Подготовката на алтернативния проект на 15-км тунел на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле вероятно ще приключи към края на годината. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в рамките на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутатите от Реформаторския блок Димитър Делчев и Настимир Ананиев.
Павлова припомни, че обединението „Лот 3.2 Проект“, в което участват „Пътпроект- 2000“ ООД, „Биас – М“ ЕООД, „Геотехника – АБС“ ООД, „Бондис“ ООД и „Свеко Енергопроект“ АД, проектира алтернативното трасе на участъка от магистралата. Предвижда се да бъдат изготвени 4 варианта, като те ще се придържат максимално към съществуващото трасе в дефилето. Преминаването ще е решено със система от къси тунели и виадукти.
Министърът изрази надежда до края на годината предложенията да се анализират, да се направи оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), както и да се проведат обществените обсъждания и да се получи одобрение от Европейската комисия (ЕК). Това означава, че строителство преди края на 2017 г. – 2018 г. няма как да започне, посочи тя.
Припомняме, че още по време на служебното правителство на Георги Близнашки започна процедура за подготовка на алтернативно преминаване на Кресненското дефиле. Целта е да се избегне строителството на 15-км тунел и да се спестят пари от оперативната програма “Транспорт” 2014-2020 г., по която се финансира доизграждането на магистрала “Струма”. Строителният бранш междувременно влезе в спор доколко е опасно изграждането на тунела за преминаващите през него и за околната среда.
Европейската комисия вече е отхвърляла варианта за преминаване през Кресненското дефиле чрез разширяването на сегашния път и система от мостове, виадукти и къси тунели заради опасността от увреждане на околната среда и близката защитена зона. Брюксел одобри изграждането на дългия тунел, както и вариант за преминаване на магистралата по единия от двата ската на дефилето.
Павлова съобщи още, че в понеделник ще бъде възобновена обществената поръчка за тунела при с. Железница. Процедурата първо беше спряна от премиера с формален мотив необходимост от допълнителни чертежи. Пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) обаче се обжалваха текстове от поръчката.
ВАС е отсъдил в полза на възложителя, така че няма пречка търгът да продължи. Срокът за кандидатстване ще бъде удължен със срока, за който търгът беше спрян, т.е. до към края на август. През есента вероятно ще има избран изпълнител, който ако няма обжалвания, ще може да започне да строи съоръжението, обясни Павлова.
Що се отнася до другите участъци от недоизградения лот 3 на “Струма” – от Благоевград до Крупник и от Кресна до Сандански, за първия проектът вече е готов и в момента е в съгласувателна процедура. Паралелно се отчуждават и имоти, които се очаква да приключат в следващите месец-два, каза министърът. При обжалвания, тъй като Конституционният съд отмени законовите разпоредби, които позволяваха на държавата да строи въпреки съдебните дела, ще се издават частични разрешения за строеж върху терените, за които няма спорове, обясни тя.
Подобна е ситуацията и в участъка Кресна – Сандански. За имоти, за които има обжалване на отчужденията, са насрочени дела за пролетта на следващата година, така че ще се строи в останалите, каза Павлова.
Регионалният министър каза, че до края на този месец се очаква и одитният доклад за пътна безопасност на сегашното трасе през Кресненското дефиле. На базата на препоръките ще се предприемат и допълнителни мерки за пътна безопасност, за да се намалят инцидентите в района.
Още новини от Икономика и политика четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Норвежката централна банка запази лихвите без промяна и не очаква скорошно намаление
По-висок акциз вдига цените на цигарите у нас с 15 евроцента от Нова година
България е седма сред 12 страни от ЕС по брой продажби на жилища през второто тримесечие
Прогнозата на Qualcomm разочарова заради прекалено високите очаквания на Wall Street
Урановата треска, за която никой не говори
Nissan продаде централата си в Йокохама за 630 млн. долара
Иновации без граници: Науката среща бизнеса в България
KristinSax разкрива красотата на инструменталната музика в "Частица от теб"
Конкурсът "Маргарита Арнаудова" отново събира млади хореографи
Драгомир Петров срещу мароканец на SENSHI 29: Целта е да съм добър пример за младите
Бащата на Сияна: Корупция е вещи лица и адвокати да решават кой ще лежи в затвора
Евро или лева: Плащане и ресто на Нова година и през януари 2026 г.
Нейтън Бендон влиза в битка за респект и слава на SENSHI 29
Левски трепери: ЦСКА се намира в най-добрата си форма
Фондация „Григор Димитров“ стартира национална програма „Образование за здраве“
Ламин Ямал разкри бъдещето си в Барса
Стефка е в миналото: Весела Лечева се подписа на стената на олимпийците в МОК
Кипър полудя след историческата победа на Пафос
Задължителни ястия за Архангеловден
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Гледайте Made in EU с участието на Герасим Георгиев – Геро и Иван Бърнев от 21 ноември в кината
Изберете магическо кълбо и вижте какво ви очаква
Пълнени чушки със сирене и леща
5 сутрешни навика, които променят фигурата (и настроението) ви
Лоши са условията за туризъм в планините
Пътят за "Виница" вече е отворен след ремонта
Хороскоп за 7 ноември 2025
Спипаха млад варненец с кокаин
Билетът, който ще се продава от шофьорите на автобуси във Варна, ще е по-скъп
Бойко Борисов: Никога не лъжа!
На Земята започнаха силни магнитни бури
Две мощни светкавици удариха повърхността на Луната
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване