Тази седмица от завода на Volskwagen в Пуебла, Мексико, ще излезне последният Beetle. Това ще сложи край на легендарната линия от коли с 80-годишна история.
От най-тъмните часове на Германия, като нереализиран нацистки проект за престиж, през символ на германския поствоенен възход и зараждаща се средна класа. Пример за успеха на глобализацията, като разпознаваем по цял свят продукт, емблема на хипарското движение от 60-те години в САЩ. Всичко това се отнася за Beetle, един от най-разпознаваемите продукти, почти колкото бутилката на Coca-Cola.
Оригиналният дизайн на колата - заоблен силует на 5-местна кола, с почти вертикален преден прозорец и задно разположен двигател, може да бъде проследен до австрийският инженер Фердинанд Порше. Той е бил нает да създаде кола, която да сбъдне проекта на Адолф Хитлер за "колата на народа", която да придобие същия статут, какъвто е имал Форд Модел Т в САЩ.
Колата всъщност много прилича на "Tatra T97", произведена в Чехлословакия през 1937 г. и напомня на скиците на унгарския инженер Бела Барени от 1934 г. Колата в началото носи името KdF-wagen, по подобие на нацистката работническа организация за свободното време "Kraft durch Freude" - "Сила чрез забавление".
Не след дълго обаче избухва Втората световна война и производството на KdF-wagen е прекъснато. Вместо коли от завода в Хановер излизат военни машини, пише АР.
След войната обаче KdF-wagen получава втори шанс. Под наблюдението на британските окупационни власти, заводът на Volkswagen е прехвърлен през 1949 г. на германското правителство и провинция Долна Саксония, която все още държи част от компанията.
Едва няколко години по-късно, през 1955 г. милионният Beetle, официално наречен "Тип 1", е напуснал поточната линия от Волфсбург.
Успех зад Океана
Най-важният задграничен пазар за Volkswagen се оказват САЩ. През 1968 г. 40% от продукцията на завода е пласирана на американския пазар. Неконвенционална и дори комична реклама от рекламната агенция, заела се да промотира Beеtle на американците, ги призовава да "Мислят на дребно".
"За разлика от Западна Германия, където ниската цена, качество и издържливост са новият еталон за нормалност в следвоенния свят, в САЩ Beеtle внася глътка свеж въздух в страна, чиято автомобилна култура е доминирана от размера и шоуто", пише Бернхард Ригер през 2013 г. в книгата си "Колата на народа".
1978 г. е последната, в която заводът във Волфсбург изкарва на пазара Beеtle. Тогава идва ред на новата ера - Golf. Това обаче не е краят на Beеtle, защото производството на модела се пренася в Мексико още през 1967 г. Всъщност, в Мексико произвеждат Beеtle до 2003 г. - по-дълго, отколкото самите германци са сглобявали култовите автомобили.
През 1998 г. под ръководството на Фердинанд Пиех колата е възродена. През 2012 г. дори получава осъвременен дизайн.
Краят на Beеtle идва в повратен за Volskwagen момент, докато концерна се възстановява от "Дизелгейт", скандала с подправените тестове за вредни емисии.
Последният Beеtle ще излезе от завода днес, на 10 юли, и от там ще отиде право в музей.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Нидерландия връща контрола върху Nexperia на китайския ѝ собственик
Среща на две легенди: Glenfiddich и Aston Martin представиха своето сътрудничество в България
Банка ДСК с ново решение за онлайн бизнеса – директна интеграция в Shopify
Русия продава на Китай втечнен газ от санкциониран проект без реакция от САЩ
Търговският дефицит на България се увеличи над два пъти за година към септември
Grecale Lumina Blu – новата специална серия на SUV модела Maserati
Радев: Сухопътните войски носят непобедимия български дух
Обедна емисия
Стилиян Петров похвали Филип Кръстев: Искрен, смел и много адекватен
В София хванаха трима мъже в измама с внос на коли от САЩ
Бешикташ прати оферта за Тер Стеген
Мастантуоно: Засега Ламин е по-добър, а Меси е най-великият
Барса се размина с Оскар Мингеса
Рома набеляза нападател на Тотнъм
Италия играе баража в Бергамо, Гатузо иска лагер през февруари
Федерер влиза в Залата на славата
Витамин С и цинк – мощна комбинация за силен имунитет
„Носталгия“ от Мирча Картареску
Поверия за Вълча Богородица – 21 ноември
10 причини защо любовните афери често се провалят
Красотата на COLLAGENA вече в BioLine.bg на най-добри цени
Топ 5 навика, които разрушават косата ви, без да подозирате
Софийският градски съд прекрати съдебното производство срещу Коцев
До 5-ти декември Снежана Апостолова ще изпълнява функциите кмет на Варна
И кръвната проба на шофьорът рекордьор, карал с над 4 промила алкохол, е гогова
Какво планират за Градинката под ДЗИ?
Проф. Ива Христова: Грипът настъпва плавно, не е късно за ваксина
Кирил Петков: Абсурдно е Коцев и Барбутов да бъдат затворени в карцера на Софийския затвор
Нов лазер може да пробива през дебел лед върху близки космически тела
Най-неуловимият кит на планетата е забелязан жив за първи път
Междузвездният обект 3I/ATLAS активно изхвърля струи газ: Какво се случва (видео)
Колко близо сме до глобален квантов интернет?
Нова невробиологична теория не успява да обясни преживяванията близо до смъртта
Какво убива животните в океана