Електромобилите, налагани с твърда ръка от европейските правителства, може да не са никакво решение в борбата с климатичните промени, писа Анди Палмър в коментар за The Financial Times, цитиран от Automedia. Бившият шеф в Nissan и Aston Martin днес ръководи компанията Switch Mobility, която произвежда електрифицирани автобуси. Но въпреки това Палмър смята, че търсенето на решения трябва да се остави на учените, а не да се диктува от политиците.
"Когато пандемията удари, мнозина смятаха разработването на ефективна ваксина само за далечна възможност. В края на краищата все още нямаме ваксина срещу HIV", напомня Палмър. Но днес, по-малко от година по-късно, вече имаме избор от множество ваксини, преминали клинични изпитания. Причината за това, твърди автомобилният експерт, е, че правителствата не се месиха много-много в процеса. Американската програма WarpSpeed осигури известна логистична подкрепа, но като цяло политиците по света само дадоха задачата, подписаха чековете и оставиха учените да работят. Вместо да диктуват как точно да действа ваксината, колко да струва и къде да се произвежда.
Според Палмър същият подход трябва да се приеме и в борбата с глобалното затопляне. Като мениждър с 4 десетилетия опит в автомобилната индустрия съм виждал множество политически инициативи с добри намерения, които зрелищно са се проваляли - особено в случая с дизела, подчертава той. "В началото на новото столетие Великобритания даваше стимули на хората да си купуват дизелови автомобили. Логиката бе, че те ползват по-малко гориво от бензиновите, и следователно са по-добри за околната среда. По-малко от десетилетие след това истината се оказа друга. Дизеловите двигатели произвеждат няколко пъти повече азотен диоксид от бензиновите, дразнейки белите дробове и причинявайки дихателни затруднения". Главният проблем с дизеловата сага бе, че политиците си надхвърлиха боя - вместо да очертаят проблема и да осигурят парите, те започнаха да диктуват самото решение, казва Анди Палмър.
Той самият припомня, че е сред горещите застъпници на електромобилите - в крайна сметка именно той, като шеф в Nissan, представи първия масов електромобил - Leaf. "Но въпреки това искам да отправя предупреждение към политиците, които виждат електрическите автомобили като единствения път към едно по-чисто бъдеще", пише Палмър. Според него британското правителство вече си е свършило работата, като е очертало задачата: забрана за двигателите с вътрешно горене от 2030 и създаване на въглеродно неутрална икономика през 2050. Сега то трябва да остави учените в конкурентна среда да разработват множество различни технологии за постигане на тези цели. Чистите електромобили може да не са най-добрият избор.
"Водородът например превъзхожда батериите като ефективност, що се отнася до товарните автомобили и автобусите. Синтетичните горива може да продължат да осигуряват драмата, шума и вълненията, които правят спортните автомобили толкова специални. И със сигурност ще има инженери и учени, които ще стигнат до нови, екологични горива, които никой до момента не е смятал за възможни. С две думи, политиците не трябва да слагат всичките си яйца в една кошница - или жабка", пише Палмър, и завърша така: ако пандемията имаше добра страна, тя бе създаването на прецедент за по-здравословна и плодотворна връзка между политици и учени. Нека тя не спира дотук.

Продажбите на Burberry растат със засилване на търсенето в Китай
„Шелли груп“ отчита 31-во поредно тримесечие на растеж
ЕС готви план за прилагане на следващата фаза от търговското споразумение със САЩ
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
Проучване: Всеки трети българин е загубил пари заради непроверени онлайн съвети
Възходът на акциите и търсенето на „златната среда“ между печалба и сигурност
Наоми Кембъл се срещна с папата във Ватикана (+СНИМКИ)
Финансов късмет за три зодии между 17 и 23 ноември
Пуснаха от ареста двама от биячите на шефа на полицията в Русе
Легендите Ернесто Хуст, Семи Шилт и Ян Сокуп водят втория SENSHI лагер с покани
Байерн взе важно решение за Мануел Нойер
Легендите Ернесто Хуст, Семи Шилт и Ян Сокуп водят втория SENSHI лагер с покани
Шотландец ще свири на България и Турция в Бурса
Легенди на футбола влязоха в "Залата на славата"
На шефовете им писна: Ман Юнайтед няма да пръска повече пари за трансфери
Франжис Гома: Дисциплината е всичко. На SENSHI 29 ще видите истинска война
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Женски хороскоп за 2026 година
Маникюри за зодия Стрелец – винаги различни и красиви (+Снимки)
Златен петък: Късмет и щастие за 3 зодии на 14 ноември
6 рецепти за вкусни постни десерти
Мъфини с портокал и масло
Голям пожар пламна в рибарско селище до с. Константиново
Тъжна вест! Почина Николай Палазов
Как Бюджет 2026 ще се отрази на заплатите ни?
Росен Желязков: Бюджетът не е нито ляв, нито десен, нито либерален, нито консервативен
Мъж във Варна преби съпругата си, тя е с опасност за живота
"Лукойл България“ обеща: Няма да затваряме бензиностанции
Създадоха цифров двойник на Земята
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения
BentoBox и Phoenix 2 откриват ерата на търговската микрогравитация
Извънземен живот? Ще го търсим в облаците
Метеорният поток Леониди ще достигне своя пик на 16-17 ноември
В Космоса откриха „свръхгореща фабрика“, която ражда звезди с невероятна скорост