Въпреки очевидните трудности, повече българи са почивали у нас през летния сезон на фона на плановете, които бяха декларирани в началото на сезона.
Оценките за летния туризъм в България са по-скоро добри, макар очакванията да са по-високи, а конкуренцията на чужди дестинации да прави българите по-взискателни.
Това показва изследване на "Галъп интернешънъл", проведено сред 1000 българи по телефона, като равносметка на летния туристически сезон. Изследването е част от традиционната изследователска програма на "Галъп интернешънъл", съвместно с Националния борд по туризъм.
През май 11,6% са планирали почивка на море у нас, а 22,2% (над 1.2 млн. души) са реализирали подобни почивка. 4,3% са планирали планина у нас, но 8,4% са я реализирали на практика. Обратно, 5,1% през май планираха море в чужбина, но само 2,7% (над 150 хиляди души) са го реализирали. Това е намаление от повече от половин милион в сравнение с една средна нормална година. Последното явно се дължи на ограниченията. Респондентите имаха възможност да посочат повече от един отговор.
Като цяло, 29,7% от хората у нас твърдят, че това лято са ползвали някаква туристическа услуга – при 19,6%, които са планирали да ползват такава към началото на сезона.
Онези, които са почивали в България, в огромната си част споделят, че страната е била първи избор – 69,2%. 26,3% признават, че са искали всъщност да почиват в чужбина, но заради обстоятелствата около коронавируса се е наложило друго.
Почивалите в България, по петобална скала от 1 до 5, дават оценки по-близки до 4 по всички показатели като цени, качество и противоепидемични мерки.
Онези, които са били в чужбина, дават и малко по-високи оценки за прекарването си там. Осезаемо по-високи са оценките на теми като цени и качество на плажа и плажните услуги, както и при противоепидемичните мерки. Последното е очаквано на фона на по-строгите мерки в съседни страни.
Въпреки разликата в оценките, няма промяна в мненията за потенциала на българския летен туризъм, пречупен през личния опит – отново около 70% смятат, че този потенциал е добър или много добър.
Онези, които пък въобще не са почивали това лято, в близо половината от случаите посочват като причина, че принципно са далеч от темата, а сходен процент изтъкват финансови причини. Малко над една трета директно назовават опасения, свързани с коронавируса. Респондентите са назовавали по повече от една причина.
Очаква ни труден за туризма ни зимен сезон и вероятно още един нелек летен. Засилена вътрешна реклама и подкрепа за бранша ще е от решаващо значение за минимализиране на щетите, според изследването.
Добра е ролята на туристическата реклама на страната, която Министерството на туризма успя да реализира в съкратени срокове в хода на изненадалата ни пандемия. Обществото очаква и още в тази посока.
Половината от запитаните са виждали туристическа реклама на България в последните няколко месеца, а другата половина не са. Подобни дялове са всъщност добър атестат за достигната аудитория, смятат социолозите.
А 77,7%, т.е. почти автоматично, приемат, че рекламата трябва дори да се увеличава. Само 19,1% са скептични към увеличаването на рекламата като механизъм за стимулиране на вътрешния туризъм.
Вероятно и с увеличаването на туристическата реклама на наши дестинации в хода на туристическия сезон може да се обясни и по-големият дял почивали у нас в сравнение с отчетените в началото на сезона планове. Роля вероятно играят и ограниченията, въвеждани и в средата на лятото по отношение на почивките на Бяло море, както и почти навсякъде другаде в чужбина.
CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing); национална извадка (1000 ефективни интервюта) за населението на възраст 18+ г. 02-06.10.2020 г. 1% се равнява на около 57 хил. души (по официални данни). Абсолютна максимална грешка ±3.1 при 50% дялове.

Кадър на деня за 16 ноември
Амбициите на Тръмп за възраждане на ядрената енергетика засега не се отплащат
Енергийният министър: При нужда отсрочката за "Лукойл" може да бъде удължена
Samsung планира да инвестира 310 млрд. долара в идните пет години
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
Най-горещата нова платформа за видео игри е... стара
Хороскоп за всички зодии за 17 ноември
Рецепта за кисело зеле със суджук в гювеч
Полезни билки, които може да отглеждате във вода вкъщи
Здравен хороскоп за понеделник
Вселената изпраща знаци на четири зодии на 17 ноември
Холанд и Норвегия пак премазаха Италия
ЦСКА взривява пазара с бижу на бразилски гранд!
Божинов изригна: Футболът ни е в кома, всичко умира, няма държава!
Цветомир Найденов се подигра на национал на България
Синер пак е шампион! Яник подчини Алкарас на финала в Торино
Роналдо се провикна: На световно сме! Напред, Португалия!
Дневен хороскоп за 17 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 – 23 ноември
Шоколадов пудинг без захар под 500 калории
Новолуние в Скорпион на 20 ноември – променяме живота си
5 амулета, които ще ви донесат повече късмет до края на 2025-а
Седмична таро прогноза за 17 – 23 ноември
Климатолог обяви ще има ли сняг на Коледа и Нова година
Томислав Дончев за „Лукойл“: Бурята по-скоро е отминала, но все още има рискове
Остава двойното поскъпване за паркиране в София
Съпругата на първия загинал в Чернобил почина, след като бе ранена при руска атака
Пожарникари помагат на четири деца да слязат от изоставена сграда
Нов ужас на пътя! Катастрофа взе жертва, двама са ранени
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето