„Скоростта, с която развиваме индустрията, е плашеща“, казва Пол Андерсън от университета в Бирмингам, говорейки за пазара на електрически автомобили в Европа.
До 2030 г. ЕС се надява, че по европейските пътища ще има 30 милиона електрически автомобила.
„Това е нещо, което никога досега не е правено при този темп на растеж за изцяло нов продукт“, казва д-р Андерсън, който е и ко-директор на Birmingham Centre for Strategic Elements and Critical Materials.
Електрическите превозни средства са неутрални по отношение на въглеродните емисии по време на техния живот, но д-р Андерсън е загрижен за това какво се случва, когато се развалят, понеже всичко в някакъв момент се разваля. Акцент в изказването си той слага върху живота на батериите.
"След около 10 до 15 години, когато вече ще има голям брой, които са приключили живота си, ще бъде много важно да имаме работеща рециклираща индустрия“
Повечето от електрически компоненти са почти същите като тези на обикновените автомобили, разликата идва от батерията. Докато традиционните оловно-киселинни батерии могат да се рециклират навсякъде, то не можем да кажем същото за литиево-йонните, използвани за електрическите автомобили.
Тези батериите са по-големи и по-тежки от тези в обикновените автомобили и са съставени от няколкостотин отделни литиево-йонни клетки, всяка от които се нуждае от демонтиране. Те съдържат опасни елементи и имат неприятната тенденция да експлодират, ако бъдат разглобени неправилно.
"Понастоящем в световен мащаб е много трудно да се получат подробни данни за процента на литиево-йонните батерии, които се рециклират, но се говори за около 5%. А в някои части на света е значително по-малко.", казва д-р Андерсън, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.
Доставчиците на елекромобили обръщат все по-голямо внимание на темета. Те се стремят да гарантират, че техните продукти няма да бъдат просто изхвърлени в края на техния живот.
Например, Nissan използва повторно стари батерии от своите автомобили Leaf в автоматизираните превозни средства, които доставят части на работниците във фабриките.
Volkswagen прави същото, но наскоро отвори и първия си завод за рециклиране в Залцгитер, Германия и планира да рециклира до 3600 батерийни системи годишно по време на пилотната си фаза.
"В резултат на процеса на рециклиране се възстановяват много различни материали. Като първата стъпка е да се фокусираме върху катодни метали като кобалт, никел, литий и манган", казва Томас Тиедже, ръководител на отдел за рециклирането в Volkswagen Group Components. "Въпросните части от батерийните системи като алуминий и мед се предават в установени потоци за рециклиране.“
Междувременно Renault вече рециклира всичките си акумулатори за електрически автомобили - макар че цифрата възлиза само на няколкостотин годишно.
"Ние се стремим да можем да отговорим на 25% от пазара за рециклиране. Искаме да запазим това ниво на покритие и разбира се това би покрило до голяма степен нуждите на Renault", казва Жан-Филип Хермине, вицепрезидент е отдел „Екологично планиране“ на Renault.
Понастоящем например голяма част от веществото на батерията се редуцира по време на процеса на рециклиране до така наречената черна маса - смес от литий, манган, кобалт и никел - която се нуждае от допълнителна, енергоемка обработка за възстановяване на материалите в използваема форма.
Ръчното демонтиране на горивни клетки позволява ефективното възстановяване на повече от тези материали, но създава здравословни проблеми на работниците.
„На някои пазари, като Китай, безопасността на работното място и опазването на околната среда е много „по-разпуснат“ процес, а условията на труд не биха се приели на Запад.“, казва Гавин Харпър, научен сътрудник от института Фарадей.
Според него отговорът е в автоматизацията и роботиката. "Ако можем да автоматизираме този процес, ще можем да предпазим здравето на хората и да направим така че работата ни да икономически ефективна“.

Кадър на деня за 26 октомври
Кюрдските бунтовници от ПКК се оттеглят от Турция, искат влизане в политиката
Косово не можа да сформира правителство, политическата безизходица се задълбочава
Заподозрени за обира в Лувъра са арестувани край Париж
Останалият свят следва отстъплението на САЩ при електромобилите
Учени създадоха дърво, което е десет пъти по-здраво от стоманата
Животът става по-добър за три зодии след 27 октомври
Пиковете в историята на българската авиация
Как един учител успява да внуши на учениците си, че са наследници на много силен народ
Червен картон спря тима на Мъри срещу Галатасарай
Астън Вила надви Ман Сити и продължава с възхода си
Реал Мадрид ликува: Мбапе вече е истински кошмар за Барса
Арсенал удари Кристъл Палас и дръпна на върха
Жега на "Ел Класико": "Бернабеу" скочи на Ямал + ВИДЕО
Годуин Коялипу игра час в Ла Лига
Седмичен хороскоп za 27 октомври – 2 ноември
Седмична нумерологична прогноза за 27 октомври – 2 ноември
Мъдър бюджет: 6 съвета как да спестим за празниците отрано
5 храни, които задължително да премахнете при раздразнен стомах
Нумерологична прогноза за 26 октомври
Протеинови барчета с шоколад и фъстъчено масло
Какво ще е времето през следващата седмица: Температурите се повишават
Мистериозен дарител даде $130 млн. на Пентагона
Явор Божанков: Ние няма да подкрепим друг председател на Народното събрание
БСП се съгласи: Сменят Киселова
Община Варна ще реконструира конната база във "Виница"
Откриха момичето, изчезнало в гр. Дългопол
Междузвездната комета 3I/ATLAS не успя да се скрие от космическите апарати
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот