На сайта на Националната агенция за приходите всеки, който има доходи, за които дължи данък към хазната, може да намери предварително попълнена декларация. Така рискът от грешки при пресмятането на налозите е елиминиран, което предпазва от глоби и наказателни лихви.
В петък от НАП обявиха, че документите ще са достъпни от 16 март. В момента пощенски оператори коригирали подадени от тях данни в приходната агенция, за да се елиминират случаите, в които ЕГН на служител на юридическо лице е посочен като получател на суми по наложен платеж, а на практика изпращачи на пратките, съответно реални получатели на плащанията, са фирми.
Всеки данъкоплатец може да отвори документа с личния си ПИН код, пише "24 часа". Който не го е сменил заради фишинг атаките, може да направи това, без да ходи в офис на приходната агенция. Достатъчно е да следва указанията на онлайн страницата на НАП и на предоставен от него имейл ще получи линк към новия си код.
В попълнените данъчни декларации са вписани данни, предоставени от работодателите за всеки, на когото през 2020 г. са изплатили пари от заплата, хонорари, по граждански договори, от наем на жилище, ползвано от фирма, както и от субсидии.
Ще бъдат нанесени и приходи от електронна търговия на собствени вещи или от продажба на автомобил. Ако сделките са правени с цел препродажба, доходите от тях ще бъдат включени към данъчната основа. Ако не са, получените суми са необлагаеми. За да не се облагат парите, получени от продажба на автомобил, той трябва да е бил собственост на продавача поне 12 месеца преди да извърши сделката.
Възможно е в данъчния документ да не са нанесени всички получени облагаеми доходи през миналата година. Това най-често се дължи на пропуск от страна на работодателите да го посочат, но са възможни и технически грешки. Тогава титулярят на документа трябва сам да добави липсващите данни. Най-често отсъства информация за доходи от наем, ако договорът не е регистриран в общината и не са плащани авансови вноски.
Данъчните няма да са нанесли и данни за ползваните отстъпки - от пенсионни и застрахователни вноски, от дарения, ако е с намалена работоспособност, вноски по ипотечен заем за младо семейство и др. Затова всеки, който ползва такива разрешени от закона намаления на дължимия данък, трябва да ги опише сам.
След като ги нанесе в декларацията, трябва да пресметне и да впише колко данък дължи и да изпрати документа в НАП.
За улеснение на всеки, който е затруднен при проверката на данните и попълването на декларациите, на сайта на НАП има клип с указания как точно да се процедира с декларациите. Срокът за подаването им е 30 април 2020 г., като отстъпка от 5% от данъка за довнасяне може да се ползва при деклариране по електронен път и плащане до края на март, припомнят от приходната агенция.
Няколко стъпки има, за да проверите дали всичко е вярно попълнено.
Първата, която препоръчват експерти, е да установите, че декларацията е вашата - име, ЕГН, дали правилно са изписани телефоните и имейлите за контакт с данъчните.
Втората стъпка е да проверите дали са вписани всички суми, получени през 2020 г., за които се дължат данъци. Ако не са, добре е да допълните документа с информация. В противен случай, ако бъде установено при проверка, че това не е направено, декларацията ще се смята за неподадена в срок, което носи глоби и наказателни лихви за дължимите суми.
След това попълнете съответните приложения и редове за данъчните отстъпки. Тях ще се наложи да докажете със сканиране на вносни бележки за това, че са наистина направени.
Сред новите данъчни облекчения е това за ремонт на дома. Ако човек разполага с документи и не плаща на ръка, ще може да ползва до 200 лв. отстъпка от годишния си данък. Намалението важи само за собствениците на имота, а той задължително трябва да се ползва като жилище, а не като офис например. Ремонтът трябва да бъде извършен от българска фирма, която да удостовери с бележки и фактури извършената работа.
Старо правило, което още е валидно, са полагащите се 5% отстъпка от данъка за довнасяне при подадена декларация по електронен път. Има обаче едно количествено ограничение - размерът на намалението
не може да е над 500 лв. за една година.
Данъчното облекчение за деца и за доходите през 2020 г. все още намалява сумата по годишната данъчна основа в зависимост от броя на децата: с 200 лв. за едно дете до 18 г.; с 400 лв. - за две деца; с 600 лв. за три или повече деца, ненавършили пълнолетие.
