Когато говорим за важни дати в гражданската авиация, 31 декември 1968 година безспорно е ден, който историята няма да забрави. Последният ден на годината, белязана от кървавото потушаване на Пражката пролет, бележи първия полет на Туполев-144 - първия в света свръхзвуков пътнически самолет, останал в историята като Ту-144.
Конструиран от конструкторско бюро Туполев, под ръководството на прочутия авиационния конструктор Алексей Туполев, Ту-144 извършва своя полет близо 2 месеца преди западния си „близнак“ - англо-френския "Конкорд".
И не без причина по онова време Ту-144 е определян като „гордостта на съветския народ“.
Напредъкът в развитието на бойните самолети след края на Втората световна война, както и надпреварата между Изтока и Запада, поражда и идеята за създаване на свръхзвуков пътнически самолет.
Съветското правителство публикува концепцията на Ту-144 в статия в изданието на списание "Технологията на въздушният транспорт'" от януари 1962. На 16 юли 1963 г. съветската партийна власт решава да започне проектирането на новото поколение летателно средство, а на 26 юли 1963 г. започва официално работата по Ту-144. Планът предвижда пет самолета да създадени в следващите 4 години, като първият трябва да бъде готов през 1966 година.
Работата в следващите години върви при сериозната конкуренция на създателите на „Конкорд“. По-късно последните дори обвиняват СССР в технически шпионаж, като за доказателство служат и намерени години по-късно технически планове и документация на самолета у съветски шпиони. От СССР обаче категорично отричат обвиненията и отговарят, че сходната цел е довела до сходни резултати – Ту-144 и „Конкорд“.
Така или иначе, в историята съветският самолет остава като първия свръхзвуков самолет. Ту-144 затвърждава името си, след като на 5 юни 1969 година преминава скоростта на звука за първи път, а на 15 юли същата година става първият пътнически самолет, преминал 2 Мах. За постиженията си летците-изпитатели са удостоени със званието „Герой на Съветския съюз“.
Ту-144 за първи път е показан пред многобройна публика на 21 май 1970 година на авиошоу на летище Шереметиево. От следващото лято самолетът извършва полети за "Аерофлот" от Москва до Прага, Берлин, Варшава и дори до българската столица София. Само че все още пробни и без пътници.
През 1972 г. Ту-144 е демонстриран при авиоизложение в Хановер и Будапеща, а на 3 юни 1973 г. участва и в Парижкото авиоизложение. Тук обаче се случва трагедия – новият самолет катастрофира пред погледа на хиляди зрители, при което загиват екипажът и 9 души на земята.
Причина за катастрофата е твърде рязка маневра, която екипажът на съветската машина е трябвало да направи, за да се избегне сблъсък с изненадващата поява от френски "Мираж". Впоследствие пилотът на "Мираж"-а обяснява пред съда, че просто е искал да снима отблизо Ту-144. Въпреки това остават съмнения за опит на френските власти да саботират новия свръхзвуков самолет заради конкуренцията му с „Конкорд“. Съдът обаче не открива доказателства за умишлени действия от френска страна.
Независимо от трагедията, създателите на Ту-144 планират да заложат на самолета за пътническите линии и той влиза в експлоатация по редовни пътнически линии през ноември 1977 г.
Високият разход на гориво, някои технически несъвършенства и сериозна авария при изпитателен полет през май 1978 г., водят до преждевременното извеждане на самолета от експлоатация. Последният пътнически полет на Ту-144 е на 1 юни 1978 г., едва по-малко от година след първия. След отмяната на пътническите полети Ту-144 излитал само в качеството си на товарен самолет за изпитателни полети.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Проблемите при Vanke връщат отново вниманието към имотната криза в Китай
"Информационна вакханалия" около плана за мир в Украйна - ред е на Москва да отговори
Защо декември е критичен за акциите на компаниите, свързани с изкуствения интелект
Wall Street записва трети пореден ден с ръстове в очакване на ход от Фед
Бизнесът търси все повече интердисциплинарно подготвени специалисти
Петър Чобанов: Позитивите от еврозоната няма да дойдат автоматично като подарък
Джуни, шофьорът на камиона от трагедията, е с редица глоби за година стаж зад волана
Голям късмет за 6 китайски зодии на 27 ноември
Русинова: Трагедията със семейството в Пловдив се използва за разчистване на сметки
Циклонът "Адел" връхлита Гърция със силни дъждове и гръмотевични бури
Мареска: Голяма победа над Барса, но нещата са същите
Атлетико Мадрид - Интер
От Байер: Гуардиола не е подценил мача, има си причина
Флик пи студена вода след боя от Челси: Трябва борба!
Николай Митов развъртя метлата в Хебър
Левски страда: Мъката за Карл "Велики" няма край
6 грешки на жените, които искат да променят партньора си
Любовен хороскоп за декември
Протеинов обяд: Пилешки гърди с чесън и билки
Нумерологична прогноза за 26 ноември
Таро карта за 26 ноември, сряда
Дневен хороскоп за 26 ноември, сряда
46 пожара са потушени в страната за последното денонощие
Виц на деня - 7 ноември
Мачовете по ТВ днес (26 ноември)
Без ток във Варна на 26 ноември 2025
Времето във Варна на 26 ноември 2025
Челси разгроми Барса, Ман Сити загуби срещу Байер Леверкузен в Шампионската лига
Магнитна буря удря Земята днес, 26 ноември
Три ключови тенденции, които определят бъдещето на електроенергията
Учени предлагат на Луната да се създаде „резервно копие на живота“
Революционно откритие: Нивото на тревожност се контролира от имунни клетки
Препарат се провали във финалната фаза на изпитванията срещу болестта на Алцхаймер
Лек като алуминий, здрав като стомана: Създадоха нов материал, подходящ за летателни апарати