Когато говорим за важни дати в гражданската авиация, 31 декември 1968 година безспорно е ден, който историята няма да забрави. Последният ден на годината, белязана от кървавото потушаване на Пражката пролет, бележи първия полет на Туполев-144 - първия в света свръхзвуков пътнически самолет, останал в историята като Ту-144.
Конструиран от конструкторско бюро Туполев, под ръководството на прочутия авиационния конструктор Алексей Туполев, Ту-144 извършва своя полет близо 2 месеца преди западния си „близнак“ - англо-френския "Конкорд".
И не без причина по онова време Ту-144 е определян като „гордостта на съветския народ“.
Напредъкът в развитието на бойните самолети след края на Втората световна война, както и надпреварата между Изтока и Запада, поражда и идеята за създаване на свръхзвуков пътнически самолет.
Съветското правителство публикува концепцията на Ту-144 в статия в изданието на списание "Технологията на въздушният транспорт'" от януари 1962. На 16 юли 1963 г. съветската партийна власт решава да започне проектирането на новото поколение летателно средство, а на 26 юли 1963 г. започва официално работата по Ту-144. Планът предвижда пет самолета да създадени в следващите 4 години, като първият трябва да бъде готов през 1966 година.
Работата в следващите години върви при сериозната конкуренция на създателите на „Конкорд“. По-късно последните дори обвиняват СССР в технически шпионаж, като за доказателство служат и намерени години по-късно технически планове и документация на самолета у съветски шпиони. От СССР обаче категорично отричат обвиненията и отговарят, че сходната цел е довела до сходни резултати – Ту-144 и „Конкорд“.
Така или иначе, в историята съветският самолет остава като първия свръхзвуков самолет. Ту-144 затвърждава името си, след като на 5 юни 1969 година преминава скоростта на звука за първи път, а на 15 юли същата година става първият пътнически самолет, преминал 2 Мах. За постиженията си летците-изпитатели са удостоени със званието „Герой на Съветския съюз“.
Ту-144 за първи път е показан пред многобройна публика на 21 май 1970 година на авиошоу на летище Шереметиево. От следващото лято самолетът извършва полети за "Аерофлот" от Москва до Прага, Берлин, Варшава и дори до българската столица София. Само че все още пробни и без пътници.
През 1972 г. Ту-144 е демонстриран при авиоизложение в Хановер и Будапеща, а на 3 юни 1973 г. участва и в Парижкото авиоизложение. Тук обаче се случва трагедия – новият самолет катастрофира пред погледа на хиляди зрители, при което загиват екипажът и 9 души на земята.
Причина за катастрофата е твърде рязка маневра, която екипажът на съветската машина е трябвало да направи, за да се избегне сблъсък с изненадващата поява от френски "Мираж". Впоследствие пилотът на "Мираж"-а обяснява пред съда, че просто е искал да снима отблизо Ту-144. Въпреки това остават съмнения за опит на френските власти да саботират новия свръхзвуков самолет заради конкуренцията му с „Конкорд“. Съдът обаче не открива доказателства за умишлени действия от френска страна.
Независимо от трагедията, създателите на Ту-144 планират да заложат на самолета за пътническите линии и той влиза в експлоатация по редовни пътнически линии през ноември 1977 г.
Високият разход на гориво, някои технически несъвършенства и сериозна авария при изпитателен полет през май 1978 г., водят до преждевременното извеждане на самолета от експлоатация. Последният пътнически полет на Ту-144 е на 1 юни 1978 г., едва по-малко от година след първия. След отмяната на пътническите полети Ту-144 излитал само в качеството си на товарен самолет за изпитателни полети.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

ЕЦБ има нов план за засилване на международното влияние на Европа
Надеждите за понижение на лихвите от Фед окрилиха и азиатските пазари
Great Wall иска да произвежда 300 хил. коли в Европа до 2029 г.
HP ще съкрати около 6000 работни места до 2028 г. и увеличава AI усилията
Цената на петрола се покачва на фона на надеждите за мир в Украйна*
Проблемите при Vanke връщат отново вниманието към имотната криза в Китай
Предложение за отмяна на ТЕЛК е "юридическа шизофрения"?
Строителството осигурява 4,2% от БВП и работа на стотици хиляди българи
Бюджетът на властта ще мине, но какъв ще бъде социалният ефект
КПК удари "Величие": Разследват мащабна измама с имоти и пране на пари
Борисов: Протестирайте, значи има демокрация в България
Bulgaria ON ART представя: Слава Георгиева и дебютната ѝ стихосбирка „Предвидила съм и тази рана“
Пастор ще засилва вярата в ЦСКА
Левски страда: Мъката за Карл "Велики" няма край
Разкриха новия титулярен дузпаджия в ЦСКА
Левски разполага с "оръжие за масово поразяване"
Мачовете по телевизията, днес 26 ноември
Ковач разясни как Дортмунд разби Виляреал
Зимни стимулатори на имунитета – кореноплодни, билки и бульони
6 грешки на жените, които искат да променят партньора си
От табу до бизнес: историята на успеха на еротичен онлайн магазин и разширяването му в Европа
Любовен хороскоп за декември
Протеинов обяд: Пилешки гърди с чесън и билки
Нумерологична прогноза за 26 ноември
Ограмотяват варненските гимназисти как да се пазят от СПИН
Антикорупционната комисия погна партия "Величие"
Варна отбелязва Международния ден на хората с увреждания с театрално представление и послание за приобщаване
Откраднаха казан за ракия от мазе във Варна
Убитото семейство се прибирало от рожден ден
Троен протест днес във Варна
Последна среща: Накъде ще поеме 3I/ATLAS след прелитането край Земята
Магнитна буря удря Земята днес, 26 ноември
Три ключови тенденции, които определят бъдещето на електроенергията
Учени предлагат на Луната да се създаде „резервно копие на живота“
Революционно откритие: Нивото на тревожност се контролира от имунни клетки
Препарат се провали във финалната фаза на изпитванията срещу болестта на Алцхаймер