може да се подготви бюджет“, през „нямаме административен капацитет да подготвим обществени поръчни“, през „хората ни са нископлатени“, до „ще видим“...
5. Защо при близо 3 пъти планирано увеличение на туристически данък, общината залага в бюджета да влязат не 8 млн. лв., а 6,5 млн. лв. От къде идва тази разлика? Планира ли общината по-ниска събираемост и повече сив сектор след вдигане размера на данъка?
6. Редно ли е ръководителят на направление туризъм на град, основан около минералните си извори преди 1800 г., да допуска ОП "Туризъм" да участва в обсъждане на туристически бранд на столицата под мотото "Честита баня“?
За да избегнем поредната форма на политическо говорене, предлагаме:
Столична община да излезе с ясна позиция относно увеличения туристически данък:
- Приходите от туристически данък в София, да се харчат за целите, предвидени в Закона – за изграждане на имиджа и позиционирането на дестинацията София.
- Администрацията да предложи средносрочен план и приоритети за развитие на туризма на столицата по направления /събитиен, културен, уикенд, медицински и др./ за следващите четири години.
- Столична община да изготви и предложи детайлен бюджет за позициониране на дестинацията за 2025 г. с разписани стойности, отговорници и срокове за изпълнение.
- Одобряването на предложения бюджет в Столичен Общински Съвет, да се случи след представянето му и коментар с основните осигуряващи тези средства – данъкоплатците на туристически данък.
- СОС и Консултативния съвет към Община София да се ангажират с последващ контрол върху изпълнението на вече одобрените бюджет и график.
- ОП "Туризъм" да инициира работна група, съвместно с НАП, така че да идентифицира нелегално работещите обекти и да предприеме необходимите стъпки за събиране на тази дупка в бюджета.
През последните 3 дни виждаме бързане от страна на ОС за прокарване на увеличения данък в рамките на 3 поредни дни: 12, 13 и 14.11.2024 г., без нито един отговор на указаните по-горе въпроси. В тази връзка, като бизнес и данъкоплатци, се обръщаме към всички представени политически партии в СОС с молба за отхвърляне на предвиденото увеличение на туристически данък, така че СО да подготви и предложи на следваща дата ясен бюджет как планира да развива София.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Американските военни планират разделяне на Ивицата Газа и обезопасяване на само една зона
S&P 500 намали загубите в петък, но предпазливостта надделя на Уолстрийт
Германия отново променя плановете си за строеж на газови електроцентрали
САЩ позволиха изключение от санкциите за българските дружества на "Лукойл" до 29 април 2026 г.
Европейските пазари затвориха с резки спадове в петък
ЕС работи върху нов пакет санкции срещу Русия
Случаите на лупус са свързани с вирус, който почти всички носим
Храните, които намаляват мазнините в черния дроб
Симптоми за проблеми с червата - умора, раздразнителност и кожни обриви
Гърция застарява: ОИСР прогнозира сериозен недостиг на работници
Борисов за "Лукойл": Било каквото било - вече ще бъде, както беше!
Спортът по телевизията днес, 15 ноември
Мачовете по телевизията днес,15 ноември
Везенков и Олимпиакос се изложиха в Милано
Готви се голям трансфер: Наш национал призна, може да заиграе в ЦСКА
Ще има ли България нов селекционер? Гонзо сяда на преговори
Де ла Фуенте приключи с Ламин Ямал!
Дневен хороскоп за 15 ноември, събота
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Как да балансирате хормоните в 20-те, 30-те, 40-те
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
3 зодии с финансов късмет до края на ноември 2025
Българската гайда е на крачка от това да се превърне в културно наследство
Риба пришелец, дошла от океана, живее по-добре в Черно море
ЕС готви 20-я си пакет от санкции срещу Русия
Бащата на Илон Мъск е убеден: Америка е обречена
Човек със заплата от 10 000 лв. плаща по-нисък ефективен данък от човек със заплата 4000–5000 лв
Колко големи са заплатите на депутатите и президента?
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи