Само една година - толкова време Гагарин притежава красавицата Matra Bonnet Djet VS. Снимката му с нея е навсякъде. Типично за Съветският съюз обаче, за западната марка на автомобила така и не става дума.
Matra Bonnet Djet VS е дело на отдавна забравен френски производител на спортни автомобили,
Създаден от Рене Боне и негови съмишленици, компанията наследява друга фирма за спортни коли, по-късно се налага да се търси помощта на Matra. По това време Matra оперира основно в аерокосмическата индустрия, а автомобилите са интересно и перспективно допълнение като френският гигант предпочита по-спортно ориентираните машини – от тези, които създава Рене Боне за участие във Формула 1.
Моделът Bonnet Djet е и първият сериен автомобил с двигател, разположен пред задния мост, а компанията привлича интереса и парите на Matra с разработките си, свързани с използването на композитни материали. По това време се появяват първите каросерии от фибростъкло и Bonnet е сред пионерите в тези изследвания. Производството на каросерията обаче много бързо се поема от Matra, а много бързо и цялото производство на Djet преминава в завод, собственост на компанията.
Фирмата на Рене Боне участва три пъти и в "24 часа на Льо Ман”, но едва ли има френска автомобилна компания, която да е пропуснала това състезание.
Djet се появява през 1962 година и първото му поколение по-късно е наречено Djet I, тъй като името му се променя в съответствие с промените в компанията - от Bonnet Djet става Matra Bonnet Djet, после Matra Sports Djet и накрая Matra Sports Jet.
Създателите на колата използват двигател от Renault 8 с обем 1,1 литра и 1,2 литра като състезателните версии са доработени от Gordini. Производството на модела от 1962 до 1964 година е под шапката на Bonnet, а от 1965 до 1967 колата е официално модел на Matra.
В Djet намират място някои много модерни за времето си технически решения: двойни А-рамена на окачването и дискови спирачки на четирите колела, а теглото на колата е едва 600 кг.
За две години Bonnet успява да произведе едва 198 коли, като Djet официално дебютира през юни 1962 г. и така изпреварва De Tomaso Vallelunga като първата серийна кола с двигател пред задния мост, но серийното й производство започва едва през юли 1963-та. През 1964 г. с идването на Matra като основен акционер производството набира скорост и до 1968 г., когато то приключва, са сглобени още 1491 коли. Matra наема и бившия дизайнер на Simca Филип Гедон, за да освежи дизайна на Djet I преди подновяването на производството през 1965 г., като колата става малко по-голяма на размери и с 60 кг по-тежка.
По това време цената на Djet е 20 000 френски франка, което се оказва и основната пречка пред успешните продажби.
Специално автомобилът на Юрий Гагарин е версия Djet VS, като колата му е подарена от френското правителство при гостуването му в страната. Тя се задвижва от мотор, доработен от Gordini.
Още интересни новини от света на автомобилите четете в "Аутомедия".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Компания на Тръмп планира токенизиран курортен комплекс на Малдивите
Какви са перспективите София да има по-чист въздух
Ryanair остава без слотове в Айндховен за полетите си от София и Пиза
Kuka планира да съкрати 560 работници заради загуба на поръчки за над 100 млн. евро
Канадската петролна индустрия изплува от сянката на шистовия добив в САЩ
Новите молби за помощи при безработица в САЩ са достигнали 232 хил. към октомври
Бурният вятър в Царево събори огромно дърво (+ВИДЕО)
Мъже пребиха 15-годишно момче в Стара Загора
Спецов започна с промените в "Лукойл"
Изживей магията на Зимните олимпийски игри в Милано-Кортина с Fibank и Visa
Пеевски и "ДПС-Ново начало" даряват заплатите си за коледни добавки за пенсионерите
ЦСКА пусна билетите за екшъна с Ботев на Херо
Бензема намекна за завръщане в Реал Мадрид
ЛеБрон отново е в играта
Пребит от Синер: Алкарас се отказа от голям турнир
Тухел търси разговор с Трент и другите "пейки"
След официалното класиране за Мондиал 2026: Куман пак критикува Нидерландия
Маникюри за зодия Козирог (+Снимки)
„Да обичаме себе си е най-важният урок, който хашимото и всяка болест иска да ни даде“
Нумерологична прогноза за 2026 година
3 мандали разкриват какво ви очаква през декември
7 аромата, които молците не понасят
10 навика, които спират повишението ви
Румен Спецов "развъртя метлата" в "Лукойл"
По 250 лв. средно варира цената на новогодишен куверт във Варна
Пътник намушка таксиметров шофьор в Разградско
Фратрия отрече сливане със Спартак Варна
2 345 лева е средната брутна месечна работна заплата във Варненско през септември
Арестуваха жена, крала от хранителен магазин в центъра на Варна
НАСА представя материали за 3I/ATLAS на специален брифинг: Какво да очакваме
Vega C ще изведе в орбита южнокорейския KOMPSAT-7 на 28 ноември
Зимното слънцестоене: Кога ще бъде най-дългата нощ в годината
Мангровите гори се оказаха неочакван източник на метан
Луната се променя в реално време пред очите ни
Китай официално стартира програма за космически туризъм