Любомир Янчев ще управлява капитал от 1 млн. лв, които ще послужат за създадената от него "Мелиса клаймът".
Тази новина щеше да мине незабелязано в информационния поток, ако не знаете, че младият предприемач е само на 19 г., когато създава компанията. Днес, вече на 21 години, Любомир разказва за пробива и успеха си след него.
Компанията произвежда и продава устройството "Мелиса", което чрез мобилно приложение може да контролира всеки климатик, спестявайки по този начин до 25% от енергията.
Въпросният 1 млн. лв. са осигурени от двата български инвестиционни фонда Eleven и Rosslyn Capital. От тях идва и първоначалната инвестиция от 100 хил. евро, станала възможна да се разработи "Мелиса".
Според Янчев за такъв проект сумата не е голяма, но той заедно с екипа си успява да се справи.
Полученият милион пък ще бъде използван за маркетинг, производство, както и за създаването на следващата версия на “Мелиса”.
"Успяхме да се вместим в сумата и дори ни останаха пари за продукция. Целта беше да опипаме пазара, да видим как са настроени хората", разказва младия предприемач пред "24 часа".
Това се случва за по-малко от година. През това време Янчев и екипът му, който се състои от още осем души - програмисти, специалисти по маркетинг и другите двама притежатели на компанията, успяват със 100 хил. евро да развият идеята до готов продукт.
Първоначалната представа на младия предприемач за функциите на "Мелиса" обаче е била по-обхватна.
2012 г. Любомир заедно с програмиста Христо Стоянов се явяват на европейско състезание за млади учени в Братислава. Там представят изобретението, което трябвало да работи не само с климатици, а и с цялата домакинска техника.
Двамата имат амбицията да усъвършенстват проекта. По-късно обаче разбират, че все още не са готови за устройство с твърде много функции.
"Решихме да се фокусираме върху един продукт, а след това ще се насочим към други", казва Янчев.
На въпрос защо не е решил да създаде компютърна игра или апликация за смартфон, обяснява, че всички в екипа са единодушни - обичат предизвикателствата. "Мелиса" е сложно устройство. Тя е и сложен бизнес - има общо с производство, с маркетинг, управление на потоци от пари и други дейности", допълни Янчев.
"Мелиса" е малка кръгла кутийка от пластмаса, тя "разговаря" с климатика и му "казва" коя е подходящата температура за стаята.
"Тя е комбинация между хардуер и софтуер, която позволява да управлявате устройството мобилно, нужни са само интернет, ток и смартфон. Настройките стават в три лесни стъпки: дава се име и парола на интернета, посочва се марка на климатика и свързвате устройствата. След време когато свикнете с "Мелиса", тя помни каква температура предпочитате. Например тръгвате от работа и GPS устройство ѝ сигнализира къде сте. Тя разбира, когато наближавате, а в момента, в който сте си вече вкъщи, е настроила градусите", обяснява Янчев.
Първоначално се срещнали с инвеститори, с които са споделили идеята, те пък я харесали.
"Светна ни, че след като те искат да инвестират и познават средата, това е добър знак. Направихме маркетингово проучване, намерихме двата фонда и кандидатствахме", разказа предприемачът.
Преди месец излиза първата пробна серия, която вече е изцяло продадена. В момента се произвежда втората партида.
Фирмата работи с дистрибутори на климатици и с партньори в София и Варна. Цената на устройството е 119 лв. "Искаме да направим всички климатици "умни", казва младежът.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.