Всяка есен няколко милиона шофьори в България се изправят пред една и съща дилема: да инвестират ли в зимни гуми.
МНОЗИНА СА УБЕДЕНИ, че така наречените всесезонни гуми са точно това - универсално решение, което върши работа през всички сезони. Това е абсолютно вярно, ако карате само в града, не ходите по планини и сте склонни да се откажете от колата, когато вали сняг или улиците са заледени. Но във всякакви други условия разликата между всесезонната и зимната гума е поне 20% повече сцепление - а 20 процента е разликата между това да завиете или спрете навреме, или да се бухнете в крайпътната пряспа.
ЗАЩО Е ТАКА? Защо производителите, въоръжени с всички средства на модерната наука, все така не могат да направят гума, която да работи еднакво добре по всяко време?
ОТГОВОРЪТ Е МНОГО ПРОСТ: защото ние искаме от гумите си взаимоизключващи се неща. Искаме да са достатъчно твърди, за да понасят високи скорости и да се износват бавно. Но искаме и да са достатъчно меки, за да имат максимално добро сцепление с асфалта. Искаме да имат максимално голяма контактна повърхност на сухо, но и достатъчно големи канали да отвеждат водата и кишата, когато вали. Това е същото като да поискате обувка, която да става за плажа, за планината и за маратонско бягане. Съвременната технология може да ви предложи разумен компромис между тези неща. Но все пак той си остава компромис.
По-широки или по-тесни гуми през зимата?
ВСЕСЕЗОННИТЕ ГУМИ СА ОТЛИЧНО РЕШЕНИЕ за страни като съседна Гърция. Но за България с нейните континентални зими ползването им в сняг и лед е рисковано.
Нека обаче първо видим какви са основните разлики.
Някои личат от пръв поглед - всесезонната има малко по-проста структура на протектора и по-дълбоки канали за отвеждане на вода.
Зимната има несравнимо повече ламели - и всеки е замислен така, че да дава максимум сцепление при разнопосочни сили. Каналите тук са проектирани така, че да събират снега, и често дъната им са полирани, за да го изхвърлят по-лесно настрани.
Вижте и останалата част от съветите и видео на експертите в automedia.bg тук
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Щатските индекси записаха най-лошия си ден от над един месец
Кадър на деня за 13 ноември
Verizon ще съкрати около 15 хил. работни места
General Motors притиска своите доставчици да изместят веригите си на доставки от Китай
Норвегия може би скоро ще позволи на държавния си фонд да инвестира пак в отбранителни компании
Управляващите партии в Германия постигнаха компромис за военната служба
Невидимият враг на Луната – хиляди удари всяка година
Пуешко с ориз, черен боб и авокадо
Наркотици, опаковани като чай, заливат бреговете на Южна Корея
Ранно лягане за здраво тяло и ум - посочиха най-подходящия час
Спортът по телевизията днес, 14 ноември
Мачовете по телевизията днес,14 ноември
Чудо! Верстапен призна, че е направил грешка
Барса най-накра обяви новия си треньор
Ирландците шокираха Португалия в Дъблин, Роналдо с червен картон
Франция попиля Украйна и е на Мондиал 2026
Дневен хороскоп за 14 ноември, петък
Маникюри за зодия Стрелец – винаги различни и красиви (+Снимки)
5 храни, които да избягвате при гастрит
Диетична рецепта: Пуешко с ориз
„Дяволът носи Прада 2“ идва през май 2026-а
Биотин – витаминът за красота отвътре
Зима 2025/2026 може да започне с по-изразен и блокиращ характер
До 10 дни ще започне връчването на глоби за средна скорост
Варненци протестираха срещу насилието на животни
Юпитер е спасител на Земята, ето как
Темата за продажба на билети и от водачите в градския транспорт във Варна е отворена
Опасност за децата: Дилъри продават бонбони с наркотици вътре
Магнитната буря на Земята продължава почти две денонощия
Mars Express снима последствията от ледниковия период на Марс
Учени от САЩ назоваха датата, на която астероид може да се сблъска с Луна
В Шотландия откриха гъба на 407 млн. години
Скрита опасност дебне астронавтите, които ще кацнат на Луната
Създадоха цифров двойник на Земята