Дали годините на автомобилите с двигатели с вътрешно горене са преброени?
Според Том Рафтъри от списание Forbes, вече можем да изброим седем причини, поради които бензиновите и дизелови двигатели съвсем скоро ще станат част от историята. Все още сме в началото на масовия преход към електромобилите, но той ще се случи много по-скоро отколкото всички очакват, смята експертът.
Ето 7 конкретни причини, които вероятно ще осигурят надмощието на електрическите коли в бъдеще.
Вижте какво става в Китай
Китай е най-големият автомобилен пазар в света и там има изискване за всеки производител, който присъства на пазара, да предлага поне 10% от колите си със задвижване с "нова енергия" (т.е електрическо). Тези 10% са изискването до 2019, за 2020 процентът скача на 12, а до 2020 вече трябва да са 25%. В резултат на това големите играчи на китайския пазар много бързо откриха електрификацията. Tesla също е тук – с разрешително за местно производство, но без местен партньор плюс договорка с Шанхай за строежа на първата гигафабрика за батерии извън Щатите.
Цените на батериите продължават да падат
През 2010 година цената на 1 киловатчас мощност на батерия струваше 1000 долара. До 2017 година тази цена падна до 200 долара и ще продължи да пада. Прогнозите на Илон Мъск са, че до 2 години 1 киловатчас ще струва 100 долара. Точно цената от 100 долара за киловатчас мощност се смята за точката, при която цените на електромобилите и конвенционалните автомобили ще се изравнят. Накратко, до 2020 година цените на батериите ще са спаднали с 90 процента и ще продължат да падат.
Но капацитетът им ще продължи да расте
Притесненията за пробега с едно зареждане на батериите продължават да се топят. Пробегът на литиево-йонните батерии расте с 5 до 8% на година, през 2020 година вече се очакват повече масови модели с пробег около 1000 километра. А това е напълно съизмеримо с постиженията на икономичните дизелови модели.
Електрическите батерии имат дълъг живот
Това е точно обратното на мнението, което се е наложило в обществото. Изследване на батериите, използвани при моделите S и X на Tesla показва, че след 270 000 пробег батериите са запазили 91% от оригиналния си капацитет. С други думи, на 30 000 километра се губи 1 процент от капацитета на батерията. Засега обаче няма достоверни данни за това как се представят батериите, използвани от другите производители на масови електромобили.
Електромобилите са по-надеждни
Най-малкото защото са по-семпли. Задвижващата система на един автомобил с бензинов или дизелов мотор съдържа над 2000 движещи се части, докато при електромобилите тази бройка е около 20. А анализ на данните от сервизното обслужване на определена бройка електромобили в Щатите показва, че обикновено те имат нужда от по-евтини и редки ремонти.
"Горивото" за електромобилите е по-евтино
Едва ли ще намерите място на света с изключително евтин петрол и много скъп електрически ток. За последните 12 месеца цената на петрола се покачи с 50% и нивата на цените му се влияят от твърде много политически фактори. Докато електроенергията е евтин консуматив и може да се добива и от възобновяеми източници.
Цените на употребяваните конвенционални автомобили ще се сринат
Електромобилите и хибридите вече са най-бързо продаваните коли на някои пазари. И тази тенденция ще продължи. А що се отнася до срива на цените на бензиновите и дизелови коли, то той ще започне с една мисъл: Защо да си купувам конвенционален автомобил, чиято цена след 3-4 или 5 години ще е много по-ниска? И това ще постави началото на края.
Още новини и анализи за автомобили четете в AutoMedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
SOFIX се повиши над 1080 пункта за първи път от месец
Южна Африка: Г-20 трябва да изпрати послание, че светът може да продължи напред със или без САЩ
Проучване: България не изпълнява заложените цели за транспониране на европейските директиви
xAI на Илон Мъск планира 500-мегаватов център за данни в Саудитска Арабия
Нов завод за редкоземни елементи в Европа показва колко трудно ще е скъсването с Китай
Дженсен Хуанг: Nvidia може да ускори всяка фаза на AI
Паделът завладява България: Нови игрища радват жителите на Стара Загора
Протест в София: "Освободете политическите затворници Коцев и Барбутов"
Децата ни скролват безцелно в социалните мрежи и това е вредно за тях
Централна прогноза
Деньо Денев отрече за тайни срещи с политици и оказван натиск
Новата на Икарди говори за първия им секс + СНИМКИ
Макс: Когато казах, че времето на Ландо ще дойде, не се шегувах
Той профуча с 210 км/ч и сега остана без книжка за 1 година
ЦСКА 1948 падна с 0:7 от тях, а сега се готви за реванш
Трансфер в Барса? Ето истината за Хари Кейн
Национал на България с "геврек" в Италия
Мистериозният чар на Скорпиона: от звездната карта до игралната маса
3 звезди разкриват кое ваше желание скоро ще се сбъдне
Пълна зала и дълги аплодисменти на премиерата на „Оставам за малко“
6 знака, че някой е нещастен
Black Week стартира в Практикер
Тенденции в офис пространствата: новата роля на ергономичния комфорт
Какво кроят САЩ и Русия зад гърба на Украйна?
От 1 януари влизат в сила нови правила за изписване на валутните табла в страната
Ето кога ще дойде снегът в България
Комплексът KУБ КАБАКУМ получи Акт 15: инвеститорът започна предаването на ключовете
В Монца, Италия, беше открит барелеф на българския национален герой Васил Левски
Заради двата допълнителни почивни дни бизнесът ще загуби 700 хил. лева
Учени откриха специален тип имунни клетки, които забавят стареенето
Протуберанс, 80 пъти по-голям от Земята, се откъсна от Слънцето
На Марс е открита скала от друга част на Слънчевата система
В недрата на Земята са открити загадъчни гигантски аномалии
Как галактиката Андромеда поглъща своите съседи
НАСА показа снимка на 3I/ATLAS от марсианската камера HiRISE (видео)