Патриархът на Volkswagen напусна. Означава ли това, че идва промяна във втория по големина автомобилопроизводител в света - и по-конкретно в скъпо струващите му начини за правене на бизнес?
Фердинанд Пиех моделираше съдбата на компанията над 25 години. Той спаси финансите на Volkswagen като главен изпълнителен директор от 1993 до 2002 година. След това бе влиятелен председател на борда, като авторитетът му се подсилваше от факта, че семейството му притежава мажоритарен дял в компанията, пише Дейвид Макхю в свой анализ за AP, цитиран от БТА.
Пиех разкритикува сегашния главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн в интервю за германското списание Spiegel, като заяви, че се разграничава от него. Други членове на надзорния съвет, сред които и Волфганг Порше, братовчед на Пиех, подкрепиха Винтеркорн. Hidden Field
Пиех, на 78 години, загуби битката и подаде оставка в събота. Съпругата му Урсула също се оттегли от борда. Той не каза точно какъв е проблемът му с Винтеркорн. Само че конфликтите, които може да са предизвикали недоволството му, до голямата степен остават.
Разходите
Volkswagen - основната марка за масовия пазар под това име - харчи повече пари за производството на коли в сравнение с конкурентите си Toyota и General Motors. Голяма част от персонала е в Германия, където заплатите и социалните придобивки са високи. Представители на служителите заемат половината от 20-те места в борда съгласно германското законодателство и тяхното влияние възпрепятства орязването на разходите.
Volkswagen произвежда автомобилни части като например седалки, с които други компании се сдобиват по-евтино, купувайки ги от доставчици.
Компанията печели само 540 евро (584 долара) на автомобил преди облагане на сумата с лихви и данъци, според анализ на Фердинанд Дуденхьофер от Университета Дуисбург-Есен. Сравнете това с 1647 евро на кола за Toyota и 783 евро при General Motors.
Миналата година Volkswagen е продал 10,14 милиона автомобила, доста над прогнозите си от преди няколко години, и диша във врата на Toyota, чиито продадени коли са 10,23 милиона. Проблемът е, че Volkswagen има 593 000 служители, а Toyota го е постигнала с 344 000.
САЩ
Volkswagen се забави при пускането на американския пазар на атрактивни превозни средства - по-специално пълна палитра от спортни високопороходими коли (SUV). Моделът кросоувър в среден размер CrossBlue, съчетание от лек автомобил и SUV, бе показан на автомобилното изложение в Детройт, но няма да стигне до търговците преди 2016 година.
"Не можете да бъдете успешен автомобилопроизводител на масовия пазар в САЩ без неустоим SUV", казва анализаторът Карл Бауер от изследователската компания в автомобилния сектор Kelley Blue Book.
Компанията е отчела спад на пазарния си дял в САЩ до 2,23 % през 2014 година спрямо 3,03 % през 2012 година, независимо че похарчи 1 млрд. долара за изграждането на завод за сглобяване в Чатануга, щата Тенеси. Има 6000 служители в американското подразделение, чиято централа е в Хърндън, щата Вирджиния.
Марките
Като група Volkswagen AG прави пари. Причината е, че има печеливши марки като луксозната Audi и Porsche със спортни и SUVмодели във високия сегмент. Тези коли носят много по-големи маржове на печалбата.
Самата едноименна марка Volkswagen е притисната между първокласния бранд Audi, който обира каймака от потребителите, и икономичната Skoda, към която се насочват потенциалните клиентина Volkswagen в ниския сегмент.
Контролът
Фамилиите Пиех и Порше притежават 50,7 % от Volkswagen чрез Porsche Automobil Holding SE. Германската провинция Долна Саксония има 20 % и така може да блокира всяко ключово решение, което не харесва. Qatar Holding държи 17 % и само 12,3 % остават в други ръце.
Това означава, че Volkswagen няма нужда да обръща много внимание на борсовите анализатори и на възходите и спадовете на пазара.
Въпреки тази структура на собствеността обаче представителите на служителите в компанията заемат половината от местата в борда. Те и Долна Саксония са сред поддръжниците на Винтеркорн и така, засега, надделяват.
А и те са гласоподавателите, които едва ли биха били във възторг от намаляване на разходите. Все пак акциите на Volkswagen поскъпнаха с 5,3 % до 245,45 евро във вчерашната европейска търговия.
Приемствеността
С напускането на Пиех си тръгва фигура, сравнима със Стив Джобс в Apple - някой, който е оставил отпечатъка си чрез силата на личността и манията за технически перфекционизъм.
Инженер по образование, Пиех съживи компанията, подобрявайки репутацията на Volkswagen за качество и най-нови технологии. Като директор в Audi той ръководеше въвеждането на автомобилите 4х4 като Audi Quattro.
От друга страна, той бе ангажиран и със скъпи суетни проекти като производството на големия луксозен седан Phaeton под браната VW за масовия пазар. Автомобилът доведе до загуба на пари, но изглежда не можеше да бъде унищожен, докато той бе наоколо.
Изпълнителният комитет на борда обяви, че ще предложи договорът на Винтеркорн да бъде продължен, след като изтече през 2016 година. Все пак оттеглянето на 67-годишния Винтеркорн не е толкова далече. Има някаква вероятност той да оглави борда на директорите.
Така дългосрочната приемственост във Volkswagen до голяма степен остава отворен въпрос.
Още подобни новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Основните щатски индекси се извисиха до рекорден връх за втори пореден ден
Дизелът поскъпва заради двойния удар на санкциите и спирането на работата на рафинерии
Китай изважда електромобилите от новия си петгодишен план за развитие
Бил Гейтс: Китай инвестира повече от целия останал свят в ядрена енергия
Кадър на деня за 28 октомври
Microsoft взе 27% дял от OpenAI
На днешния празник вярващите се молят за здраве на Света Анастасия
Слънчева сряда без валежи и с топло време
Какво да очакват всички зодии на 29 октомври
Арганово масло: Течното злато за здрава и блестяща коса
Защо носът ни кърви - основни фактори и съвети за превенция
Десерт с райски ябълки, орехи и канела
Севлиево – ЦСКА
Спортът по телевизията днес, 29 октомври
Мачовете по телевизията днес, 29 октомври
Верстапен се поразколеба, след трудностите в Мексико
Ливърпул - Кристъл Палас
Кьолн - Байерн Мюнхен
Нумерологична прогноза за 29 октомври
Закуска, която обича тялото ви: протеинови овесени ядки с банан
Дневен хороскоп за 29 октомври, сряда
Меркурий преминава в Стрелец на 29 октомври – възможни са напрежения в общуването
Книга събира 30 практики, които помагат за изчистване и балансиране на енергийното поле
Психолог: Гневът е нормална емоция и показва, че детето преживява нещо важно за него
Кои са най-рисковете цветове автомобили при инциденти
Институтът по океанология с Ден на отворените врати за Деня на Черно море
Как да разберем, че е време за смяна на антифриза?
ООН стартира нова кампания срещу дезинформацията за климата
Българите най-често спестяват за "черни дни"
Оставиха в ареста варненец, обвинен в разпространение на марихуана
Загадъчно: Свързват появата на ярки точки в небето с периодите на ядрени опити
За първи път заснеха изхвърляне на плазма от звезда – аналог на Слънцето
Изумително откритие: Живот под ледената шапка на Арктика
Вулкан в Космоса: За първи път е открит спътник на планета извън Слънчевата система
Откриха къде на Марс може да има канали с течна вода
Китай планира създаването на експериментално слънце до 2027 г.