Данъчните облекчения за деца с увреждания пък дават възможност сумата от годишните данъчни основи да се намали с 2000 лв. за отглеждане на дете с 50 или с над 50 на сто вид и степен на увреждане. Към формуляра се прилага копие от валидно решение на ТЕЛК/НЕЛК.
Едва от догодина, т.е. при следващата данъчна кампания, сумата, която ще се приспада от годишните данъчни основи за едно ненавършило пълнолетие дете, е 4500 лв., при две - 9000 лв., при три и повече ненавършили пълнолетие деца - 13 500 лева. При ползване на данъчното облекчение за деца с увреждания сумата, с която се намаляват годишните данъчни основи, е в размер на 9000 лева.
Важно е да се знае, че тези облекчения ще се ползват от 1 до 31 декември 2021-а чрез работодател или при подаването на годишната данъчна декларация. Отпадна изискването за представяне на писмена декларация от другия родител, че той няма да ползва данъчното намаление. Дадена е възможност двете облекчения - за деца и за деца с увреждания, да се ползват от двамата родители, когато доходите на единия не са достатъчни, за да ползва облекченията в пълен размер. В тези случаи разликата може да се ползва от другия родител чрез подаване на годишна данъчна декларация.
Има още едно условие - данъчните облекчения не могат да се ползват чрез работодателя, ако родителят не е декларирал, че няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения или че ще подава годишна данъчна декларация.
Други суми, които намаляват дохода за облагане, са: намаления за хора с намалена работоспособност, с направени лични вноски за доброволно осигуряване и застраховане, с направени лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране, със суми за дарения, с вноски по ипотечни заеми, ако изплащаното жилище е на младо семейство с граждански брак, а имотът е основен. Полага се намаление и за извършени безкасови плащания.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Швейцарското образование отблизо: Swiss Learning с първо официално представяне в България
„Тренд“ предвижда сигурен балотаж на президентския вот
Ще стане ли Мъск отново „първи приятел“ на Тръмп?
Картечници с машинно зрение и AI ще пазят Киев, дронове атакуват Москва от различни посоки
Населението на ЕС може да достигне пик още през 2029 г., което е лоша финансова новина
Книжата на SpaceX достигнаха най-високото си ниво от юни и отново направиха Мъск трилионер
Бисквити с тиква и шоколад - рецепта за есенен десерт
Пожарът край Ивайловград се разраства и изпепели 3000 декара
Луната и Юпитер носят финансов късмет за 3 зодии на 6 октомври 2026
Четири сигнала за изборни нарушения са постъпили в МВР
Има светлина в тунела: 8 нации са зад България за Евро 2028
Милан загуби крило до февруари
Манчини: Какво липсва на тази Италия? Виали
Хулио Веласкес гласи дебют за национал в Левски
Буря след слънце: Пирин остава без лиценз
Лудогорец трепери за голяма звезда
5 есенни рецепти за пухкава баница
Жълтък за здрава коса: Ето как помага и подкрепя растежа на косата
Нумерологична прогноза за 6 октомври
„Коледният мост на чудесата“ от Джени Хейл
Дневен хороскоп за 6 октомври, вторник
Таро карта за 6 октомври, вторник – Паж на мечовете
Тазово-възпалителна болест – 10 неща, които трябва да знаем
По какво се различават отделните нестероидни противовъзпалителни средства?
Д-р Анжела Стоименова: Един голям кариес може да доведе до ортодонтски проблем при детето
Назалните противогрипни ваксини под лупа
Силата на захвата като показател, свързан със здравето и дълголетието
Внезапен задух – кои причини трябва да се изключат първо?
"Тренд": Йотова–Вълчев с близо 48%, Гюров–Кандев са втори с 24,6%, ще има балотаж
Пристанище Варна с важна роля за транспортния коридор Европа–Кавказ–Азия
Евакуираха самолет на Air Serbia в Сплит заради сигнал за бомба
Василев във Варна: Черно море има ключова и стратегическа роля за свързаността на България и Европа
Трите зодии с най-силно шесто чувство
Виц на деня - 6 октомври