Заводите в България, внасящи части от Китай, са най-големите потърпевши от кризата в Суецкия канал. Това заяви Георги Минчев, председател на контролния съвет на Националното сдружение на българските спедитори, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов. "Българските производители са част от европейската верига и зависят от доставки от Югоизточна Азия, за да извършват своята работа по производството на промишлени стоки. Нарушаването на доставките, независимо дали контейнерите влизат през западноевропейските пристанища и България е следващ подизпълнител или през Турция или Гърция и ние сме в началото на веригата на производствено изпълнение, води до загуби", обясни гостът.
"Стоките, които най-често се транспортират от Азия до България, са за крайно потребление. Голяма част от продуктите, на които пише "произведено в Китай", преминават през Суецкия канал", каза гостът.
Контейнерите за България обаче се разтоварват в Солун и Истанбул и оттам с претоварване на други кораби или по суша стигат до България. Около половината от стоките за България от Азия идват през Западна Европа - Ротердам, а част от стоките идват по Транссибирската магистрала и след това през Белорус и Полша.
При вноса на частите от Китай ситуацията с подобен форс мажор е по-тежка, защото българските заводи са част от европейската верига на производство и зависят от доставки и от ЮИ Азия, за да си изпълнят договорите. Включително и заводите на европейските промишлени концерни. Нарушаването на доставките, независимо дали през Западна Европа или през Турция и Гърция, графикът на работа се нарушава и това води до загуби. Директните загуби са за транспортните фирми.
От думите на Георги Минчев стана ясно, че продължилата шест дни криза в Суецкия канал не е успяла да нанесе непоправими щети. "Директните загуби са за транспортните фирми, които се оказаха засегнати директно в зоната на Суецкия канал. Това са нарушените договори за доставки. Тези взаимоотношения ще бъдат разрешени чрез застраховките, които имат отделните участници в транспортния процес", обясни Минчев пред Bloomberg TV Bulgaria.
"В процеса на транспортиране на стоките се случва непредвидими събития, които довеждат до нарушаване на процеса. В такива случаи се провежда застрахователно следствие, като се изясняват причините за това събитие, след което се разпределят отговорностите. Участниците в транспортния процес за покрити с редица застраховки", допълни още Минчев. "Въпреки застраховките обаче компаниите търпят директни загуби. Загубите за компаниите са около 14-15 милиона долара на ден".
"При такива случаи се активира клаузата за забавяне. При всеки такъв случай съответният транспортен оператор е длъжен да уведоми заинтересованите страни, дори то да е само от 1 час. Часът на пристигане на транспортното средство се фиксира в транспортните документи – всяко забавяне е основание за предявяване на претенции", заяви гостът.
Целият разговор - във видеото
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Броят на свободните работни места в САЩ е достигнал петмесечен връх
Индексът SOFIX отбеляза 17-годишен рекорд
Застрахователните дружества у нас управляват повече от 12,5 млрд. лева в края на септември
България ще работи със Световната банка за подобряване на железопътната инфраструктура
Красимир Ненов: Редкоземните елементи предлагат алтернативно развитие за „Марица - изток“
Технологичните акции оглавяват ръстовете на Wall Street на старта на сесията*
Над 300 снимки в уникална изложба на българската фотография от ХХ век
Асен Василев: Повишаването на данъците е отложено само с година
Централна прогноза
Викът на медиците: Безкрайно огорчени сме, влизаме в ЕС с под 1000 евро заплата
Блокадата в Гърция: Пътници трактори, за да не изпуснат полета си в Солун
Хамилтън е на път да вкара в леглото си момиче на Бонд + СНИМКИ
Жозе Моуриньо отново пуска бисери: Не ме карайте да се смея
Али Юзеир се завърна в стил: Зрелищен нокаут за по-малко от три минути на SENSHI 29
Тенисистка си напомпа гърдите със силикон и се пусна в сайт за възрастни + СНИМКИ
Миньор Перник излиза срещу ЦСКА и Лудогорец
Жестоки наказания за Кокала и Херо
Кога кашлицата трябва да ни притеснява?
Fibank представи традиционния си благотворителен календар в подкрепа на художествената гимнастика
3 витамина, без които женското тяло не може – ето как да разпознаете дефицита
Дневен хороскоп за 10 декември, сряда
Постен хляб „венец“
Най-добрият списък с подаръци за близки и колеги
Установиха 34 криминално проявени служители в заложни и финансови къщи
Одрусаха Черно море и Спартак след мачовете им с Левски и ЦСКА
Програмата на парламента за утре предвижда обсъждане на вота на недоверие
Студено време, но без сняг до края на седмицата
Йотова: Трябва да опазим гражданския мир в страната
Модернизираме железопътната инфраструктура с помощта на Световната банка
Температури до -98°C: Къде се намира най-студеното място на Земята
Под Гренландия са засечени температурни аномалии
Телескопът XRISM е открил хлор и калий в останките от свръхнова
Нови впечатляващи изображения на 3I/ATLAS: На 19 декември кометата ще приближи Земята
Зелена светкавица над Андите: Фотограф засне рядко атмосферно явление
Високата слънчева активност на 9 и 10 декември може да бъде опасна